دنیایی از اطلاعات مفید و کاربردی

۴ مطلب در اسفند ۱۴۰۱ ثبت شده است

سواد رسانه ای چیست و چرا باید از آن بدانیم

شاید در سال‌هایی نه چندان دور، استفاده ابزارهای دیجیتال و ورود دنیای فناوری، یک انتخاب بود. شاید به همین علت، سازمان بهداشت جهانی آن را در فهرست مهارت های ده گانه زندگی نیاورده است. اما امروز زندگی دیجیتالی یکی از وجوه زندگی همه‌ی ماست و حتی اگر بپذیریم که می‌توانیم سهم تکنولوژی دیجیتال را در زندگی خود کاهش دهیم، اما بی‌تردید حذف کردن تکنولوژی از زندگی تقریباً امکان پذیر نیست (برخی از سبک‌های زندگی غیرممکن می‌شوند). به همین علت، بسیار از کشورهای جهان، تقویت سواد فناورانه و افزایش سواد دیجیتال را در برنامه‌ی آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و نیز در برنامه‌های آموزشی دانشگاهی گنجانده‌اند. برندهای معروف از متخصصان رسانه و ارتباطات برای تعامل هرچه بیشتر و بهتر با مخاطبانشان استفاده میکنند و متوجه شده اند چقدر این داشتن برند چقدر مهم است. برای داشتن برند در ایران باید ابتدا اسمی برای خودتان انتخاب و سپش آن را ثبت کنید. درصورتی که شرایط ثبت را نداشتید میتوانید از بورس برند که مرجع فروش برند آماده است کمک بگیرید

 

با توجه به این‌که متمم، درس‌های متنوعی در حوزه‌ی تکنولوژی دیجیتال و استفاده از آن ارائه کرده است، اما نقشه راه افزایش سواد دیجیتال می‌تواند راهنمای مناسبی برای مطالعه‌ی درس‌ها – و البته تصویری از مسیر آتی توسعه‌ی محتوای متمم در این حوزه – باشد.

 

مفهوم شکاف دیجیتالی

شکاف دیجیتالی درسی است که پیشنهاد می‌کنیم آن را پیش از سایر درس‌های مرتبط با سواد فناورانه مطالعه کنید.

 

چون به ما یادآوری می‌کند که چرا لازم است برای این نوع درس‌ها وقت بگذاریم.

 

شاید بخشی از مسئولیت شکاف دیجیتالی متوجه دولت‌ها باشد، اما اگر خودمان هم برای افزایش سواد دیجیتالی خود وقت نگذاریم، بیشتر احتمال دارد که وادار شویم هزینه‌ی شکاف دیجیتالی را پرداخت کنیم.

 

تعریف شکاف دیجیتالی چیست؟

 

آشنایی با ترمینولوژی دیجیتال

اگر بخواهیم در زمینه‌ی هر علم یا هنر یا مهارتی صحبت کنیم، لازم است که کلمات کلیدی و ترمینولوژی آن حوزه را بشناسیم.

 

طبیعتاً حوزه‌ی دیجیتال و سواد دیجیتال هم از این قاعده، مستثنی نیست.

 

ما هم در متمم، به بهانه های مختلف در مورد ترمینولوژی دیجیتال صحبت کرده‌ایم و خواهیم کرد.

 

اما نمی‌توانیم یادگیری ترمینولوژی دیجیتال را به عنوان پیش نیاز یادگیری سواد دیجیتال مطرح کنیم.

 

چنانکه هیچکس نمی‌تواند شما را وادار کند برای یادگیری زبان انگلیسی، ابتدا همه‌ی کلمات و واژه‌های دیکشنری را حفظ کنید.

 

بنابراین روش مناسب این است که  به واژه ها و اصطلاحات مرتبط با تکنولوژی دیجیتال حساس باشیم و در مواردی که آنها را به صورت مکرر می‌شنویم، برای درک مفهوم دقیق آنها بکوشیم.

 

به این مثال‌ها توجه کنید:

 

بسیاری از ما، هنوز واژه‌های دیجیتال و آنلاین را به جای یکدیگر استفاده می‌کنیم و مثلاً به تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی آنلاین توجه نمی‌کنیم.

به تفاوت‌ها و قابلیت‌ها و نقاط قوت و ضعف نرم افزارهای آفلاین در مقایسه با سرویس‌های آنلاین و یا نرم افزارهای نیازمند ارتباط آنلاین توجه نداریم.

معنای دقیقی از واژه‌هایی مانند دولت الکترونیک در ذهن نداریم و یا پیش فرض‌ها و انتظارات ذهنی خودمان را به این مفاهیم (که تعریف دقیق و مشخص دارند) تحمیل می‌کنیم.

موارد زیر از جمله درس‌هایی هستند که ما آن‌ها را با این هدف (آشنایی با ترمینولوژی دیجیتال) در متمم ارائه کرده‌ایم:

 

  تفاوت واژه‌های فیزیکی، دیجیتال، آنلاین، آفلاین و مجازی

 

مفهوم شبکه و اینترنت چیست و وقتی ارتباط گسترده‌ی توزیع شده بین انسان‌ها و کامپیوترها به وجود می‌آید چه فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی به وجود می‌آید؟

 

  تفاوت واژه‌های شبکه، اینترنت، اینترانت و وب

 

  تفاوت واژه‌های اموتیکون، اسمایلی، استیکر و ایموجی

 

منظور از اینترنت اشیا یا IoT چیست و وقتی تعداد دستگاه‌هایی که روی بستر اینترنت به هم وصل هستند از تعداد انسان‌ها بیشتر می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد و جهان چه وضعیتی پیدا می‌کند؟ بیگ دیتا چیست و چه رابطه‌ای با IoT پیدا می‌کند؟

 

  اینترنت اشیا

  بیگ دیتا (کلان داده)

  واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

  اسپم

منظور از اصطلاح فناوری اطلاعات یا Information Technology یا همان IT چیست؟ چه چیزهایی زیر چتر IT قرار می‌گیرند؟ آیا هر نوع فعالیتی که به نوعی به کامپیوتر و تکنولوژی‌های نوین مربوط باشد، زیرمجموعه IT محصول می‌شود؟

 

  فناوری اطلاعات

 

  QR Code

 

  آدرس IP

 

  URL

 

  حافظه کش

 

  کوکی (Cookie)

 

امروز علاوه بر اصطلاح وب، اصطلاح‌های Web 2.0 و Web 3.0 و Web 4.0 را هم می‌شنویم. این در حالی است که هنوز از پتانسیل‌های Web 2.0 هم به صورت کافی استفاده نکرده‌ایم. منظور از نسل‌های مختلف وب چیست؟

 

  وب ۲.۰

 

آشنایی با ابزارها و اپلیکیشن های دیجیتال

تعداد ابزارهای دیجیتال موجود در اطراف ما، بیشتر از حدی است که حتی اگر تمام عمرمان را صرف خواندن نام‌شان کنیم، فهرست بلندبالای آنها به پایان برسد.

 

اما این نمی‌تواند توجیهی برای حذف یادگیری نرم افزارها و ابزارهای دیجیتال از برنامه های آموزشی و مهارتی باشد.

 

هر کس، بسته به نیازهای خود لازم دارد که برخی نرم افزارهای مرتبط با تخصص‌اش را فرا بگیرد و البته در این میان نرم افزارهایی هستند که مستقل از دانش و حرفه و اولویت‌های ما، آشنایی با آنها ضروری و اجتناب ناپذیر است.

 

خانواده نرم افزارهای آفیس، نرم افزارهای مدیریت کارایی و بهره وری و نیز خبرخوان‌ها، تنها نمونه‌هایی از این دسته ابزارهای ضروری در دنیای جدید هستند.

 

ما تا کنون اشاره‌هایی به برخی نرم افزارها مانند موارد زیر داشته‌ایم. اما این مجموعه به صورت جدی تکمیل خواهد شد:

 

وان نوت

اورنوت

Todoist

اکسل

معرفی خبرخوان هایی برای سیستم عامل اندروید

معرفی خبرخوان هایی برای آیفون و آی پد

سواد اطلاعاتی یا Information Literacy

سواد اطلاعاتی یا Information Literacy یکی از زیرمجموعه های مهم در سواد دیجیتال محسوب می‌شود.

 

پس از اینکه واژه ها و مفاهیم اولیه دیجیتال را بیاموزیم و اکوسیستم تکنولوژی را در حد اولیه بفهمیم و تا حدی با برخی از ابزارهای عمومی دیجیتال آشنا شویم، وقت آن است که به شکلی جدی‌تر و عمیق‌تر، با اطلاعات آشنا شویم و بتوانیم آن را برای دستیابی به اهدافمان، به خدمت بگیریم.

 

در اینجا نمونه‌هایی از موضوعات مورد بحث در سواد اطلاعاتی یا Information Literacy را با هم مرور می‌کنیم:

 

طبقه بندی اطلاعات دیجیتال یکی از مهارت‌های مهم در سواد اطلاعاتی است. این طبقه بندی ممکن است از منظرهای مختلف از جمله منبع اطلاعات، سطح اطلاعات، پیچیدگی اطلاعات، اعتبار اطلاعات و ساختار اطلاعات باشد.

 

مهارت جستجو در وب مهارت مهم دیگری است که با توجه به حجم انبوه اطلاعاتِ غیرمفید و غیرمعتبر در وب (آلودگی‌های اطلاعاتی)، می‌توان آن را به زباله گردی دیجیتال تشبیه کرد.

ما در متمم، مجموعه درس‌مستقلی را به این موضوع اختصاص داده‌ایم:

 

آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل

شناخت انواع مقالات در فضای آنلاین: زمانی بود که واژه‌ی مقاله در انحصار دانشگاهیان بود. آن‌ها را هم عموماً با صفت‌هایی مانند Conference Paper و Journal Paper توصیف می‌کردند.

امروز ساده‌ترین متن‌های فضای دیجیتال هم مقاله نامیده می‌شوند.

این مقالات اگر به صورت حرفه‌ای تولید و تنظیم شوند، دستاوردهایی به مراتب ارزشمندتر از مقالات سنتی دانشگاهی دارند و اگر با آنها آشنا نباشیم، می‌توانند باعث یادگیری‌های نادرست و تکیه بر منابع غیرمعتبر شوند.

به همین علت، مقاله شناسی و ارزیابی مقالات که قبلاً یک شغل محسوب می‌شد، امروز به بخشی ضروری از سواد دیجیتال تبدیل شده و هر کس باید بتواند تا حد قابل قبولی، نیازهای اولیه‌‌اش را در این زمینه، به صورت فردی مرتفع نماید.

 

مفهوم کپی رایت: کپی رایت، فراتر از علامت  کوچکی است که وقت و بی‌وقت آن را در جاهای مختلف سایت‌ها و وبلاگ‌ها و ابتدا و انتهای فیلم‌ها به کار می‌گیریم.

در گذشته، مالکیت معنوی بیشتر از جنس بحث‌های حقوقی بود و کسانی که احساس می‌کردند حق آنها تضییع شده است، به سراغ مراجع قضایی می‌رفتند.

اما از آنجا که سیستم قضایی جهان نتوانست به سرعت خود را با شرایط و نیازهای جدید تطبیق دهد، امروزه بخش قابل توجهی از پیگیری‌های مربوطه، از طریق سازمان‌ها و ساختارهای متعدد مجازی انجام می‌شود.

بنابراین، مهم است که بدانیم دنیای جدید، چه مکانیزم‌ها و ابزارها و چارچوب‌هایی را جایگزین سیستم سنتی دنیای کهن کرده است.

 

نقد و تحلیل محتوای دیجیتال تخصص ارزشمند دیگری است که هر یک از ما، به اندازه‌ی توان و نیازمان باید برایش وقت بگذاریم.

این کار از ارزیابی یک پیامک در تلگرام آغاز شده و تا اعتبارسنجی محتوای سایت‌های بزرگ جهان ادامه می‌یابد.

 

مفهوم متادیتا یا فراداده یا اَبَرداده (Metadata) و نیز فرااطلاعات یا اَبَراطلاعات (Metainformation) از جمله مفاهیم کلیدی دیگر در سواد اطلاعاتی است.

به این معنا که بتوانیم داده‌ای در مورد داده‌ها تولید کنیم و یا اطلاعاتی در مورد اطلاعات تولید کنیم.

این بخش از سواد اطلاعاتی، بسیار ارزشمند و ارزش آفرین است و امروز نیز به سرعت رو به گسترش و عمیق‌تر شدن است.

ما شکل‌های ساده‌ای از این بحث را در حد برچسب گذاری محتوا در متمم مورد اشاره قرار داده‌ایم.

اما شاید برایتان جالب باشد که این بحث چنان پیچیده شده که حتی دانشمندان اطلاعات، برای حل چالش‌های آن به سراغ الگو گرفتن از طبیعت رفته‌اند و مدل‌هایی مانند DITA (مخفف Darwin Information Typing Architecture) ایجاد کرده‌اند. شاید با الهام از ساختارهای داروین، بتوانند در این زمینه گامی به پیش بردارند.

 

مهارت یادگیری در فضای دیجیتال مهارت کلیدی دیگری است که به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سواد اطلاعاتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

زمانی که نخستین نسخه‌ی دائره المعارف‌ها روی CD و بعدها DVD منتشر شد، برای خیلی‌ها این سوال ایجاد شده بود که آیا محفوظات سنتی دیگر می‌توانند مفید باشند؟

آن زمان، انسان‌ها با غرور اعلام می‌کردند که الان پنجاه یا صد جلد کتاب را در کیف خود دارند.

بعدها گسترش وب، این دسترسی را سریع‌تر، ارزان‌تر و فراگیر کرد. اما به تدریج متوجه شدیم که امکانات جدید، به معنای یادگیری بهتر نیست. بلکه صرفاً حجم اطلاعات بیشتری را با سرعت بهتری در اختیار ما قرار می‌دهد.

اتفاقاً این بمباران اطلاعاتی و این سیستم به هم پیوسته‌ی انسانی، پیچیدگی‌های بیشتری دارد و مهارتهای یادگیری سنتی، نمی‌توانند به سادگی در این فضای جدید مورد استفاده قرار گیرند.

به همین علت، مهارت استفاده از اطلاعات دیجیتال برای یادگیری، به مهارتی ضروری و متاسفانه کمیاب تبدیل شده است.

 

آیا آموزش الکترونیکی و روش‌های یادگیری دیجیتالی برای شما مناسب است؟

 

تفکر نقادانه در دنیای دیجیتال: بحث تفکر نقادانه یا Critical Thinking که در دنیای فیزیکی و ارتباطات و استدلال‌ها و تحلیل‌های ما از دنیای اطراف مطرح می‌شود، در دنیای دیجیتال هم به قوت خود باقی است.

ضعف در تفکر نقادانه می‌تواند باعث شود که ما سریع‌تر از قبل، در دام اطلاعات نادرست و گمراه کننده گرفتار شویم و نه تنها از توسعه و تعمیق مدل ذهنی خود محروم شویم، بلکه داشته های فعلی خود را هم از دست بدهیم و تحلیل‌ها و درک ما از محیط اطراف، تضعیف شود.

 

سواد رسانه های دیجیتال یا Digital Media Literacy

واقعیت تاریخی این است که رسانه، هرگز در ذات خود معنای مخاطب انبوه را نداشته است.

 

این را به سادگی می‌توان از مطالعه‌ی آثار بزرگان کلاسیک حوزه رسانه نظیر مارشال مک لوهان استنتاج کرد.

 

همچنین اینکه واژه‌هایی مانند Mass Media یا رسانه های انبوه وجود دارند، نشان می‌دهد که رسانه می‌تواند انبوه هم نباشد.

 

اما از همه‌ی این بحث و استدلال‌ها که بگذریم:

 

چاره‌ای نداریم جز این که بپذیریم طی دهه های اخیر، همیشه در پشت کلمه‌ی رسانه مفهوم انبوه مخاطبان هم پنهان بوده است.

 

اگر کسی بگوید صاحب رسانه است و سپس تابلوی اعلانات داخل آسانسور خانه‌اش را به شما نشان دهد، احتمالاً به او خواهید خندید.

 

اما اتفاقی که در دوران اخیر به وجود آمده است، ظهور رسانه های دیجیتال است. رسانه های دیجیتال اتفاقاً ادعای دسترسی انبوه را ندارند و حتی اگر دسترسی انبوه هم داشته باشند، افتخارشان به این مسئله نیست.

 

ادعای مهم و البته درست رسانه های دیجیتال (و رسانه های اجتماعی به عنوان یکی از زیرمجموعه های آنها) این است که می‌توانند پیام و نظرشان را با دقت مناسبی به مخاطب هدف برسانند.

 

به نظر می‌رسد اگر چه دانش کلاسیک رسانه هنوز و همیشه می‌تواند زیربنایی برای اندیشیدن ما و تحلیل رسانه های نوین باشد، اما اگر ویژگی های رسانه های نوین را نشناسیم، ممکن است متوجه نشویم که پارادایم های جدیدی در حوزه رسانه ظهور کرده‌اند و در نتیجه، در درک کامل ظرفیت‌ها و محدودیت‌های فضای رسانه های دیجیتال، ناتوان بمانیم.

 

در کنار بحث های مطرح شده در زمینه سواد اطلاعاتی یا Information Literacy، لازم است موضوعات دیگری را هم بشناسیم تا بتوانیم در زمینه سواد رسانه های دیجیتال، حداقل های لازم را کسب کنیم.

 

از جمله موضوعات مورد نیاز، می‌توان به بحث‌های زیر اشاره کرد:

 

شناخت رسانه

آشنایی با شیوه های دسترسی به اطلاعات و اخبار

ارزیابی اطلاعات و اخبار بر اساس ارزش و صحت و سقم

شناخت و توانایی تفکیک منابع اوریجیتال و غیر اوریجینال

انتقال درست اطلاعات به دیگران با کمترین خطا و محدودیت‌های انتقال اطلاعات

آشنایی با فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات

نحوه اظهار نظر صحیح و مناسب در رسانه‌ها

شرایط اثربخشی بهتر یک رسانه

آشنایی با مبانی دانش تبلیغات و به طور خاص تبلیغات دیجیتال

سواد محتوای دیجیتال یا Digital Content Literacy

ما تا کنون به مبانی بسیار ساده و ابتدایی استراتژی محتوا اشاره کرده‌ایم و به این بهانه، اشاره‌هایی ساده و کوتاه به برخی از مفاهیم اولیه سواد محتوای دیجیتال داشته‌ایم.

 

اما طبیعتاً در بحث سواد دیجیتال انتظار می‌رود محتوای دیجیتال به شکلی دقیق‌تر و عمیق‌تر شناخته و درک شود.

 

موارد زیر را می‌توان فصل مشترک فهرست‌های مختلفی دانست که در زمینه سواد محتوای دیجیتال تدوین و پیشنهاد شده‌اند:

منبع : متمم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

اهمیت برندسازی در بازاریابی و افزایش فروش

برندسازی در زمینه فروش و بازاریابی بسیار تأثیرگذار است. علاوه بر این که داشتن یک برند تجاری شما را از رقبا متمایز می‌سازد، دلایل مهم دیگری نیز وجود دارد که ساخت برند را به یک مقوله پر اهمیت در کسب و کار تبدیل می‌کند. در ایران به دوصورت میتوانید برند داشته باشید مورد اول اینکه برند خود را در اداره مالکیت معنوی ثبت کنید و دیگر اینکه از بورس برند که مرجع خرید و فروش برند است کمک بگیرید و از برند های أماده این سایت استفاده کنید . اما اینکه چرا برند سازی مهم است دلایل زیادی دارد و این دلایل عبارتند از:

 

 

اطلاع‌رسانی به مخاطبین

برندینگ در بازاریابی محصول نقش بسزایی دارد، وظیفه اصلی بازایابی اطلاع‌رسانی به مخاطب درباره محصول و خدمات است که با کمک برندسازی می‌توان به راحتی به این مهم دست پیدا کرد.

 

 

 

یکپارچگی

 

برندسازی سبب می‌شود تا نام، آرم، محصول و خدمات یک کسب و کار با هم پیوند داشته و زیر سایه یک برند قرار گیرند. به این ترتیب ترغیب مشتری برای توجه به یک محصول یا خدمات کار ساده‌تری است. با یکپارچگی و هدفمندی اعضا در سازمان، شکل بازاریابی ارتقاء یافته و با موفقیت بیشتری همراه است.

 

 

 

افزایش فروش

 

یکی از مواردی که برندسازی تأثیر مستقیمی روی آن دارد، افزایش فروش است. تجربه نشان می‌دهد که برند تجاری باعث افزایش فروش و کسب درآمد می‌شود. به راحتی می‌توان بر اساس چگونگی عملکرد و استراتژی‌های بازاریابی یک برند تجاری میزان درآمد و کسب سود آن را تخمین زد. ضمن این که تجاری‌سازی یک برند کمک می‌کند تا با افزایش فعالیت‌های استراتژیک در حوزه بازاریابی و آموزش‌های موجود در این زمینه به فروش بیشتری دست پیدا کند.

 

 

 

اعتمادسازی در بازار

 

وقتی یک کسب و کار صاحب یک برند تجاری باشد از اعتماد و اعتبار بیشتری در بازار برخوردار است. در واقع با برندینگ شما اعلام می‌کنید که به وعده‌های خود عمل خواهید کرد، ادعا‌هایی که در مورد محصولات یا خدمات خود ارائه می‌کنید واقعی است و تضمین لازم برای اجرای آن‌ها را در اختیار دارید. در حقیقت این برندسازی است که به مشتری اجازه ایجاد ذهنیت مثبت در مورد محصولات یا خدمات شما را می‌بخشد.

 

نقش برندینگ و برندسازی در توسعه و رشد کسب و کار

 

به هیچ عنوان نمی‌توان از نقش مؤثر ساخت برند در مسیر توسعه کسب و کار غافل بود. برند سازی به شما کمک می‌کند تا علاوه بر ایجاد تأثیرات مثبت و ماندگار در ذهن مخاطب، به نیازهای آینده آنها نیز واقف باشید. ضمن این که اصلی‌ترین عامل تمایز شما از رقبایتان در عرصه‌های مختلف راه‌اندازی، رشد و توسعه کسب و کار همین ساخت برند است.

 

 

 

هویت بخشی، هدایت کسب و کار جدید و طراحی استراتژی های بازاریابی موفق از مهمترین تأثیرات برندسازی است. وقتی هویت‌سازی برای برند به طور کامل و اصولی انجام گیرد، اعتمادسازی بازار و مخاطبین نیز به شکل صحیح‌تری پیش می‌رود، شما می‌توانید برنامه‌ریزی مدون و استراتژی‌های بازاریابی را به خوبی در مسییر رشد خود پیاده‌سازی کنید و در نتیجه، رشد و توسعه کسب و کار سریع‌تر و اصولی‌تر پیش خواهد رفت.

 

 

 

بیشتر بخوانید: نقش عکسها در بازاریابی، برندسازی و فروش کسب و کارها

 

برای برندسازی اصولی چه مراحل و پروسه‌ای باید انجام شود؟

برای این که برندسازی به شکل اصولی و موفقیت‌آمیز انجام گیرد باید از مراحل آن آگاه باشید. در واقع این مراحل به شما کمک می‌کند تا گام‌های مطمئن‌تری در مسیر برند سازی بردارید و سریع‌تر به هدف برسید:

 

 

 

زیرساخت‌ها را مهیا کنید

 

یکی از مهمترین و اولین قدم‌ها در مسیر برندسازی، مهیا بودن زیرساخت‌های لازم است. ویژگی‌های برند را بررسی کنید، مثلاً مدرن بودن، لوکس بودن، ارزان بودن، رقابتی بودن و… از جمله ویژگی‌هایی است که می‌توانید برای برند خود در نظر بگیرید. نکته مهم توجه و تحقیق بازار است. بهتر است قبل از اقدام به برندینگ، وضعیت رقابت، تهدید‌ها و فرصت‌های بازار را نیز شناسایی کنید.

 

 

 

شخصیت‌سازی برند

 

این مسأله یکی از مهمترین گام‌های برندسازی است. باید برای برند خود شخصیتی قدرتمند و خاص طراحی کنید. باید ویژگی های منحصر بفردی برای هویت  برند خود در نظر بگیرید. مثلاً المان‌های بصری از جمله لوگو، بروشور، وب سایت، بنر‌های تبلیغاتی و… ، لحن گفتار متن کاتالوگ، نوشتار متن سایت، ‌ایمیل‌ها، آگهی‌ها و… ، نوع بسته‌بندی، طراحی بسته‌بندی، رنگ بسته‌بندی، محیط کار شامل لباس پرسنل، دکوراسیون داخلی، نوع ارتباط با مشتری، منشور سازمانی و… همگی از جمله مواردی هستند که در مورد شخصیت‌سازی برند باید به آن‌ها توجه خاص داشته باشید.

 

 سایت مالکیت معنوی ثبت برند : 

https://ipm.ssaa.ir/SignIn?Anonymous=Yes&StbValidator=636879836407911364&xss=No

 

 

برندسازی

 

 

بیشتر بخوانید: وب سایت چه نقشی در بازاریابی و برندسازی کسب و کارها دارد؟

 

 

 

چشم انداز واضح و مشخص

 

برای این که بتوانید برنامه‌ریزی خوب و دقیقی ارائه کنید نیاز است که چشم انداز واضحی داشته باشید. بررسی مواردی چون بازار‌های هدف، سهم برند از بازار، میزان درآمد و دارایی و… از جمله مواردی است که باید مشخص کنید. به این مسأله دقت داشته باشید که شما نمی‌توانید در همه زمینه‌ها برند باشید، پس بهتر است به دنبال نقاط قوت خود باشید، در این زمینه حتماً رقبا را از جهات مختلف بررسی کنید.

 

 

 

مراحل اصلی برندسازی

برندینگ یا برندسازی شامل سه مرحله مهم و اساسی است که باید به صورت استاندارد و اصولی پیاده‌سازی شود. این مراحل عبارتند از:

 

 

 

برندسازی استراتژیک:

 

در این مرحله از کار شما محصول یا خدمات خود را برای شناخته شدن بهتر وارد بازار می‌کنید. معمولاً برندینگ با پخش محصل در بازار نوعی برند سازی استراتژیک محسوب می‌شود.

 

 

 

برندسازی میانی:

 

در این مرحله شما سعی می‌کنید روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و وجه تمایز خود از رقبا را برجسته‌تر سازید. نوع ارتباط با مشتری، بسته‌بندی اصولی، ارائه خدمات با کیفیت، محصولات متمایز و… از جمله مواردی است که در این شکل از برند سازی مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

 

 

برندسازی عملیاتی:

 

در این مرحله شما با برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدت برای شناخته شدن پیش می‌روید، تبلیغات، بازاریابی و تلاش برای ماندگاری در ذهن مخاطب با روش‌های استراتژیک از جمله مواردی است که در این بخش جای می‌گیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

مراحله برندینگ یا برند سازی یک محصول چیست

 

ساخت برند در یک شب ممکن نیست و شاید لازم باشد سال‌ها برای آن وقت و هزینه صرف کنید؛ اما در هر نقطه از مسیر که باشید، یک اشتباه کوچک می‌تواند تمام آنچه را که ساخته‌اید، خراب کند و شما را باز به نقطۀ صفر برگرداند. در بدترین حالت، برای همیشه حمایت و جایگاه خود را در بین مردم از دست می‌دهیدبرای دوری از این اتفاق، باید استراتژی خود را بر پایه‌ای محکم بنا کنید و قدم‌های ابتدایی مراحل برندینگ را به‌درستی بردارید. در این صورت، برندی قدرتمند می‌سازید که در برابر هر زلزله‌ای مقاوم خواهد بود و به‌راحتی ویران نمی‌شود. قبل از شروع مراحل ما باید یک نام برای برند خود انتخاب کنیم که در صورت مشکل در ثبت این برند در سازمان مالکیت معنوی میتوانیم از کارشناسان خبره بورس برند در زمینه خرید برند و فروش برند آماده و ثبت شده که کار مارا به شدت سرعت میبخشند کمک بگیریم.

 

به همین خاطر، اجازه دهید به سراغ معرفی مراحل برندسازی برویم:

 

۱. هدف کسب‌وکار خود را تعیین کنید

 

هر برند موفقی یک هدف قدرتمند و متمرکز دارد. این هدف همیشه مبنای تلاش‌ها و فعالیت‌های کسب‌وکار قرار می‌گیرد، اجازه نمی‌دهد از مسیر درست خارج شود و در نگرش مشتریان، کارمندان و بازار نسبت به آن تأثیر می‌گذارد.

 

اگر در تعیین هدف خود سردرگم هستید، از دایرۀ طلایی سیمون سینک (Simon Sinek) استفاده کنید و سه سؤال زیر را پاسخ دهید:

 

چه چیزی (What): محصول یا کسب‌وکار شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ و چه ارزشی به مشتری ارائه می‌دهد؟

چگونه (How): چگونه می‌توانید متفاوت از رقبا باشید؟ مزیت رقابتی و نقطۀ تمایز شما نسبت به آن‌ها چیست؟ و چرا باید مردم به شما توجه کنند؟

چرا (Why): چرا این مجموعه شکل گرفته است؟ و می‌خواهد چه مشکلی را حل کند؟

 

 

۲. رقبای خود را بشناسید

 

با شناخت رقبا متوجه می‌شوید که چه جایگاهی در بازار دارید و باید به کجا برسید؛ همچنین نقاط تمایز و قوت خود را کشف می‌کنید و می‌توانید برای قانع‌کردن مخاطب، روی آن‌ها مانور دهید. برای این کار، ابتدا سؤالات زیر را بررسی کنید:

 

کدام شرکت‌ها رقیب اصلی شما به حساب می‌آیند؟

چه موفقیت‌ها و شکست‌هایی داشته‌اند؟

محصولات آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

مشتریان و کاربران وب، چه چیزهایی دربارۀ آن‌ها می‌گویند؟

از چه کانال‌های آفلاین و آنلاینی برای بازاریابی خود استفاده می‌کنند؟

داده‌هایی را که به دست می‌آورید، در یک جدول وارد کنید و مقایسه‌ای بین آن‌ها و اطلاعات مجموعۀ خود انجام دهید. کدام دغدغۀ مشتری در این بازار نادیده گرفته شده است که محصول شما می‌‌تواند به آن پاسخ دهد؟

 

مقاله پیشنهادی: برندینگ دیجیتال چیست؛ برندسازی دیجیتال به‌ زبانی ساده

 ۳. مخاطب هدف خود را تعیین کنید

تمام کسب‌وکار شما حول مخاطب می‌چرخد؛ مأموریت و پیام شما را رفتارها، نیازها و سبک‌ زندگی او مشخص می‌کنند. نمی‌توان همۀ مردم و بازار را مشتریان خود دانست و رضایت تمام آن‌ها را جلب کرد؛ بنابراین باید بخشی از بازار را انتخاب کنید.

 

برندهای مختلف مایع‌ ظرفشویی را در نظر بگیرید. آن‌ها محصولی یکسان دارند؛ اما هر یک بر سگمنت متفاوتی از جامعه تمرکز کرده‌اند:

 

دورتو با شعار «بوی تمیزی می‌دهد» و شخصیت عمه‌خانم، افرادی را انتخاب کرده است که به تمیزی و براق‌کردن ظرف‌ها اهمیت می‌دهند.

خاکستر با شعار «بدون پارابن» به سراغ مصرف‌کنندگانی می‌رود که نگران سلامت خود هستند و از مواد شیمیایی و سمی دوری می‌کنند.

پریل هم میگوید: «فقط یک قطره کافی است» و روی سخنش کاربرانی هستند که به‌صرفه‌بودن محصول برایشان در اولویت قرار دارد.

 

 

شعار دورتو

 

 

می‌توانید مخاطب ایدئال خود را بسازید. از خود بپرسید می‌خواهید چه کسی مشتری شما باشد و این شخص از چه ویژگی‌ها و عادت‌های رفتاری‌‌ای برخوردار است. سپس، براساس همین پرسونا، استراتژی‌های بازاریابی خود را تدوین کنید.

 

تا اینجای کار، با ۳ مرحله از مراحل برندسازی آشنا شدید. ادامهٔ مسیر به انجام صحیح این ۳ مرحله گره خورده است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم کمی وسواس به خرج دهید و از آن‌ها سرسری نگذرید.

 

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

 

۴. مأموریت و چشم‌انداز خود را مشخص کنید

 

داشتن یک چشم‌انداز و مأموریت مشخص به شما کمک می‌کند تصمیم‌های درستی بگیرید و فرایندهای هدفمندتر و مؤثرتری تعریف کنید.

 

چشم‌انداز (Vision):

در چشم‌انداز هدف بلندمدت، رؤیا یا آیندۀ ایدئالی  را تعریف می‌کنید که می‌خواهید روزی به آن برسید. این هدف می‌تواند آرمانی و احساسی باشد. برای مثال، دیزنی‌لند چشم‌انداز خود را این‌گونه تعریف کرده است:

 

همۀ مردم خوشحال باشند

 

چشم‌انداز به کارمندان برای تلاش بیشتر و عملکرد بهتر انگیزه می‌دهد و آن‌ها را نسبت به کارشان متعهد می‌سازد.

 

مأموریت (Mission):

مأموریت به کارهای در حال انجام شما گفته می‌شود و باید در نهایت، شما را به چشم‌اندازتان برسانند. به عبارتی، مأموریت مشخص می‌کند چگونه و با انجام چه کارهایی به چشم‌انداز خود می‌رسید.

 

باز هم برگردیم به دیزنی‌لند؛ مأموریت این کمپانی «سرگرم‌کردن، آگاه‌ساختن و الهام‌بخشی به مردم سراسر جهان با قدرت داستان‌سرایی، خلاقیت و فناوری‌های نو» تعریف شده است. مأموریت این مجموعه را می‌توان در محصولات، خدمات و تبلیغات آن به‌وضوح دید و همۀ آن‌ها به چشم‌انداز آن یعنی خوشحال‌کردن مخاطب ختم می‌شوند.

 

مقاله پیشنهادی: استراتژی کسب و کار چیست؟ ۹ نمونه استراتژی کسب و کار

۵. صدا و لحن برند خود را پیدا کنید

صدا و لحن برند نحوۀ ارتباط او با مشتریان را تعیین می‌کند. صدای شما تداعی‌گر شخصیت کسب‌وکارتان است؛ شخصیتی مهربان، شوخ یا پرقدرت و جدی. این صدا باید در تمام رسانه‌ها ثابت باشد؛ به‌گونه‌ای که وقتی کاربر محتوا یا تبلیغی از شما دید، شخصیتی که دارید که در ذهنش شکل بگیرد. درست مثل وقتی که با شماره‌ای ناشناس به دوستمان زنگ می‌زنیم و او از صدا ما را می‌شناسد.

 

برای مثال ازکی همه‌جا شخصیت و صدایی دوستانه دارد و بیمه‌دات‌کام چهره‌ای جدی و رسمی‌تر از خود نشان می‌دهد.

 

 

 

صدا و لحن برند ازکی

 

 

برای پیداکردن صدای مجموعۀ خود لیستی از ویژگی‌هایی آن تهیه کنید؛ چند سال دارید؟ آیا به ماجراجویی علاقه دارید؟ یا بسیار مهربان و دلسوز هستید و مدام در رویدادهای خیرانه شرکت می‌کنید؟

 

در بین این ویژگی‌ها باید لحن گفت‌وگوی این شخصیت را هم در کانال‌های مختلف مشخص کنید. آیا او در اینستاگرام داستان‌های خود را برای مشتریان تعریف می‌کند و در لینکدین نکات آموزشی به مخاطب یاد می‌دهد؟

 

برای این صدا و لحن انتخابی خود، داکیومنتی از ویژگی‌های شخصیتی برندتان، لغات، جملات و سناریوهای مناسب او تهیه کنید و در اختیار بخش‌های مختلف سازمان قرار دهید.

 

 

 

۶. پیام و داستان شخصیت خود را خلق کنید

خلق پیام و داستان شخصیت شما یکی از مراحل برندسازی به حساب می‌‌‌‌آید که از همیت زیادی هم برخوردار است. داستان شرکت شما باید روایتی منسجم و احساسی از یک قهرمان باشد و محتوای آن موارد زیر را در بر بگیرد:

 

 این فرد، چه نوع تیپ شخصیتی‌ای دارد؟

چگونه ایدۀ اولیه در ذهن او شکل گرفت؟

 او برای رساندن مجموعه به نقطۀ فعلی، با چه چالش‌هایی دست‌وپنجه نرم کرده است؟

چه احساساتی را در رویارویی با شرایط مختلف تجربه‌ کرده است؟

این قهرمان در پایان پیام داستان را می‌گوید و توضیح می‌دهد که از تمام این فرازونشیب‌ها چه درسی گرفته است.

 

می‌توان از داستان برند تامز (TOMS) مثال زد که همه‌چیز از سفر آرژانتین آغاز شد؛ جایی که بلیک مایکوسی با کودکانی مواجه شد که کفش نداشتند. بلیک در همان سفر تصمیم گرفت شرکتی تاسیس کند که نه‌تنها برای او سود داشته باشد، بلکه به فقرا هم کمک کند؛ بنابراین به‌ازای هر جفت کفشی که تامز فروخت، یک جفت هم به کودکی هدیه داده شد. بد نیست بدانید که آن‌ها تا سال ۲۰۲۰، صد میلیون کفش به مردم نیازمند هدیه دادند.

 

 

 

۷. هویت بصری کسب‌وکار را بسازید

می‌خواهید مشتریان، شما را با چه عناصر بصری و المان‌های گرافیکی‌ بشناسند؟ در این مرحله، با طراحی اجزای زیر، چهرۀ ظاهری هویت خود را می‌سازید:

 

لوگو؛

پالت رنگی انتخاب‌شده؛

تایپوگرافی و فونت؛

سبک عکاسی و تصاویر.

این المان‌ها باید در تمام بخش‌های کسب‌وکار شما به کار بروند؛ از سایت، صفحات اجتماعی، تبلیغات آنلاین و ویدئوها گرفته تا بروشور، بنر چاپی و گزارشات.

 

۸. یکپارچه‌سازی انجام دهید

 

هویت و تصویر برند خود را در تمام چیزهایی که احتمال می‌دهید مشتری می‌بیند، می‌خواند یا می‌شنود، منعکس کنید. برای مثال:

 

در فروشگاه، لوگو و رنگ سازمانی شما را ببیند، صدای شما را بشنود و در مأموریت شما مشارکت کند.

در سایت بتواند چشم‌انداز، مأموریت و داستان شما را بخواند؛ همچنین عناصر بصریتان را پیش روی خود ببیند و با خواندن مطالب، لحن شما را دریابد.

 

 

۹. ثابت بمانید

تمام مراحل ساخت برندسازی را با شما در میان گذاشتیم؛ اما به یک مسئلهٔ مهم همیشه توجه کنید:

 

شما باید به مفاهیم و ویژگی‌های برند خود وفادار باشید و آن‌ها را مدام تغییر ندهید. این ناهماهنگی مشتریان شما را گیج می‌کند و هربار، ساخت برند را دشوارتر از قبل می‌سازد.

 

کارمندان شما هم نقشی اساسی در این ثبات دارند. شیوۀ چت‌ها، گفت‌وگوهای تلفنی یا حضوری، خلق محتوا و اجرای فرایندها، همگی، بازتاب‌دهندۀ فرهنگ و هویت شرکت هستند. اگر مشتری در هر قسمت، پیام متفاوتی دریافت کند، سردرگم می‌شود؛ به همین دلیل، هماهنگ‌سازی و همراه‌ساختن آن‌ها بخش مهمی از مراحل برندسازی و ایجاد ثبات محسوب می‌شود:

 

دستورالعمل‌هایی در راستای فرایند برندسازی خود ایجاد و به‌صورت داخلی توزیع کنید. هر کارمندی باید در هنگام انجام وظایف خود از آن به‌عنوان مرجعی برای ارزیابی استفاده کند.

هنگام استخدام کارمندان، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها با فرهنگ سازمان سازگار باشند. نیروهای جدید را با ماموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های مجموعه آشنا کنید.

کارمندان شرکت را به شکل‌های مختلف برای هم‌سوسازی با مفاهیم برند تشویق کنید.

مراحل برندسازی به پایان رسید؛ اما برای برندینگ محصول، چه مراحلی را باید طی کنیم؟ ابتدا، اجازه دهید ببینیم برندینگ محصول با برندینگ شرکتی چه فرقی دارد و سپس مراحل را با هم بررسی می‌کنیم.

 

مقاله پیشنهادی: بهترین روش‌های تبلیغات کسب و کارهای کوچک و نوپا

تفاوت برندینگ محصول با برندینگ شرکتی

شباهت‌هایی بین برندسازی محصول و برندسازی شرکتی وجود دارد؛ اما تفاوت‌های زیادی هم در این بین است که نمی‌توان نادیده گرفت.

 

برندسازی شرکتی – همان طور که از نام آن پیداست – تمام کسب‌وکار را درگیر می‌کند و روی یک محصول خاص که عرضه می‌کنید، تمرکز نمی‌کند. در واقع، هر قطعهٔ پازل کسب‌وکار شما مهم است؛ بنابراین یک مشکل کوچک در هر بخش از کسب‌وکارتان می‌تواند به برند شما آسیب بزند.

 

اگر مشتریان شما از یک محصول راضی نباشند، برند شما زیر سؤال‌ می‌رود؛ حتی اگر ۱۰ محصول ناب هم داشته باشید! در نقطهٔ مقابل، خدمات مشتری خوب می‌تواند به افزایش اعتبار و شهرت شما منجر شود.

 

اما در برندینگ محصول، استراتژی برندسازی حول یک محصول خاص به‌جای کل شرکت شکل می‌گیرد. برای اینکه تفاوت این دو را بهتر درک کنید، اجازه دهید یک سؤال‌ از شما بپرسیم:

 

آیا می‌دانستید پپسی به‌‌غیر از نوشابه، محصولات دیگری مثل چیپس، آب پرتقال و غلات صبحانه هم تولید می‌کند؟

 

با این حال، این محصولات از محصول اصلی پپسی جدا شده‌اند؛ چراکه هر برندی چیزی متفاوت را ارائه می‌کند و روی محصولی خاص متمرکز شده است.

 

به تفاوت برندینگ سازمانی با برندسازی یک محصول توجه کنید؛ چون هرکدام هدفی متفاوت را دنبال می‌کنند. برندسازی یک محصول به شما اجازه می‌دهد برای ارائهٔ خدمات به مشتریانی که در گروه‌ مخاطبانِ هدف اصلی شما قرار نمی‌گیرند، منشعب شوید و چند لاین متفاوت با محصولی خاص را پیش ببرید.

 

از دیگر مزایای برندینگ محصول هم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تصمیم‌گیری دربارهٔ خرید محصول را برای مصرف‌کننده ساده می‌کند؛ چراکه دیگر با انتخاب‌های فراوان و متفاوت روبه‌رو نمی‌شود.

 

به عبارتی، مصرف‌کننده می‌داند چه مشکلی دارد و به‌دنبال چه محصولی برای حل آن است. حتی در دسته‌بندی‌های خاص محصولات هم برند محصول به مشتری این پیام را می‌رساند که شما بهترین گزینه‌اید.

 

به‌عنوان مثال، در محصولات غذایی، برندسازی محصولی خاص که حول سلامتی و تندرستی شکل گرفته است، آن محصول را از غذاهای ناسالم جدا می‌کند.

 

حالا دیگر آماده‌اید که در بخش آخر این مقاله، مراحل برندسازی یک محصول را با یکدیگر بررسی کنیم.

 

نحوهٔ پیاده‌سازی برندینگ محصول

زمانی که طیف وسیعی از محصولات را ارئه می‌کنید، پاسخ‌دادن به نیازهای گروه‌های مختلف دشوار است؛ اما در برندینگ محصول، گروه خاصی را هدف می‌گیرید و می‌توانید به‌راحتی، برای ارتباط با تمام گروه‌های مشتریان هدف با استراتژی مناسب ارتباط برقرار کنید.

 

برای برندینگ محصول، مراحل زیر را طی کنید:

 

 

 

۱. تعیین هدف

قبل از اینکه برندینگ محصول را شروع کنید، بسیار مهم است که هدف خود را مشخص کنید. می‌خواهید کدام نیاز مشتری را رفع کنید؟ آیا محصول مشابهی در بازار وجود دارد؟ تا زمانی که ندانید محصول شما دقیقاً چیست و برای چه کسی مناسب است، نمی‌توانید یک برند قوی ایجاد کنید.

 

 

 

۲. تحقیقات بازار

پس از اینکه محصول خود را به‌خوبی درک کردید، باید به سراغ تحقیقات بازار بروید. شما باید شناخت کافی دربارهٔ مشتریان و رقبای خود در این مرحله به دست بیاورید. در واقع، شما باید مطمئن شوید که مخاطبِ هدف شما، محصولتان را انتخاب می‌کند.

 

به همین دلیل است که در این مرحله، متوجه می‌شوید که مخاطب موردنظر شما چه می‌خواهد. نظر آن‌ها را دربارهٔ محصولات مشابه بررسی کنید و ببینید چه چیزی را دربارهٔ آن محصول پسندیده‌اند. به عبارتی، چه چیزی باعث شده است که این محصول را انتخاب کنند. از طرفی، شما باید بدانید چه مواردی را هنگام خرید محصول در نظر می‌گیرند و بر چه اساسی تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

علاوه بر این، ببینید چه برندهای دیگری در بازار هدف شما فعالیت می‌کنند و چگونه توانسته‌اند موفق شوند.

 

به تبلیغات اینترنتی نیاز دارید؟ تبلیغات کلیکی یکتانت را از دست ندهید

به تبلیغات اینترنتی نیاز دارید؟ تبلیغات کلیکی یکتانت را از دست ندهید

تبلیغات کلیکی یعنی تبلیغ شما در هزاران سایت پربازدید نمایش داده می‌شود و فقط در ازای تعداد کلیک‌ها هزینه پرداخت می‌‌کنید.

 

ثبت‌نام arrow-left

۳. تعیین هویت برند

شما دیگر می‌دانید محصول شما چیست و قرار است چه کسی را هدف بگیرید؛ بنابراین وقت آن شده است که هویت آن را مشخص کنید.

 

قبل از هر چیزی، شما باید نام برند را مشخص کنید. انتخاب نام فرایندی دشوار، پیچیده و وقت‌گیر است. در انتخاب نام به مخاطبِ هدف خود هم توجه کنید و مطمئن شوید انتخاب شما برای آن‌ها جذاب است.

 

دومین مرحله هم طراحی لوگو است. لوگو عنصر بسیار مهمی است که بهتر است ساده باشد. پیچیدگی بیش از حد لوگو به عدم انتقال پیام منجر می‌شود. لوگو باید به‌وضوح نشان دهد که محصول چه کاری انجام می‌دهد.

 

در مرحلهٔ بعدی، تکلیف پالت رنگی را مشخص کنید. شما باید بدانید از چه رنگ‌هایی استفاده کنید که بتوانید توجه مخاطبِ هدف را جلب کنید. پالت رنگی شما باید با چیزی که عرضه می‌کنید، هم‌خوانی داشته باشد.

 

در آخر هم باید به فکر طرح و شکل بسته‌بندی محصول باشید. البته اگر محصول فیزیکی ندارید، نیاز نیست نگران این بخش باشید.

 

چیزهای ساده‌ای مانند شکل بطری یا مواد استفاده‌شده باعث می‌شوند هویت برند شما متمایز شود. به‌عنوان مثال، استفاده از مواد قابل‌بازیافت در بسته بندی می‌تواند نشانهٔ روشنی از ارزش‌های شما باشد.

 

 

 

مقاله پیشنهادی: روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و برندینگ

۴. تبلیغات

همه‌چیز آماده است؟ چه برنامه‌ای برای جذب مشتری دارید؟ در واقع، در این مرحله است که باید به فکر ایجاد و افزایش آگاهی از برند، جذب مشتری راغب و در نهایت، فروش باشید.

 

کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات به شما کمک می‌کنند تا دیده و شناخته شوید. به چارچوب‌ها پایبند نباشید تا توجه مخاطبان را بیشتر جلب کنید.

 

به این مسئله البته دقت کنید که شما باید چیزی یکسان را در تمام کانال‌ها ارائه کنید؛ یکپارچگی در اینجا هم مانند همان چیزی که در مراحل برندینگ شرکتی گفتیم، اهمیت دارد.

 

مقاله پیشنهادی: برند بوک چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ (۶ نمونه برند بوک ایرانی و خارجی)

 برندینگ، پلۀ ترقی کسب‌وکارتان خواهد بود

وقتی برند موفقی برای کسب‌وکار خود بسازید، محصولاتتان در بین مردم جایگاه ثابتی پیدا می‌کنند و به‌صورت تبلیغ دهان‌به‌دهان به دیگران معرفی می‌شوید. در این شرایط، زمان و هزینۀ بیشتری برای توسعۀ بخش‌های دیگر خواهید داشت و می‌توانید خلاقانه‌تر عمل کنید. به همین دلیل باید برندینگ را جدی بگیرید.

 

در این مقاله، با این استراتژی آشنا شدیم و مراحل برندسازی شرکتی و همچنین مراحل برندسازی یک محصول  را توضیح دادیم. این مراحل پایه‌های برند شما را می‌سازند و باید آن‌ها را درست بنا کنید تا هویتی قدرتمند و مقاوم در برابر چالش‌های مختلف بسازید.

 

آیا چیزی از قلم افتاده است؟ آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

ما در یکتانت به شما کمک می‌کنیم کمپین‌های مختلف از افزایش آگاهی از برند گرفته تا فروش را به‌راحتی اجرا و مدیریت کنید. برای شروع، همین حالا با ما تماس بگیرید.

منبع یکتانت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

چرا ثبت برند اهمیت دارد و چرا ما باید برند ثبت کنیم؟

 

برند از مالکیت معنویی کسب و کار شما محافظت میکند و اجازه سوء استفاده از برند شما را به دیگران نمیدهد ، اعتبار برند 10 ساله و قابل تمدید میباشد ،  برای تعریف بهتر از برند باید بگیم برند همان چیزیست که مشتری میخرد و محصول چیزی که شرکت تولید میکند . به همین دلیل شما باید برند ثبتی داشته باشید برا داشتن برند دو راه وجود دارد یا مراحل ثبت برند که در ادامه کامل توضیح داده میشود را طی کنید و یا از تصمی بگیرید که از بین برند آماده موجود برند ثبت شده در بورس برند با توجه حوزه فعالیتتان یکی را انتخاب کنید که این عمل  میتواند در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین دردسر شما را صاحب برند کند.

 

مدارک مورد نیاز برای درخواست ثبت برند ( شخص حقیقی ) :

کپی شناسنامه ، کارت ملی و کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده )

کپی مجوز های فعالبت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

مدارک برای شخص حقوقی :

کپی شناسنامه و کارت ملی و کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)

کپی مجوز های فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین در برند استفاده شده)

به این نکته توجه کنید : در صورتی که در علامت(لوگو) یا نام مورد نظر شما جهت ثبت ، کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد، ارائه ی کارت بازرگانی لازم نخواهد بود.

 

پس از پایان مراحل ، کد رهگیری را دریافت خواهید کرد و در صورت تایید مدارک توسط کارشناس مربوطه، دو نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال خواهد شد. شما باید پس از امضای هر دو نسخه  یکی از نسخ را به همراه مدارک برابر اصل شده و فیش واریزی به آدرس مرکز ارسال کرده و پس از دریافت مدارک، مراحل ثبت برند شروع خواهد شد.

 

 

ثبت برند در ایران 

 

 اصلا چرا در ایران که بحث کپی رایت ضعیف است و پیگیری پیچیده ای دارد برند ثبت کنیم ؟ :

 

ثبت برند باعث جلوگیری از کپی کاری و سواستفاده های احتمالی از شهرت و اعتبار نام تجاری شما خواهد شد.

برند و نام تجاری شما همچون یک ویترین است. یک ویترین زیبا قطعاً در جذب مشتریان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

با داشتن یک علامت تجاری خوب، تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان تبلیغات شما به مشتری تبدیل و بازدهی تبلیغات شما بیشتر می‌شود.

هیچ‌کس یک تجربه لذت‌بخش ناشی از یک برند را ساده فراموش نمی‌کند. همه دوست دارند تجربه‌های خوشایند یک بار دیگر تکرار شوند.

نکته: دقت داشته باشید که ثبت برند جدا از نام شرکتها می باشد. مثلا برند دیجی کالا متعلق به شرکت  نو آوران فن آوازه می باشد. یعنی نام شرکت شما هر نام سه کلمه ای می تواند باشد اما نام برند است که بزرگ می شود و مهم است.

 

هزینه های ثبت برند در سال 1400

 

هزینه های قابل پرداخت جهت ثبت علامت تجاری به شرح ذیل می باشد که میتوانید از طریق سایت اداره کل مرکز مالکیت معنوی ثبت کنید :

 

هزینه ثبت اظهارنامه (متناسب با انتخاب طبقه و تعداد خدمات متغییر بین مبلغ 300.000 ریال الی 1.000.000 ریال می باشد.).

هزینه انتشار آگهی ثبت علامت در روزنامه رسمی کشور در دو نوبت تقاضا – رسمی. ( متناسب با انتخاب طبقه و تعداد خدمات متغییر بین مبلغ 2.000.000  ریال الی 8.000.000 ریال می باشد).

هزینه حق الثبت علامت تجاری ( متناسب با انتخاب طبقه و تعداد خدمات متغییر بین مبلغ 2.000.000  ریال الی 8.000.000 ریال می باشد).

 حق الزحمه وکالت: طبق توافق طرفین و تعرفه مصوب میباشد.

 

نکته حق الزحمه وکیل : این هزینه به تشخیص و تصمیم متقاضی ثبت علامت ، جهت پیگیری پرونده ، اخذ سند و .... توسط وکیل وجود خواهد داشت یعنی اگر متقاضی وکیل نخواهد برای انجام امورات اداری هزینه ایی در بر نخواهد داشت.

.حق الزحمه موسسه : طبق توافق و تعرفه مصوب موسسه

نکته حق الزحمه موسسه : برحسب نوع اسم ثبتی(اسم لاتین،فارسی،تنوع طبقه) و نوع خدمات ارائه شده مبلغ متغییر می باشد.

 

 بعد از تکمیل و ارسال مدارک اظهارنامه ایی با عنوان برند شما تنظیم میشود و برای اداره ثبت برند ارسال میشود تا به تأیید نهایی برسه این پروسه از 1 ماه تا 4 ماه متغیر خواهد بود ،در طول این مدت کارشناسان مجرب بورس برند شانه به شانه شما ایستاده اند تا بهترین نتیجه را کسب کنید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی