دنیایی از اطلاعات مفید و کاربردی

۴ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

معرفی کتاب استراتژی بازاریابی دیجیتال

کتاب استراتژی بازاریابی دیجیتال در مورد هر یک از مراحل کلیدی جهت ایجاد استراتژی سخن خواهد گفت. در فصل ۱ ما پیشینه ی بازاریابی دیجیتالی، بازاریابی وسیع و مدل های تجاری به منظور اطمینان خاطر از بسط استراتژی شما بر پایه ی فنون و مدل های تثبیت شده را بررسی می کنیم. این کار نقطه نظرات آکادمیکی به ما می دهد که برای اطمینان خاطر از درستی روشتان، بسیار مفید می باشد. در کتاب استراتژی بازاریابی دیجیتال ما محیط دیجیتالی را کشف می کنیم تا چشم انداز امروزی را درک کرده و نقطه نظراتی به منظور شکل گیری اولیه ی استراتژی ارائه می دهیم. سپس ما به بررسی چگونگی همسو شدن استراتژی مورد نظر شما با کسب و کارتان می پردازیم که در این صورت اجرای استراتژی کارامد می باشد. کار کردن در انبار ها چالشی است که بسیاری از کسب و کار های بزرگ با آن رو به رو هستند اما جدای از اینکه کسب و کار شما بزرگ باشد یا کوچک، استراتژی باید همسو باشد. کسب و کاری که به جهت های مختلف کشیده می شود، خطر متلاشی شدن را در پس دارد. من صادق باقری هستم استراتژیست بازاریابی دیجیتال و به شما عزیزان پیشنهاد میکنم اگر شما قصد شروع و یا بهبود فعالیت های بازاریابی خود را در حوزه دیجیتال را داشته باشید. من میتوانم استراتژی های بازاریابی دیجیتال، طراحی برنامه بازاریابی در فضای آنلاین و کلیه خدمات دیجیتال مارکتینگ را برای  شما تدوین اجرا و راهبری کنم.

 

در فصل ۴ ما نگاهی بر مشتری دیجیتالی می اندازیم. بگذارید اینجا شفاف سازی کنیم: اغلب مشتریان امروزه مشتریان دیجیتالی هستند پس ما باید رفتار مشتری را فراتر از خصوصیات اخلاقی این مشتریان در فضای دیجیتالی درک کنیم.

 

فصل ۵ به بررسی برخی از چالش هایی می پردازد که امروزه بازاریابان دیجیتالی با آن رو به رو هستند. چالش های بسیاری وجود دارند که می توانند به طور کامل شکل استراتژی شما را تغییر دهند بنابراین درک این چالش ها در مراحل اولیه حیاتی است. داده ها، حریم خصوصی و قوانین، ملاحظات کلیدی هستند و ما این موارد را مورد توجه و بررسی قرار خواهیم داد.

 

به منظور تکمیل مرحله ی اولیه ی شکل دادن به استراتژی، ما تغییر شکل را بررسی خواهیم کرد، حیطه ایی که برای برداشتن گام بعدی برای کسب و کارتان در این سفر دیجیتالی، ضروری می باشد. این شامل تغییر از چشم انداز فناورانه به چشم اندازی مهم تر یعنی چشم انداز فرهنگی می شود.

 

شما از شش فصل اولیه پیش زمینه دارید، ما فرایند های برنامه ریزی کارامد و چگونگی اطمینان خاطر از قابل اعتماد و منطقی بودن برنامه پیش از پرداختن به جزئیان هر کانال را بررسی خواهیم کرد.

 

در فصل های ۸ تا ۱۲ ما به بررسی برخی از کانال های کلیدی می پردازیم. کتاب استراتژی بازاریابی دیجیتال طراحی نشده تا راهنمایی برای بازاریابی دیجیتالی باشد، به هر کانالی برویم و جزئیات فنی را تنظیم نماییم (شما می توانید رویارویی بزرگی با آنچیزی داشته باشید که انلاین به آن نیاز دارید)، بلکه ما بر روش های استراتژیک و تاکتیکی هر استراتژی و معنا و مفهوم آن تمرکز می کنیم. برای جلد دوم، من فصلی مربوط به بازاریابی، و ارسال پیام خودکار، و بازاریابی با کمک ایمیل را اضافه کردم.

 

پس از آن، ما بر استراتژی محتوا و شخصیت به آن تمرکز خواهیم کرد. این دو حیطه برای درک چشم انداز دیجیتالی امروزه حیاتی می باشند، حقوقی برای آنها در نظر گرفته شده تا بتوانند تفاوت چشم گیری با عملکرد هر کانال جهت رضایت مشتری، طول عمر و بقا ایجاد نماید.

اگر در گوگل به انگلیسی واژه Digital Marketing Strategy را سرچ کتید سایت ها مرجع و معرفی در این زمینه بالا میاد که اطلاعات بسیار جامعی به شما میدهند.

از این قسمت ما بر تجربه ی موثر کاربر و طراحی وب سایت تمرکز می کنیم، این مقصد نهایی اکثر کاربران می باشد. سپس ما بر تکنیک های بقا در حیطه هایی مانند CRM، خدمت رسانی به مشتری و وفاداری، و چگونگی به کار بردن اینها در استراتژی دیجیتالی شما نگاه خواهیم کرد. مقیاس و اندازه گیری هرگز بسیار مهم نبوده است و ارزش داده ها ما را قادر به رسیدن به دیدگاه های عمیق تر در مورد عملکرد و اجرا می کند، ما این نکته را در فصل ۱۹ بررسی خواهیم کرد.

 

در نهایت ما همه ی این مطالب را جمع اوری کرده و برنامه های شما برای استراتژی نهایی را شکل می دهیم. پس شما باید آنچیزی را بدانید که می خواهید به آن دست یابید، همچنین باید بهترین کانال ها به منظور دست یافتن به آن و نیز چگونگی عزیمت به سمت آن کانال ها را بشناسید، این تمرین به استراتژی درست و شفافی پیوند داده می شود تا بتوانید برای سال های پیش رو ارتباطات کارامدی برقرار کنید و به درستی مدیریت نمایید.

 

تحول دیجیتال با کتاب استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

منبع الهام من برای نگارش کتاب استراتژی بازاریابی دیجیتال نشات گرفته از این حقیقت می باشد که من تلاش می کنم تا حین ساخت استراتژی هایم در طول سالیان، به موضوعی کمکی و اطلاعات محرمانه ی مفیدی دست یابم. من همیشه قادر به یافتن دستور العمل ها و اطلاعات محرمانه ایی در مورد هر کانال دیجیتال، تجربه ی کاربر، تغییر دیجیتالی، خدمت رسانی به مشتری و موضوعات مربوطه ی بسیاری بوده ام، اما اطلاعات اندکی وجود دارند که همه ی این موضوعات را شامل شده و چگونگی سازگار شدن استراتژی دیجیتالی با سازمان را مورد توجه قرار می دهند. امید آن دارم که کتاب استراتژی بازاریابی دیجیتال این شکاف را تا حدودی پر نماید. ابتدا، باید بررسی شود که معنا و مفهوم استراتژی دیجیتالی چیست.

 

تعریف استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

 

احتمالا کتاب استراتژی بازاریابی دیجیتال بهترین پاسخ را به این پرسش می دهد. ایا شما می توانید در یک جمله جمع بندی کنید که در سال های پیش رو شما در تلاش برای دست یافتن به چه چیزی هستید؟ اگر نه، شما استراتژی ندارید. اگر شما بتوانید آن را توضیح دهید اما چگونگی دست یافتن به آن و دیدگاه نهایی خود را ندانید، باز هم شما استراتژی ندارید. اگر شما دیدگاه و مسیری برای حصول به آن دارید در این صورت شما دارای استراتژی می باشید اما اگر این استراتژی بر حسب تحقیق بنا نهاده نشده باشد، و صرفا آن را با خروجی های مشخص از تیم رهبری خود وام گرفته باشید در این صورت قطعا استراتژی شما به موفقیت نمی رسد.

 

اگر شما در گوگل واژه ی استراتژی را جست و جو کنید، تعاریفی را خواهید یافت از جمله: “برنامه ی اقدامات طراحی شده برای حصول به هدف بلند مدت یا هدف کلی” (www.oxforddictionaries.com)  و “روش یا برنامه ایی منتخب به جهت رسیدن به آینده ایی مطلوب مانند دستیابی به هدف یا راه حل برای مشکل” (www.businessdictionary.com)  هر دو این تعاریف درست هستند اما ما به تعریفی عمیق تر نیاز داریم.

اگر به دنبال مقاله فارسی خوب در زمینه دیجیتال مارکتینگ هستین از سایت متمم به شما پیشتهاد می شود

آنچیزی که ما در کتاب استراتژی بازاریابی دیجیتال بررسی می کنیم، دگرگون شدن نظریات شما، نظریات تیم شما و کسب و کارتان بر اساس استراتژی می باشد که درست، سازگار، و همسو با کسب و کار شما است. این استراتژی باید همراه با مراحل شفافی باشد تا شما بتوانید به آن اعتماد کنید، آشکار آن را توضیح دهید، و به دلیل داشتن برنامه ایی شفاف جهت انتقال دیدگاهی درست به شما، حین کار از آن دفاع کنید. این باید در خلال حیطه های محوری ذیل به طور کامل اجرایی شود:

 

شناخت خودتان

شناخت مشتریتان

تغییر مدیریت

رسیدن به مشتری

جذب مشتریان جدید،

حفظ مشتری

اندازه گیری موفقیت آمیز.

یکبار شما این مراحل را در استراتژی خود به کار بردید و از این رو کتاب استراتژی بازاریابی دیجیتالحاضر طراحی شده است تا هر یک از این مراحل را تعیین نماید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

استراتژی چیست؟

سؤالی که ممکن است بسیاری از ما با آن مواجه شویم این است که در دنیای کسب‌وکار چرا برخی شرکت‌ها موفق می‌شوند و برخی دیگر شکست می‌خورند؟ آیا جز این است که شرکت‌های موفق راه‌دستیابی به موفقیت را دنبال می‌کنند؟ موفقیت شرکت‌ها وابسته به شانس نیست؛ بلکه در داشتن ابزاری است که شرکت را به این جایگاه مهم برساند؛ ابزاری به نام استراتژی یا راهبرد (Strategy). اما استراتژی چیست؟ همانگونه که سون تزو (Sunzi) نویسنده نامدار در کتاب شاهکارش با عنوان «هنر جنگ» بیان می‌کند:

 

استراتژی یا همان راهبرد بزرگ‌ترین کار سازمان است. در موقعیت‌های مرگ و زندگی، راهی برای حیات و نابودی است و نمی‌توان بررسی آن را نادیده گرفت.

 

ایران مدیر در این مقاله به تاریخچه‌ و معنی استراتژی، تعریف استراتژی، محتوای آن، نگرش استراتیژیک در مقابل نگرش عملیاتی، جنبه‌های آن، تصمیمات استراتژیک و پنج پی استراتژی پرداخته است.

 

تاریخچه و معنی استراتژی چیست؟

امروزه استراتژی یا راهبرد واژه‌ای است که به‌طورمعمول در حوزه مدیریت به کار گرفته می‌شود ولی محدود به بخش خاصی نمی‌شود. فکر کردن و نوشتن در مورد استراتژی (راهبرد) به گذشته‌های دور برمی‌گردد و با یک تاریخ منحصر به فرد روبه‌رو هستیم.

 

از گذشته

در گذشته استراتژی چیست

 

استراتژی از عهد باستان آمده است و به پیروزی در جنگ اشاره دارد. واژه استراتژی یا همان راهبرد از لغت یونانی استراتگوس (Strategos) به معنای «سرلشگر» از ریشه‌هایی به معنی «ارتش» و «رهبری» و استراتژیا (strategia) به معنای «مدیریت نظامی» برگرفته‌شده است؛ اما مفهوم و معنی استراتژی از یونان به وجود نیامده است. سون تزو کتابی تحت عنوان «هنر جنگ» در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نوشته است که به‌عنوان اولین کتاب در مورد استراتژی شناخته می‌شود.

 


در گذشته استراتژی چیست

 

به طور کلی معنی استراتژی (راهبرد) بدین‌گونه است که افراد یا سازمان‌ها از طریق آن به اهداف خود دست پیدا می‌کنند. به طورکلی تعریف استراتژی بر دستیابی به اهداف خاص تمرکز دارد. راهبرد آرایش منابع و چندین تصمیم یا اقدام سازگار، درست و منسجم است.

 

من صادق باقری هستم و به عنوان استراتژیست و مشاور بازاریابی دیجیتال سال ها ست که فعالیت میکنم. از طریق سایت من میتوانیم جزییات خدمات مشاور دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید: 

https://sadeghbagheri.ir/digital-marketing-consultant/

 

بااین‌حال راهبرد طی نیم‌قرن گذشته تغییرات زیاد داشته است. با افزایش بی‌ثباتی و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن محیط کسب‌وکار امروزی، استراتژی یا راهبرد بیشتر با دستورالعمل‌های مربوط به موفقیت سروکار دارد و ارتباط کمتری با طرح‌های دقیق دارد.

 

درواقع توجه به آن به‌عنوان برنامه استراتژی برای پیدا کردن جهت است. با متلاطم شدن محیط، استراتژی (راهبرد) باید دارای انعطاف‌پذیری و پاسخگویی بیشتر باشد. وقتی کسب‌وکارها با تهدیدهای پیش‌بینی‌نشده از سوی محیط کسب‌وکار‌مواجه می‌شوند و فرصت‌های جدیدی در محیط بروز پیدا می‌کنند؛ در این هنگام راهبرد به‌عنوان «قطب‌نمایی» است که یک کسب‌وکار را در میان دریاهای طوفانی هدایت می‌کند.

 

 

تعریف استراتژی چیست؟

 

نویسندگان بسیاری به تعریف استراتژی پرداخته‌اند. برخی تعاریف بر یک یا چند جنبه تأکید کرده‌اند. تعریفی که شامل همه جنبه‌ها باشد بسیار طولانی می‌شود. در زیر چند تعریف استراتژی توسط بزرگان این حوزه ارائه‌شده است.

 

اولین تعریف استراتژی از عهد باستان یونان توسط ژنوفن ارائه‌شده است.  ژنوفن در این تعریف استراتژی بیان می‌کند: «استراتژی انجام کسب‌وکاری است که آن را می‌شناسید.» این تعریف، استراتژی را نیازمند دانش در مورد کسب‌وکار، اهداف آتی و جهت‌گیری اقدامات می‌داند. این تعریف استراتژی همچنین به رابطه بین رهبری و تدوین استراتژی تأکید دارد.

 

کِنت آندوز (۱۹۱۶-۲۰۰۵) در آمریکا به دنیا آمد. وی به همراه ایگور آنسوف و آلفرد چندلر نقش اساسی در معرفی مفاهیم و معنی استراتژی کسب‌وکار داشته‌اند. این دانشمند مدیریت استراتژیک، اینگونه به تعریف استراتژی می‌پردازد: «الگویی از اهداف بزرگ و سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای دستیابی به آن اهداف». در این تعریف استراتژی هم بر روی اهداف و هم ابزار دستیابی به آن اهداف اشاره دارد. معنی استراتژی در این تعریف اساس کسب‌وکار را در آینده مشخص می‌کند.

 

از دید کِنت آندوز استراتژی چیست

 

ایگور آنسوف (۱۹۱۸-۲۰۰۲) در روسیه به دنیا آمد. وی استاد مدیریت صنعتی دانشگاه کارنگی ملون و از شناخته‌شده‌ترین اساتید حوزه مدیریت استراتژیک است. آنسوف تعریف استراتژی را «قواعد تصمیم‌گیری» می‌داند. آنسوف همچنین بین استراتژی و خط‌مشی تفاوت قائل می‌شود. خط‌مشی، تصمیمات کلی است که به شیوه مشابه در یک‌زمان و شرایط مشابه گرفته می‌شود. استراتژی از اصول مشابهی استفاده می‌کند اما تصمیمات متفاوتی در شرایط مختلف اتخاذ می‌کند.

 

از نظرایگور آنسوف استراتژی چیست

 

آلفردچندلر (۱۹۱۸-۲۰۰۷) در آمریکا به دنیا آمد. وی استاد مدرسه کسب‌وکار هاروارد و دانشگاه جان هاپکینز بوده است. چندلر اینگونه به تعریف استراتژی می‌پردازد: «تعیین اهداف بلندمدت شرکت و مجموعه‌ای از اقدامات و تخصیص منابع لازم برای دستیابی به آن اهداف».

 

از دید آلفردچندلر استراتژی چیست

 

مایکل پورتر در سال ۱۹۴۷ در آمریکا به دنیا آمد. وی یکی از تئوریسین‌های شناخته‌شده در استراتژی کسب‌وکار است و استاد دانشگاه بیشاپ ویلیام لاورنس و مدرسه کسب‌وکار هاروارد است.

 

پورتر این‌گونه تعریف استراتژی را بیان می‌کند: «استراتژی خلق موقعیتی منحصربه‌فرد و متمایز است که مجموعه‌ای متفاوت از فعالیت‌ها را در برمی‌گیرد. فعالیت‌ها در این مورد باید به‌صورت سیستمی سازگار با یکدیگر تناسب داشته باشند».

 

از دید مایکل پورتر استراتژی چیست

 

مینتزبرگ در سال ۱۹۳۹ در کانادا به دنیا آمد. وی هم‌اکنون استاد مطالعات مدیریت در دانشکده مدیریت دیزاوتلس دانشگاه مک گیل مونترال کانادا است. این پژوهشگر مدیریت استراتژیک، تعریف استراتژی را به چهار صورت بیان می‌کند: استراتژی به‌عنوان یک برنامه، الگو، موقعیت و دورنما و حیله.

 

برنامه: یعنی جهت‌گیری یا هدایت اقدامات در آینده

الگو: یعنی تداوم رفتار در طول زمان و نگاه به رفتار گذشته

موقعیت: یعنی تبیین کردن جای محصولات ویژه در بازارهای ویژه

دورنما: یعنی روشی اساسی در انجام کارهای سازمان

حیله گمراه‌کننده: یعنی مانور ویژه‌ای باهدف غلبه بر دشمن یا رقیب

از دید مینتزبرگ استراتژی چیست

کتاب های استراتژی

نگرش استراتژیک در مقابل نگرش عملیاتی

تئوری‌های استراتیژیک میان دو مفهوم عینیت و ذهنیت تفاهم و وحدت ایجاد می‌کنند. مدیریت به‌طور خلاصه چیزی نیست جز تصمیم‌گیری و اجرا (فکر و عمل). این دو بعد در تئوری‌های مدیریت وجود دارد و تفاوت و تقابل آن‌ها همواره نتایج عملکرد مدیریت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

از طریق توییتر صادق باقری با من در ارتباط باشد

 

نگرش استراتژیک ارتباط بین ذهن و عین را برقرار می‌کند. در این نگرش مسائل به دو سطح استراتژیک و عملیات تقسیم می‌شوند. سطح استراتژیک (مفهومی) مربوط به مسائل ذهنی است و سطح عملیاتی (مصداقی) مسائل عینی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

نگرش استراتژی چیست

 

سطح استراتژیک می‌تواند مبنای عمل قرار گیرد و زمانی نتیجه مطلوبی از این کار حاصل خواهد شد که در این سطح (سطح مفهومی و نظری) طرح و تصمیم درستی (به اقتضای شرایط، هماهنگ با همه ابعاد و اعضای سیستم و متکی بر علم مدیریت) اتخاذ شود. سطح عملیات قاعدتاً، تابع سطح ذهنیت است اما ممکن است الزاماً آنچه را که در آن سطح تجویزشده به اجرا درنیاورد.

 

به‌این‌ترتیب ممکن است چهار حالت روی دهد که تنها در یک حالت نتیجه تعامل دو سطح استراتژیک و عملیاتی، آن چیزی است که مطلوب تلقی می‌شود. حال اگر شرایط و مقتضیاتی را که یک استراتژی درست و مناسب را رقم می‌زند به این جدول اضافه شود، پیچیدگی اتخاذ یک تصمیم استراتژیک بیشتر نمایان می‌شود.

 

 

سطح استراتژی چیست

 

به‌این‌ترتیب، ضابطه این دو سطح؛ زمان، بزرگی، کلی و جزئی بودن و غیره نیست، ضابطه آن نظر و عمل است و نگرش استراتژیک ارتباط بین ذهن و عین را برقرار می‌کند. معیار صحت و درستی به عینیت نیست ولی عینیت تابع ذهنیت است.

 

حوزه استراتژی چیست

 

جنبه‌های استراتژی 

استراتژی جنبه‌های متفاوتی دارد. در زیر برخی از این جنبه‌ها را بیان می‌کنیم:

 

بیانیه اهداف و مقاصد

اهداف و مقاصد به‌عنوان محرکی برای آینده هستند. هیچ فعالیتی بدون داشتن اهداف اساسی به نتیجه نخواهد رسید. نقش راهبرد تعیین، شناسایی یا پالایش اهداف است که این خود نیازمند چشم‌اندازی نسبت به آینده برای الهام‌بخشی به کارکنان سازمان است.

 

برنامه سطح بالا

استراتژی به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف و مقاصد است. درواقع در استراتژی به دنبال پاسخگویی به سوالاتی ازاین‌دست هستیم که استراتژی توسط چه کسی، چه زمانی، در کجا و چگونه درون برنامه نمود پیدا می‌کند. تمایز بین استراتژی و برنامه عملیاتی مشکل است. استراتژی‌ها در سطوح بالاتر هستند و دیدگاه کلی دارند درحالی‌که برنامه‌های عملیاتی جزئی‌تر، کمّی، دارای زمان‌بندی و مسئولیت مشخص هستند.

 

ابزاری برای غلبه بر رقابت

بسیاری از مفاهیم استراتژی از اصول نظامی گرفته‌شده است. یکی از اهداف استراتژی برنده شدن است؛ بنابراین استراتژی ابزاری است برای غلبه بر دشمن یا رقابت در یک نبرد. شرکت‌ها می‌توانند استراتژی‌هایی برای مانورهایی در مقابل رقبا داشته باشند.

 

جزئی از رهبری

استراتژی رابطه نزدیکی با رهبری دارد و یکی از وظایف رهبران تدوین استراتژی است. هیچ‌کس نمی‌تواند یک شرکت را رهبری کند درصورتی‌که با آن استراتژی موافق نباشد.

 

موقعیت‌یابی برای آینده

استراتژی آماده‌شدن برای عدم قطعیت‌ها در آینده است. برخی روندها ممکن است آشکار باشند ولی برخی از تغییرات ممکن است با جهت‌گیری روندهای محیطی در تضاد باشد. همه روندها سرانجام به اتمام می‌رسند اما پیش‌بینی نقطه شروع آن‌ها مشکل است؛ بنابراین یکی از اهداف استراتژی دستیابی به موقعیتی است که بتواند خود را برای این تغییرات آماده کند.

 

ایجاد قابلیت

استراتژی‌ها می‌توانند قابلیت‌های خاصی برای شرکت ایجاد کنند که امکان موفقیت شرکت در آینده را فراهم کنند. این قابلیت‌ها خارق‌العاده یا منحصربه‌فرد هستند. این‌ها مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش افراد و تیم‌های درون سازمان هستند.

 

تناسب بین قابلیت‌ها و فرصت‌ها

یکی از اهداف استراتژی کسب موفقیت در آینده است. موفقیت حاصل تناسب بین قابلیت‌های شرکت و فرصت‌هایی برای پاسخگویی بهتر نسب به رقبا به نیازهای مشتریان است.

 

الگوی رفتاری ناشی از فرهنگ

بسیاری از شرکت‌ها فرهنگ مخصوص به خود را دارند. استراتژی‌هایی که یک شرکت اتخاذ می‌کند تا حدودی به‌وسیله فرهنگ تعیین می‌شوند. همچنین ازآنجایی‌که فرهنگ‌ها قابل تقلید نیستند، گاهی اوقات فرهنگ‌ها به‌عنوان منبع مزیت رقابتی پایدار تلقی می‌شوند.

 

الگوی نوظهور رفتار موفقیت‌آمیز

استراتژی‌های اندکی وجود دارند که به‌صورت آنچه تدوین‌ شده‌اند، اجرا می‌شوند. وقتی دلایل موفقیت یک شرکت بررسی می‌‌شود ممکن است دلایل متفاوتی ازآنچه انتظار آن را داشته‌ایم و برای آن برنامه‌ریزی کرده باشیم وجود داشته باشد.

 

پنج پی (۵P) استراتژی چیست؟

هنری مینتزبرگ (Henry Mintzberg) پنج دیدگاه در مورد استراتژی را بیان کرده است این دیدگاه عبارت‌اند از: دورنما (perspective)، موقعیت (situation)، برنامه (plan)، الگو (Pattern) و حیله گمراه‌کننده (ploy)

 

۱٫  به‌عنوان دورنما استراتژی چیست؟

یعنی روشی اساسی در انجام کارهای سازمان است. مدیران شرکت‌ها با استفاده از چشم‌انداز، آرمان‌ها و ارز‌ش‌های بنیادین را برای تمام کارکنان شرکت اعلام می‌نمایند. چشم‌اندازی که خوب طراحی‌شده باشد علاوه بر این‌که الهام‌بخش است جهت‌گیری کلی آینده را نیز مشخص می‌کند.

 

برای مؤثر واقع‌شدن دورنما در یک شرکت، باید این مفهوم به‌وسیله تمامی کارکنان سازمان درک شود و باید همراه با تمامی اقداماتی باشد که افراد در سازمان‌ها هر روزه انجام می‌دهند. استراتژی در قالب دورنما به درون یعنی به داخل سازمان و در قالب درون افکار استراتژیست‌ها و همچنین به بالا یعنی به چشم‌انداز سازمان می‌نگرد. نازنین دانشور بنیان‌گذار سایت «تخفیفان»:

 

سایت تخفیف و خرید گروهی در تور، کالا و خدمات با شعار زندگی خود یعنی «شما باید مظهر تغییری باشید که می‌خواهید در جهان ببینید»

 

که برگرفته از سخنان ماهاتما گاندی است الهام‌بخش تیم عملیاتی و پشتیبانی در ارائه باکیفیت‌ترین خدمات به مشتریان شده است و چشم‌اندازی این شرکت را بر اساس شعار خود به‌صورت تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین بستر تجارت و تبلیغات موفق در ایران در نظر گرفته است.

 

۲٫ به‌عنوان موقعیت استراتژی چیست؟

یعنی تبیین کردن جای محصولات ویژه در بازارهای ویژه. بر اساس دیدگاه پورتر در اینجا بر دو سؤال اساسی تمرکز می‌‌شود:

 

• چگونه برای مشتریان خود ارزش‌آفرینی کنیم؟

• چگونه کالا و خدمات خود را از سایر رقبا متمایز کنیم؟

 

شرکت‌ها برای پاسخ به این دو پرسش روش‌های متفاوتی را اتخاذ می‌کنند. برخی شرکت‌ها تولید کالاها و خدمات ارزان‌قیمت را انتخاب می‌کنند و انتظار دارند افرادی که به قیمت اهمیت می‌دهند را جذب خود کرده تا از آن‌ها خرید نمایند. برخی شرکت‌ها نیز با ارائه کالاها و خدمات منحصربه‌فرد، به‌گونه‌ای می‌خواهند خود را از سایر رقبا متمایز سازند و دیگر شرکت‌ها نیز ارائه محصولات سفارشی برای پاسخگویی به نیازهای مشتری را انتخاب می‌کنند.

 

استراتژی در قالب موقعیت به پایین یعنی نقطه ملاقات محصول و مشتری و همین‌طور به خارج یعنی به بازار توجه دارد. برند «اوه» با فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود محصولی متمایز از سایر رقبا به بازار داخلی کشور معرفی کرده است که کلیه گروه‌های سنی مصرف‌کننده را در نظر گرفته است و محصولی مرتبط با نیازهای هیک از آن گروه‌ها به بازار عرضه کرده است. این برند اکنون در بازار محصولات شوینده به‌عنوان رهبر بازار شناخته می‌شود.

 

از طریق لینکدین صادق باقری با من در ارتباط باشید.

 

۳٫ به‌عنوان برنامه استراتژی چیست؟

مینتزبرگ بین سه دسته استراتژی‌های برنامه‌ریزی‌شده، محقق شده و نوظهور تمایز قائل می‌شود.

 

استراتژی برنامه‌ریزی‌شده، گونه‌ای‌ است که به‌وسیله فرایند برنامه ریزی استراتژیک و توسط تیم مدیریت ارشد تدوین می‌گردد. تدوین استراتژی در این مورد نتیجه اندیشیدن و محاسبه کردن و به‌صورت تعمدی است. در این مورد استراتژی نوعی آینده‌نگری است.

 

به‌عنوان‌مثال شرکت «هوندا» در دهه ۱۹۶۰ با برنامه‌ریزی که در راستای کاهش هزینه‌ها انجام داد، ورود موفقی به بازار موتورسیکلت آمریکا داشت.

 

استراتژی‌های محقق شده حاصل استراتژی‌های برنامه‌ریزی‌شده هستند که واقعاً پیاده شده‌اند (استراتژی‌های سنجیده و عمدی). از دیدگاه مینتزبرگ بسیاری از استراتژی‌های برنامه‌ریزی‌شده به دلیل تغییرات غیرمنتظره در محیط کسب‌وکار اجرا نمی‌شوند (استراتژی‌های محقق نشده).

 

استراتژی‌های نوظهور پاسخ‌های برنامه‌ریزی نشده به شرایط غیرمنتظره در محیط کسب‌وکار هستند. آن‌ها اقدامات مستقل مدیرانی هستند که به دنبال رویدادها یا تقدیر هستند یا تغییر استراتژیکی است که برنامه‌ریزی نشده و به‌وسیله مدیران ارشد سازمان در پاسخ به شرایط در حال تغییر محیط ایجاد می‌شود.

 

این استراتژی‌ها محصول مکانیسم‌های برنامه‌ریزی از بالا به پایین نیستند؛ بلکه ناشی از فرایندهایی هستند که در آن مدیران استراتژی‌های برنامه‌ریزی‌شده را تفسیر می‌کنند و آن‌ها را با شرایط در حال تغییر محیط وفق می‌دهند. مینتزبرگ ادعا می‌کند که استراتژی‌های نوظهور اغلب موفقیت‌آمیز و مناسب‌تر از استراتژی‌های برنامه‌ریزی‌شده هستند.

 

برای مثال تغییرات نرخ ارز و تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی را مجبور به تغییر در استراتژی‌های خود نمود. برخی از طریق تعدیل نیرو، برخی از طریق افزایش قیمت و برخی از طریق صادرات به کشورهای مجاور. چنین تغییرات شدیدی می‌تواند بسیاری از استراتژی‌های برنامه‌ریزی‌شده را با چالش مواجه کند.

 

در عمل، بیشتر سازمان‌ها ترکیبی از استراتژی‌های برنامه‌ریزی‌شده و نوظهور هستند. مدیران سازمان باید استراتژی‌های نوظهور را شناسایی کنند، درصورتی‌که آن‌ها مناسب هستند، تقویتشان کنند و در غیر این ‌صورت آن‌ها را خنثی کنند.

 

۴٫ به‌عنوان الگو استراتژی چیست ؟

استراتژی یک الگو است: یعنی تداوم رفتار در طول زمان و نگاه به رفتار گذشته. استراتژی الگویی برای نگاه به الگوهای رفتاری است که ما در گذشته انجام داده‌ایم. بسیاری از استراتژی‌های موفقیت‌آمیز از تجربه‌ها نشأت می‌گیرند. رویکرد‌های جدیدی آزمایش می‌شوند. برخی اقدامات بدون این‌که علناً موردنظر باشد، تحقق می‌یابند. تجربه و سعی و خطا و گاهی اوقات فقط تقدیر به استراتژی‌های جدید رقابتی منجر می‌شود.

 

اگر سازمان‌ها از این نوآوری بهره ببرند، به‌تدریج می‌توانند چگونگی تغییر یا اصلاح استراتژی خود را بیاموزند. اهمیت استراتژی‌های نوظهور و یادگیری در زندگی نیز مثل کسب‌وکار اهمیتدارد. بنابراین استراتژی هم می‌تواند برنامه‌ریزی شود – همان‌گونه که در تحلیل استراتژی به‌عنوان موقعیت و برنامه مطرح شد – و هم در شرایط غیرمنتظره و پیش‌بینی‌نشده شکل‌گرفته و پایدار گردد.

 

۵٫ به‌عنوان حیله گمراه‌کننده استراتژی چیست؟

در این تعریف، استراتژی به معنای مانور ویژه‌ با هدف غلبه بر دشمن یا رقیب است. یک شرکت رقبا را از طریق تهدید به گسترش ظرفیت کارخانه‌، از تأسیس کارخانه جدید باز می‌دارد. در این مورد استراتژی واقعی که به‌عنوان برنامه و یا به‌عبارت‌دیگر قصد واقعی است یک تهدید به شمار می‌رود و یک حیله گمراه‌کننده است.

 

 

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

پینترست و کسب و کار

گر از شما بپرسند یک شبکه اجتماعی نام ببرید که بیش از هر چیز بر اشتراک‌گذاری عکس متمرکز باشد، بدون شک می‌گویید اینستاگرام؛ که البته منطقی است. اینستاگرام نزدیک به یک میلیارد کاربر فعال در دنیا دارد که بیش از 24 میلیون نفر آن‌ها ایرانی هستند. 

 

اما اینستاگرام (instagram) تنها شبکه اجتماعی تصویر محور نیست. پلتفرمی به نام پینترست دقیقا از مجموعه‌ای از تصاویر تشکیل شده است که شاید حتی از عکس‌های منتشرشده در اینستاگرام زیباتر باشند. چرا؟

 

چون اینستاگرام کاربر را ترغیب می‌کند عکس‌های متعلق به خود را پست کند و این واقعیت تلخی است که تمام کاربران این شبکه محبوب اجتماعی، برخلاف آنچه خودشان فکر می‌کنند، مهارت زیادی در عکاسی ندارند؛ به همین خاطر، احتمال اینکه در اینستاگرام با انواع عکس‌های شخصی بی‌کیفیت و عاری از هرگونه اصل زیبایی‌شناختی روبه‌رو شوید، زیاد است. 

 

پینترست جایی برای کشف و جمع‌آوری ایده‌های خلاقانه است

اما رسالت پینترست متفاوت است. این شبکه اجتماعی به جای ترغیب کاربر به اشتراک‌گذاری شاهکارهای عکاسی خود، به او فضایی می‌دهد تا شاهکارهای دیگران را مطابق با سلیقه و علایق خود جمع‌آوری کند؛ مثل کلکسیونی از ایده‌های خلاقانه و جذاب. 

یکی از مهم ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ استفاده از شبکه های اجتماعی است. خدمات دیجیتال مارکتینگ را در از طریق لینک زیر بخوانید : 

 

https://sadeghbagheri.ir/digital-marketing/

 

پینترست برای افرادی که عاشق ایده و خلاقیت یا دنبال اینفوگرافیک و آموزش‌های کاربردی‌ هستند، ایده‌آل است. در پینترست می‌توانید مثل اینستاگرام چندین هزار فالوور داشته باشید و حتی برای کسب‌و‌کار خود تبلیغ کنید. و راستی، در پینترست خبری از سلبریتی‌ها و حکمروایی مطلق آن‌ها نیست که به کاربران عادی مجال ابراز وجود نمی‌دهند.

 

اینجا هرکسی برای موفقیت و دیده شدن از شانس یکسانی برخوردار است؛ شاید به این خاطر که در پینترست این شما نیستید که دیده می‌شوید، بلکه علایق شما است که دیده می‌شود. و هرچه در جمع‌آوری تصاویر منظم‌تر و خوش‌سلیقه‌تر باشید، تعامل کاربران دیگر با مجموعه عکس‌های شما بیشتر می‌شود. در واقع می‌توان گفت پینترست جای افراد خوش‌سلیقه است.

 

اگر کنجکاوید بدانید پینترست دقیقا چیست، نحوه کار با آن چطور است و چه مزیت‌هایی نسبت به اینستاگرام دارد، با این مقاله همراه شوید. 

 

عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:

 

پینترست چیست

داستان پیدایش پینترست

نحوه کار با پینترست

Pinterest Story چیست

دانلود برنامه پینترست

نحوه استفاده از پینترست در موبایل

دانلود ویدئو از پینترست

پینترست بهتر است یا اینستاگرام؟

نگاه آماری به پینترست

پینترست چیست

پینترست چیست

 

پینترست Pinterest یک شبکه اجتماعی است که به کاربران امکان می‌دهد تصاویر یا ویدیوهای مورد علاقه خود را (معروف به «Pin» یا همان «پونز») در فضاهای مجزا و منظمی موسوم به «Board» یا «تخته» که در واقع کلکسیونی از پین‌های مرتبط هستند، به اشتراک بگذارند. این پین‌ها در اکثر مواقع از وب‌سایت‌های مختلف جمع‌آوری می‌شود و کمتر پیش می‌آید کاربر عکس متعلق به خود را در این پلتفرم به اشتراک بگذارد.

 

شباهت پینترست با اینستاگرام و تفاوت آن با شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر توییتر و فیسبوک در تمرکز آن بر تصاویر است. به عبارت دیگر، اگر پست شما تصویر یا ویدیو به همراه نداشته باشد، نمی‌توانید آن را در پینترست به اشتراک بگذارید؛ و اگر مطلبی در اینترنت نظر شما را جلب کرد و خواستید آن را در پینترست پین کنید، این مطلب با تصویر آن پین می‌شود و کاربران برای خواندن آن باید روی عکس یا لینک کلیک کنند تا به صفحه اصلی منتقل شوند. 

 

مقاله‌ مرتبط:

آینده‌ زندگی دیجیتال در دستان پینترست

پینترست جایی برای ترویج و کشف سبک زندگی است. کاربران پینترست از این شبکه اجتماعی به عنوان پلتفرمی برای اشتراک‌گذاری علایق خود، ایده‌پردازی و کشف و جمع‌آوری تصاویری که با سلیقه آن‌ها همخوانی دارد، استفاده می‌کنند. مثلا می‌توانید ایده‌های مربوط به دکوراسیون خانه، مد و لباس، دستور پخت غذا و دسرهای هیجان‌انگیز یا جملات انگیزشی مورد علاقه خود را در پینترست پیدا کرده و بعد در بردهای مرتبط پین کنید تا کلکسیونی از آن‌ها را در پروفایل خود داشته باشید. 

 

پینترست هم مانند سایر رسانه‌های اجتماعی، واژگان مخصوص به خود را دارد:‌

 

پین Pin: هر عکس یا ویدیویی که در پینترست به اشتراک می‌گذارید.

 

ری‌پین Repin: وقتی پین‌های کاربران دیگر را در پروفایل خود به اشتراک می‌گذارید.

 

برد Board: فضایی که پین‌های مرتبط در آن قرار دارند و شبیه تخته‌ای است که روی آن عکس چسبانده شده باشد.

 

لنز Lens: قابلیتی در اپلیکیشن موبایل به شکل آیکون دوربین است و می‌توان با آن از هر چیزی عکس گرفت تا پینترست به شما پین‌های مشابه کاربران دیگر را نشان دهد.

 

در پینترست می‌توانید محتوای وب‌سایت‌های دیگر یا عکس‌های گالری خود را به اشتراک بگذارید. هنگام گشت‌وگذار در اینترنت، هرجا با دکمه Pin It مواجه شدید، می‌توانید با کلیک بر آن، محتوای مورد علاقه خود را مستقیما در برد مورد نظر خود در پروفایل پینترست ذخیره کنید. حتی می‌توانید پین‌های خود را در توییتر و فیسبوک به اشتراک بگذارید. 

 

به‌طور کلی، هدف پینترست این است تا «تمام افراد جهان را از طریق چیزهایی که برایشان جالب است، در ارتباط با یکدیگر قرار دهد.»

 

داستان پیدایش پینترست 

 

موسسان پینترست:  ایوان شارپ - بن زیلبرمان - پال سیارا

 

داستان پیدایش پینترست با سه جوان آمریکایی به نام بن زیلبرمان، ایوان شارپ و پال سیارا شروع شد که به دنبال توسعه محصولی بودند که برای همه مفید باشد، نه فقط افرادی که از تکنولوژی سر درمی‌آوردند. این سه نفر می‌خواستند محصولی جدید، اورجینال و در عین حال آشنا تولید کنند؛ چیزی که کاربران بتوانند سریع با آن ارتباط برقرار کنند، حتی اگر تا به حال چیزی درباره‌اش نشنیده بودند. این محصول پینترست بود. 

 

اما زیلبرمان پیش از رسیدن به ایده توسعه پینترست، محصول دیگری به نام Tote را اوایل سال 2009 عرضه کرد که کاربران می‌توانستند از 30 فروشگاه موجود در این اپلیکیشن، قیمت لباس و اجناس دیگر را با یکدیگر مقایسه کنند، محصولات مورد علاقه خود را در پروفایل ذخیره کنند و هر زمان این محصولات شامل تخفیف شد، با نوتیفیکیشن باخبر شوند. 

 

اینترنت اشیا؛ تحولی شگرف در تکنولوژی یا پایان همه چیز؟

اپلیکیشن Tote اگرچه در رسیدن به اهدافش شکست خورد؛ اما برای زیلبرمان سکوی پرتابی شد تا ایده توسعه پینترست به ذهنش خطور کند.

 

زمانی که زیلبرمان و سیارا در حال آنالیز داده کاربران Tote بودند، متوجه شدند کاربران به جز جستجو و ذخیره محصولاتی که به دنبال آن بودند، محصولات جدیدی نیز پیدا می‌کردند و تصاویر آن‌ها را برای خودشان می‌فرستادند. این رفتار کاربر، ایده توسعه محصول جدیدی را به آن‌ها داد که بر پایه جمع‌آوری کلکسیون مجازی بود.

 

نمونه اولیه این محصول جدید تا پاییز 2009 تقریبا به اتمام رسیده بود. زیلبرمان در سفری که به نیویورک داشت، با ایوان شارپ دیدن کرد که پیش از ملحق شدن به تیم توسعه پینترست، به عنوان طراح محصول در فیسبوک کار می‌کرد. نفوذ شارپ برای پا گرفتن این محصول تازه بسیار حیاتی بود. او نه‌تنها کدنویسی بخش عمده وب‌سایت را انجام داد، بلکه طراحی شبکه‌ای (grid) که پینترست همچنان از آن استفاده می‌کند نیز ایده او بود.

 

تاریخچه پینترست

 

اسم این محصول هم ایده دوست‌دختر زیلبرمان بود که از کلمه پین Pin به معنی پونز و اینترست interest به معنی علاقه تشکیل شده است. 

 

مفهوم کلکسیون از همان ابتدا در پینترست لحاظ شده بود. خود زیلبرمان هم در جوانی عادت داشت کلکسیون بزرگی از پروانه جمع کند که به شوخی از آن به عنوان اولین نسخه پینترست یاد می‌کند. 

 

زمانی که نسخه بتا پینترست در سال 2009 عرضه شد، فیسبوک بیش از 300 میلیون کاربر فعال ماهانه و توییتر تقریبا 20 میلیون کاربر داشت؛ با این حال، پینترست در بین این شبکه‌های اجتماعی منحصر‌به‌فرد است. اگر تأکید فیسبوک و توییتر بر اشتراک‌گذاری اتفاقات روزمره است، پینترست در مقابل بر اشتراک‌گذاری علایق تأکید داشت و به همین خاطر توانست بین غول‌های شبکه‌های اجتماعی جایی برای خود باز کند.

 

9 ماه بعد از عرضه عمومی نسخه بتا، وب‌سایت پینترست کمتر از 10 هزار کاربر داشت. زیلبرمان با نیمی از این کاربران تماس گرفت و حتی شماره تلفن شخصی خود را به آن‌ها داد و از آن‌ها خواست هر زمانی که خواستند، با او تماس بگیرند.

 

پینترست اولین رشد بزرگ خود را بعد از عرضه اپلیکیشن مخصوص آیفون در مارس 2011 (1390) تجربه کرد. دومین رشد بزرگ این پلتفرم چند ماه بعد اتفاق افتاد؛ وقتی مجله تایم از پینترست به عنوان یکی از «50 وب سایت برتر» یاد کرد. تا پایان سال 2011، پینترست یکی از ده سرویس بزرگ رسانه اجتماعی بود و هر هفته بیش از 11 میلیون بازدیدکننده جدید را به وب‌سایت خود جذب می‌کرد. این رشد چشمگیر باعث شد وب‌سایت فناوری تِک‌کرانچ، پینترست را بهترین استارتاپ جدید سال 2011 بنامد.

 

پینترست با تمرکز بر کاربرانی که از قبل داشت و نه کاربرانی که فکر می‌کرد باید داشته باشد، توانست در عرض ده سال به کسب‌وکاری 15 میلیارد دلاری تبدیل شود. پینترست اولین محصول آنلاین بود که از نحوه تعامل افراد در دنیای واقعی برای سروسامان دادن به زندگی دیجیتالی آن‌ها استفاده کرد. حالا ارزش مؤسس آن، بن زیلبرمان، طبق گزارش فوربز نزدیک به 3?4 میلیارد دلار تخمین زده شده است.  

 

نحوه کار با پینترست

اگر اهل هنر، ایده‌های خلاقانه، آشپزی، طراحی داخلی، سفر، طراحی لباس یا نگه‌داری از گل و گیاه هستید یا از تماشای مناظر چشم‌نواز لذت می‌برید یا از طرفداران فن آرت و میم‌های اینترنتی هستید، همین حالا دست به کار شده و در پینترست برای خود حسابی ایجاد کنید. مراحل ثبت‌نام در پینترست و نحوه کار با این شبکه اجتماعی را در ادامه خواهید خواند.

 

برای استفاده از پینترست حتما باید در آن حساب کاربری داشت، چون این پلتفرم بدون حساب به کاربر اجازه تعامل با محتوای خود را نمی‌دهد. برای باز کردن حساب پینترست کافی است به سایت Pinterest.com رفته و گزینه Sign up را از گوشه بالا سمت راست انتخاب کنید. می‌توانید با ایمیل و رمز عبور در پینترست ثبت‌نام کنید یا برای وارد شدن، از اکانت فیسبوک و گوگل خود استفاده کنید. 

 

در کنار اکانت معمولی، می‌توانید اکانت تجاری هم برای معرفی و گسترش کسب‌و‌کار خود ایجاد کنید. برای این کار باید روی Create a free business account که در انتهای پنجره ثبت نام قرار دارد،‌کلیک کرده و مراحل ثبت نام را شبیه ساخت اکانت شخصی طی کنید.

 

ثبت نام در پینترست

 

قانون پینترست تمام کاربرانی را که از این پلتفرم برای تبلیغ کسب‌و‌کار خود استفاده می‌کنند، مجاب به استفاده از حساب تجاری می‌کند. اگر تاکنون از حساب شخصی برای معرفی کسب‌و‌کار خود استفاده می‌کرده‌اید، می‌توانید آن را به‌طور رایگان و با حفظ تعداد فالوورها و محتوا به حساب تجاری تبدیل کنید و از ابزارهای مخصوص این حساب از جمله Pinterest Analytics برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌های مخاطب، بهره‌مند شوید.

 

ایجاد برد

داشتن حساب پینترست بدون ایجاد برد (Board) تقریبا بی‌معنی است چون تنها به کمک برد می‌توانید پین‌های مرتبط با موضوعات خاص را به‌طور منظم دسته‌بندی کنید. ایجاد برد در پینترست بسیار آسان است. اگر از نسخه وب پینترست استفاده می‌کنید، برای ایجاد برد کافی است روی منوی Profile در سمت چپ آیکون قرمز Save کلیک کرده و بعد گزینه Create Board را از انتهای منو انتخاب کنید.


ایده پینترست

ایجاد برد در پینترست

 

در اپلیکیشن موبایل، روی آیکون + در صفحه پروفایل خود کلیک کرده و از آنجا گزینه Board را انتخاب کنید. 

 

برد پینترست موبایل

 

بعد از انتخاب Board باید برای آن نامی انتخاب کنید و بعد تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید بردتان شخصی باشد یا عمومی. 

 

برد پینترست

 

بردهای پینترست به‌طور پیش‌فرض عمومی است و برای شخصی کردن آن باید گزینه secret را فعال کنید. بردهایی که عمومی هستند برای تمام کاربران قابل مشاهده‌اند و پین‌های آن در نتایج گوگل می‌آیند. پین‌های بردهای شخصی تنها برای شما و افرادی که به برد دعوت می‌کنید، قابل مشاهده هستند. 

 

برای آنکه بیشترین بهره را از پینترست ببرید، لازم است هر برد یک موضوع خاص باشد. مثلا اگر برای دکوراسیون خانه برد ایجاد کرده‌اید، پین‌های آن باید با پین‌های برد ورزشی متفاوت باشد. هرچه نظم بردهای شما بیشتر باشد، هم دسترسی به آن‌ها برای شما آسان‌تر خواهد شد و هم کاربران بیشتری به دنبال کردن بردهای شما ترغیب می‌شوند. 

 

پین کردن عکس و ویدئو به برد

برای پین کردن عکس به برد یا می‌توانید از عکس‌هایی که کاربران دیگر در پینترست به اشتراک گذاشته‌اند، استفاده کنید یا محتوای جالبی را که در وب‌سایت‌های مختلف می‌بینید، در پینترست به اشتراک بگذارید.

 

وقتی برای اولین بار در پینترست ثبت‌نام می‌کنید، از شما خواسته می‌شود برخی از علاقه‌مندی‌های خود را انتخاب کنید که در واقع موضوعاتی هستند که دوست دارید پینترست در صفحه اصلی خود (Home Page)، به شما نشان دهد. می‌توانید در این صفحه برای پیدا کردن عکس یا همان پین مورد علاقه خود جستجو کنید و برای اضافه کردن آن به کلکسیون خود روی آن کلیک کنید تا گزینه‌های مختلف برای ذخیره عکس به شما نشان داده شود.

 

آیکون قرمز Save شبیه Like عمل می‌کند. وقتی عکسی را در نسخه وب پینترست Save می‌کنید،‌ آن را به‌طور خودکار به برد مخصوص عکس‌های لایک شده می‌فرستید که برخلاف بردهای خودتان، نظم خاصی ندارد. اگر دوباره روی این آیکون کلیک کنید، عکس از کلکسیون شما حذف خواهد شد. عکس‌های لایک شده را می‌توانید در Your Pinterest Likes مشاهده کنید، آن‌ها را به بردهای مخصوص منتقل کرده یا کلا حذف کنید.  

 

با کلیک روی منوی Profile در سمت چپ آیکون Save، با فهرست تمام بردهایی که ایجاد کرده‌اید، روبه‌رو می‌شوید. می‌توانید انتخاب کنید عکس موردنظر شما در کدام برد ذخیره شود. یا اگر برای این موضوع هنوز برد مخصوص ایجاد نکرده‌اید، با انتخاب Create board در انتهای منو می‌توانید برد جدید ایجاد کرده و بلافاصله عکس را در آن ذخیره کنید. 

 

پین کردن در پینترست

 

آیکون اشتراک‌گذاری این امکان را به شما می‌دهد تا عکس را در توییتر یا فیسبوک منتشر کنید، آن را برای دوستان خود در واتساپ یا ایمیل بفرستید یا اگر کسی را در پینترست دنبال می‌کنید، می‌توانید عکس را برای آن‌ها بفرستید. 

 

برای ذخیره عکس در کامپیوتر روی آیکون سه‌نقطه کلیک کرده و گزینه Download image را انتخاب کنید. 

 

با کلیک روی تصاویر، علاوه بر پین کردن و ذخیره آن‌ها می‌توانید با انتخاب گزینه Follow، پروفایل کاربری را که این عکس را به اشتراک گذاشته، دنبال کنید یا در بخش Comments برای آن نظر بگذارید. 

 

از آنجایی که پین‌ها معمولا به جای بارگذاری مستقیم از خود پینترست، از وب‌سایت‌های دیگر به اشتراک گذاشته می‌شوند،‌ می‌توانید لینک وب‌سایت مربوط را نیز مشاهده کرده و برای اطلاعات بیشتر از آن بازدید کنید.

 

علاوه بر پین‌هایی که در Home Page می‌بینید یا محتوای وب‌سایت‌هایی که در پینترست به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید در نوار جستجو نیز پین‌های مورد نظر خود را پیدا کنید. مثلا می‌توانید با جستجوی garden vegetables فهرستی طولانی از سبزیجاتی را که می‌توان در باغچه پرورش داد، مشاهده کنید. البته جستجوی فارسی هم نتایجی در بر خواهد داشت اما احتمالا به اندازه جستجوی انگلیسی مرتبط و کامل نخواهد بود. 

 

استفاده از پینترست لنز 

یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های پینترست، «پینترست لنز» (Pinterest Lens) است که البته تنها در اپلیکیشن موبایل آن در دسترس است. این قابلیت فوریه 2017 (بهمن 95) عرضه شد و چند ماه بعد گوگل هم از قابلیتی مشابه به نام گوگل لنز (Google Lens) رونمایی کرد. پینترست لنز فناوری تشخیص تصویر است و به شما این امکان را می‌دهد تا با گرفتن عکس از هر چیزی که مورد نظرتان است یا با باز کردن عکس از گالری موبایل خود، عکس‌های مشابه با آن را برای گرفتن ایده مشاهده کنید. 

 

پینترست لنز

 

برای استفاده از پینترست لنز، اپلیکیشن پینترست را در گوشی هوشمند خود باز کرده، وارد بخش جستجو شوید و آیکون دوربین را انتخاب کنید. 

 

حالا گوشی خود را به سمت سوژه مورد نظر خود گرفته و از آن عکس بگیرید. الگوریتم‌های تشخیص تصویر پینترست نتایج تصاویر مشابه را به شما نشان خواهند داد. اگر تصویر را به‌طور پرتره بگیرید، نتایج هم عکس‌های پرتره را به شما نشان خواهند داد. از قابلیت لنز همچنین می‌توانید برای ایده گرفتن از عکس‌هایی که در گالری گوشی شما موجود است، استفاده کنید. اگر تصاویر شما شلوغ است، می‌توانید به کمک آیکون ذره‌بین در گوشه راست پایین صفحه روی سوژه خاصی تمرکز کنید. 

 

Pinterest Story چیست

استوری پینترست

 

پینترست هم مانند اینستاگرام از قابلیت استوری (Story) پشتیبانی می‌کند که از برخی جهات مشابه اینستاگرام است؛ اما با آن تفاوت‌هایی نیز دارد. استوری‌های پینترست مانند اینستاگرام از تصویر، ویدئو و متن تشکیل شده‌اند و ابزار قدرتمندی در جذب مخاطب هستند. اما برخلاف اینستاگرام، تمام قسمت‌های استوری در پینترست با هم مرتبط هستند و درواقع یک داستان واحد را بازگو می‌کنند. هر استوری پینترست از حداکثر 20 صفحه تشکیل شده و معمولا شامل لحظات پشت‌صحنه، نکات آموزشی، دستور آشپزی، ایده‌های کاردستی و آموزش‌های گام‌به‌گام است. 

 

استوری‌های پینترست را می‌توانید مثل هر پین دیگری در بردهای خود ذخیره کنید. خوبی این استوری‌ها نسبت به استوری اینستاگرام این است که بعد از 24 ساعت ناپدید نمی‌شوند. 

 

البته در نظر داشته باشید نسخه بتای Pinterest Story سال گذشته برای برخی حساب‌های تجاری فعال شد و در حال حاضر امکان ساخت استوری برای حساب‌های شخصی وجود ندارد. 

 

روش ایجاد استوری در پینترست

اگر اکانت پینترست شما از نوع تجاری است و به قابلیت Story Pins دسترسی دارید، می‌توانید طبق مراحل زیر، اولین استوری خود را در پینترست ایجاد و منتشر کنید: 

 

1- بعد از ورود به اکانت تجاری خود، روی تب Create کلیک کنید.

 

2- روی Create Story Pin کلیک کنید. اگر به قابلیت Story Pins دسترسی نداشته باشید، این گزینه برای شما نمایش داده نخواهد شد. 

 

3- 1 تا 20 تصویر یا ویدئو را برای آپلود انتخاب کنید. ویدیوها نباید بیشتر از 60 ثانیه باشند.

 

4- صفحات خود را با ابزارهای موجود تزیین کنید. می‌توانید از فونت‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده کنید یا صفحه‌بندی تصاویر را تنظیم کنید. 

 

5- روی Next کلیک کنید. 

 

6- برای Story Pin خود تم مورد علاقه خود را انتخاب کنید. 

 

7- به استوری خود جزییاتی مثل مواد لازم اضافه کنید. 

 

8- روی Next کلیک کنید.

 

9- برای Story Pin عنوان انتخاب کنید. 

 

10- بردی را که می‌خواهید استوری در آنجا منتشر شود، انتخاب کنید. 

 

11- برای استوری خود حداکثر 10 تگ مربوط انتخاب کنید. 

 

12- در نهایت برای انتشار استوری روی Publish کلیک کنید. 

 

دانلود برنامه پینترست

پینترست ابتدا فقط به شکل وب‌سایت وجود داشت؛ اما بعد از افزایش محبوبیت آن، اپلیکیشن آیفون و اندروید آن نیز به بازار عرضه شد. اگرچه استفاده از نسخه وب پینترست بسیار آسان و بی‌دردسر است، می‌توانید اپلیکیشن دسکتاپ آن را نیز از مایکروسافت استور به‌طور رایگان دانلود کنید. 

 

دانلود برای iOS

 

دانلود برای اندروید

 

علاوه بر این می‌توانید با نصب افزونه پینترست در مرورگر کروم، فایرفاکس و مایکروسافت اج، هر محتوای وبی که نظرتان را به خود جلب کرد، بلافاصله در بردهای خود ذخیره کنید. برای این کار کافی است روی آیکون قرمز پینترست در بالای مرورگر خود کلیک کرده، گزینه Save را از گوشه بالا سمت چپ انتخاب کنید و بعد آن را در برد موردنظر خود پین کنید. 

 

نحوه استفاده از پینترست در موبایل

پینترست موبایل

 

درحالی‌که استفاده از نسخه وب پینترست در کامپیوتر تجربه لذت‌بخشی است و نیازی به دانلود و نصب اپلیکیشن آن نیست، در موبایل بهتر است برای بهترین تجربه پینترست از اپلیکیشن آن استفاده کنید. مراحل ثبت‌نام یا ورود به نسخه اپلیکیشن موبایل پینترست مشابه نسخه وب است. بعد از ورود به اکانت با صفحه خانه روبه‌رو می‌شوید که پین‌های مرتبط با علایق شما در اینجا نمایش داده می‌شود. 

 

آیکون ذره‌بین در انتهای صفحه جایی است که می‌توانید پین مورد نظر خود را به‌طور خاص جستجو کنید، یا در جریان پین‌های محبوب قرار بگیرید یا با انتخاب آیکون دوربین در سمت راست نوار جستجو، از قابلیت لنز استفاده کنید. 

 

آیکون ابرنویسه یا بالون جایی است که می‌توانید از به‌روزرسانی صفحاتی که دنبال می‌کنید، با خبر شوید یا در بخش Messages با کاربران پینترست در ارتباط باشید. 

 

آیکون چهارم مربوط به پروفایلتان است که شامل بردها و پین‌های ذخیره شده شما است. 

 

گزینه‌های پین در موبایل 

وقتی در اپلیکیشن پینترست عکسی را برای پین کردن انتخاب می‌کنید با گزینه‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید: 

 

آیکون سه‌نقطه در گوشه راست بالای عکس این امکان را می‌دهد تا با انتخاب Download image عکس را در گالری گوشی خود ذخیره کنید.

آیکون ذره‌بین در گوشه راست پایین عکس این امکان را می‌دهد تا روی بخشی از عکس تمرکز کرده و پین‌های مشابه آن را مشاهده کنید. 

پین کردن عکس در پینترست موبایل

 

در نوار سفید رنگ زیر عکس به ترتیب از راست:

 

آیکون اشتراک‌گذاری برای فرستادن عکس به مخاطبان

آیکون Save برای پین کردن عکس در برد مورد نظر خود

آیکون Visit برای بازدید از سایتی که این عکس از آنجا پین شده

آیکون بالن برای نوشتن دیدگاه برای عکس

 

 

 

 

منبع : زومیت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

مزایای ویدئو مارکتینگ چیست؟

ویدئو، یکی از فرمت‌های محتوایی جذاب است که نه تنها تصویری واقعی از آنچه در حال وقوع است، ارائه می‌دهد، بلکه اشتراک‌گذاری آن‌ها در تمامی پلتفرم‌ها به آسانی انجام می‌شود. مخاطبین به ویدئو‌ علاقه بسیاری دارند، زیرا فهم آن ساده است و برایشان سرگرم‌کننده نیز می‌باشد. بر اساس گزارش ارائه‌‌شده توسط hubspot، 54 درصد از مصرف‌کنندگان مایل به تماشای ویدئو از برندهای مورد علاقه‌شان هستند و بحث ویدئو مارکتینگ از مهم ترین محتوای های است که شرکت های بازاریابی دیجیتال در قالب خدمات دیجیتال مارکتینگ ارائه می کنند

 

محبوبیت محتوای ویدئویی

 

محبوبیت محتوای ویدئویی

 

 

همچنین، بر اساس گزارش hubspot، محتواهای ویدئویی نسبت به محتواهای نوشتاری و تصویری، به یادماندنی‌ترین محتواها هستند. اغلب ویدئوها دارای داستان‌سرایی هستند و این ویژگی داستان‌سرایی، باعث می‌شود محتوای ویدئویی برای طمان طولانی‌تری در ذهن مخاطب بماند.

 

به یادماندنی بودن محتوا

 

 

بازاریابان نیز به ویدئو علاقه دارند، زیرا ROI (بازگشت سرمایه)بالایی برایشان ایجاد می‌کند. بر اساس آمار منتشرشده توسط HubSpot، حدود 81 درصد از کسب‌وکارها از ویدئو برای بازاریابی استفاده می‌کنند. در حال حاضر، استفاده از بازاریابی ویدئویی برای هر کسب‌وکاری به شدت توصیه می‌شود، نه فقط به دلیل اینکه سایرین از آن استفاده می‌کنند، بلکه دلایل قانع‌کننده بسیاری برای استفاده از ویدئو مارکتینگ وجود دارد که در اینجا به تعداد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

1- ویدئو مارکتینگ باعث افزایش چشم‌گیر تعامل کاربران می‌شود. (Higher Engagement)

تعامل بیشتر کاربران با ویدئو مارکتینگ

نکته‌ای که باید توجه داشت، این است که برند شما تنها یک نام نیست، شما باید آن برند خود را وارد دنیای واقعی کنید. ویدئو، محتوایی است که به شما کمک می‌کند برند خود را به صورت واقعی‌تری معرفی کنید. در واقع، ویدئو مارکتینگ، راوی داستان برند شما است. مردم نیز با داستان ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند؛ زیرا داستان‌سرایی می‌تواند احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین، وجود تصاویر جذاب، موسیقی، لحن صدا و … در ویدئو، تاثیرگذاری آن را افزایش می‌دهد.

 

امروزه، مردم نسبت به قبل مشغله‌های بیشتر و زمان کمتری برای مطالعه توضیحات طولانی محصولات دارند. بنابراین، ویدئو بهترین راه معرفی محصولات به مخاطبان و جلب توجه آن‌ها است. حتی تنبل‌ترین کاربران هم با ویدئو ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین، هنگام برنامه‌ریزی‌ پست‌های بلاگ و شبکه‌های اجتماعی، حتماً ویدئو را در نظر داشته باشید؛ زیرا تمایل مخاطبان به برقراری ارتباط، کامنت گذاشتن و به اشتراک‌گذاری ویدئوها، 10 برابر سایر محتواها است. حتی وجود ویدئو در ایمیل‌ها نیز باعث افزایش دو برابری نرخ کلیک می‌شود و منجر به بهبود ایمیل مارکتینگ نیز می‌شود.

 

 

2- ویدئو مارکتینگ، باعث افزایش نرخ تبدیل و افزایش میزان فروش می‌شود. (Video Boosts Conversions and Sales)

ویدئوها باعث افزایش فروش می‌شود

حقیقت غیرقابل انکاری که درباره محتوای ویدئویی وجود دارد، این است که به طرز شگفت‌انگیزی باعث افزایش میزان فروش می‌شود. همچنین، تجربه ثابت کرده است که اضافه کردن ویدئو در صفحه فرود محصول، باعث افزایش 80 درصدی نرخ تبدیل (conversion rate) می‌شود. فرقی ندارد که ویدئوی شما در چه طبقه‌‌بندی قرار می‌گیرد، در هر صورت، باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود. بر اساس گزارش Social Media Today، حدود 90 درصد از مصرف‌کنندگان ادعا می‌کنند که تماشای یک ویدئو از محصول به آن‌ها کمک می‌کند تا درباره خرید تصمیم‌گیری کنند. طبیعتاً هرچه تعداد مخاطبان بیشتری به مشتری تبدیل می‌شوند، میزان فروش نیز بیشتر می‌شود. مطالعات Wyzowl نشان داده است که 74 درصد از کاربرانی که یک ویدئوی توضیحی درباره محصول تماشا می‌کنند، آن محصول را خریداری می‌کنند.

 

از آنجایی که قوی‌ترین حس انسان، حس بینایی است و اغلب اطلاعاتی که وارد مغز انسان می‌شوند، بصری هستند، این اعداد و ارقام خیلی عجیب به نظر نمی‌رسند. اما نکته مهم این است که از چنین فرصتی به خوبی استفاده کرد. در صورتی که تاثیر یک عکس، به اندازه 1000 کلمه باشد، تصور کنید که تاثیر ویدئو، چقدر است؟

 

 

 

3- ویدئوها منجر به بهبود سئوی وب‌سایت شما می‌شود. (Improved SEO)

 

بدون شک، استفاده از ویدئو در بازاریابی محتوا منجر به بهبود سئو می‌شود و ما در خدمات سئو که ارائه میکنیم حتما از ویدئو نیز استفاده میکنیم به طور کلی، موتورهای جستجو، ویدئوها را به عنوان محتواهای باارزش و باکیفیت تلقی می‌کنند. تماشای ویدئوها باعث می‌شود تا کاربران زمان بیشتری را در وب‌سایت شما سپری کنند. هرچه زمان صرف‌شده در وب‌سایت بیشتر باشد، اعتماد گوگل و سایر موتورهای جستجو به وب‌سایت شما نیز بیشتر می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده توسط ComScore، در صورتی که در وب‌سایت خود، ویدئو داشته باشید، احتمال ظهور وب‌سایت شما در صفحه اول گوگل، 53 برابر می‌شود. همچنین، وب‌سایت‌هایی که دارای ویدئو هستند، افزایش 41 درصدی ترافیک ارگانیک را نسبت به سایر وب‌سایت‌ها تجربه کرده‌اند. این آمار، اهمیت ویدئو مارکتینگ در سئو را به خوبی نمایش می‌دهد.

ویدئو مارکتینگ باعث افزایش ROI می‌شود. (Video Shows Great ROI)

 

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید و فروش خود را چندین برابر کنید.

با وجود اینکه تولید ویدئو، کار ساده و کم‌هزینه‌ای نیست، اما 83 درصد از کسب‌وکارها می‌گویند که تولید و انتشار ویدئو، نرخ بازگشت سرمایه بالایی برایشان ایجاد کرده است؛ زیرا چندین برابر آنچه هزینه کرده‌اند را از طریق ویدئو مارکتینگ بدست می‌آورند. حال هرچه میزان بودجه صرف‌شده برای ویدئو مارکتینگ کمتر باشد، اما تاثیرگذاری خوبی در کاربران ایجاد کند، نرخ ROI بالاتری بدست می‌آورد.

 

از آن جایی که علم همواره در حال پیشرفت است، موبایل‌ها و ابزارهای آنلاینی که برای تولید و ویرایش ویدئوها وجود دارند نیز پیشرفته‌تر می‌شوند که می‌توان با استفاده از آن‌ها و با صرف هزینه کمتر، ویدئوهای خوبی تولید کرد. همانطور که در بخش‌های قبل هم اشاره شد، ویدئو مارکتینگ انواع مختلفی دارد و همیشه نیازی به صرف هزینه زیاد برای تجهیزات تولید ویدئو نیست، بلکه این، محتوای ویدئو است که باعث تاثیرگذاری و موفقیت آن می‌شود. حتماً خودتان نیز با ویدئوهایی روبرو شده‌اید که حرفه‌ای نبوده‌اند و حتی با دوربین موبایل ضبط شده‌اند، اما مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته و به صورت ویروسی بین مردم به اشتراک گذاشته شده‌اند. بنابراین، در صورتی که بتوانید ویدئوهای تاثیرگذار با هزینه کمتری تولید کنید، نرخ بازگشت سرمایه بیشتری نیز بدست می‌آورید.

 

 

 

4- ویدئو مارکتینگ برای برند شما اعتماد ایجاد می‌کند. (Video Builds Trust)

افزایش اعتماد با ویدئو مارکتینگ

کاربران با محتواهایی ارتباط برقرار می‌کنند که اعتمادشان را جلب می‌کند. به طور کلی، ایجاد اعتماد، شرط اساسی برای افزایش میزان فروش است و باید به صورت یک هدف جدی توسط کسب‌وکارها دنبال شود. ایده اصلی بازاریابی محتوا، جلب اعتماد مخاطبان و برقراری ارتباط طولانی‌مدت با مخاطب است. به منظور جالب اعتماد مخاطبان، هدف نهایی خود که افزایش فروش است را برای مدتی متوقف کنید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید اطلاعات مفید و جالبی را در اختیار مخاطبین قرار دهید. بهترین محتوای ممکن برای درگیر کردن مخاطبان و جلب اعتماد آن‌ها، ویدئو است.

 

در واقع، مخاطبان مایلند محصولات یا خدمات مورد نظر را به صورت واقعی ببینند و کاربرد آن را با چشم ببینند تا دید بهتری نسبت به محصولات بدست آورند و در نهایت، قانع به خرید آن محصول شوند. ویدئو مارکتینگ به آن‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نیاز درباره محصول و برند را به صورت ساده بدست آورند و به آن اعتماد کنند. هدایت مستقیم کاربران به صفحه خرید، بدون دادن اطلاعات مفید درباره محصول، به ندرت باعث اعتماد مخاطب و تبدیل او به مشتری می‌شود. ویدئو مارکتینگ، بهترین راه برای ایجاد حس اعتماد در مخاطب است و در دنیای بازاریابی مدرن، یک ضرورت محسوب می‌شود. جالب است بدانید که 57 درصد از مصرف‌کنندگان می‌گویند که تماشای ویدئوهای محصول مورد نظر، تصمیم آن‌ها برای خرید آنلاین را قطعی‌تر می‌کند.

 

 

5- ویدئو مارکتینگ موفق، شما را منحصر به فرد می‌کند. (video make you unique)

منحصر به فرد بودن با ویدئو مارکتینگ

آیا می‌خواهید از سایر برندها متمایز باشید؟ منحصر به فرد بودن، نکته قابل توجهی در افزایش میزان فروش است که با تولید و انتشار ویدئوهای باکیفیت امکان‌پذیر خواهد شد. در واقع، ویدئو مارکتینگ می‌تواند منحصر به فرد شما را تضمین کند، اما تولید ویدئوهای باکیفیت و متمایز از رقبا نیز به تلاش بیشتری نیاز دارد. هیچگاه فراموش نکنید که ویدئوهایی که تولید می‌کنید، نماینده‌ای از برند شما هستند؛ بنابراین، باید به اندازه کافی تاثیرگذار باشد. استفاده از داستان‌سرایی جذاب و انتشار ویدئو در رسانه‌های مناسب، مهم‌ترین پارامترها در منحصر به فرد برند شما است.

 

منبع

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی