برندسازی در زمینه فروش و بازاریابی بسیار تأثیرگذار است. علاوه بر این که داشتن یک برند تجاری شما را از رقبا متمایز می‌سازد، دلایل مهم دیگری نیز وجود دارد که ساخت برند را به یک مقوله پر اهمیت در کسب و کار تبدیل می‌کند. در ایران به دوصورت میتوانید برند داشته باشید مورد اول اینکه برند خود را در اداره مالکیت معنوی ثبت کنید و دیگر اینکه از بورس برند که مرجع خرید و فروش برند است کمک بگیرید و از برند های أماده این سایت استفاده کنید . اما اینکه چرا برند سازی مهم است دلایل زیادی دارد و این دلایل عبارتند از:

 

 

اطلاع‌رسانی به مخاطبین

برندینگ در بازاریابی محصول نقش بسزایی دارد، وظیفه اصلی بازایابی اطلاع‌رسانی به مخاطب درباره محصول و خدمات است که با کمک برندسازی می‌توان به راحتی به این مهم دست پیدا کرد.

 

 

 

یکپارچگی

 

برندسازی سبب می‌شود تا نام، آرم، محصول و خدمات یک کسب و کار با هم پیوند داشته و زیر سایه یک برند قرار گیرند. به این ترتیب ترغیب مشتری برای توجه به یک محصول یا خدمات کار ساده‌تری است. با یکپارچگی و هدفمندی اعضا در سازمان، شکل بازاریابی ارتقاء یافته و با موفقیت بیشتری همراه است.

 

 

 

افزایش فروش

 

یکی از مواردی که برندسازی تأثیر مستقیمی روی آن دارد، افزایش فروش است. تجربه نشان می‌دهد که برند تجاری باعث افزایش فروش و کسب درآمد می‌شود. به راحتی می‌توان بر اساس چگونگی عملکرد و استراتژی‌های بازاریابی یک برند تجاری میزان درآمد و کسب سود آن را تخمین زد. ضمن این که تجاری‌سازی یک برند کمک می‌کند تا با افزایش فعالیت‌های استراتژیک در حوزه بازاریابی و آموزش‌های موجود در این زمینه به فروش بیشتری دست پیدا کند.

 

 

 

اعتمادسازی در بازار

 

وقتی یک کسب و کار صاحب یک برند تجاری باشد از اعتماد و اعتبار بیشتری در بازار برخوردار است. در واقع با برندینگ شما اعلام می‌کنید که به وعده‌های خود عمل خواهید کرد، ادعا‌هایی که در مورد محصولات یا خدمات خود ارائه می‌کنید واقعی است و تضمین لازم برای اجرای آن‌ها را در اختیار دارید. در حقیقت این برندسازی است که به مشتری اجازه ایجاد ذهنیت مثبت در مورد محصولات یا خدمات شما را می‌بخشد.

 

نقش برندینگ و برندسازی در توسعه و رشد کسب و کار

 

به هیچ عنوان نمی‌توان از نقش مؤثر ساخت برند در مسیر توسعه کسب و کار غافل بود. برند سازی به شما کمک می‌کند تا علاوه بر ایجاد تأثیرات مثبت و ماندگار در ذهن مخاطب، به نیازهای آینده آنها نیز واقف باشید. ضمن این که اصلی‌ترین عامل تمایز شما از رقبایتان در عرصه‌های مختلف راه‌اندازی، رشد و توسعه کسب و کار همین ساخت برند است.

 

 

 

هویت بخشی، هدایت کسب و کار جدید و طراحی استراتژی های بازاریابی موفق از مهمترین تأثیرات برندسازی است. وقتی هویت‌سازی برای برند به طور کامل و اصولی انجام گیرد، اعتمادسازی بازار و مخاطبین نیز به شکل صحیح‌تری پیش می‌رود، شما می‌توانید برنامه‌ریزی مدون و استراتژی‌های بازاریابی را به خوبی در مسییر رشد خود پیاده‌سازی کنید و در نتیجه، رشد و توسعه کسب و کار سریع‌تر و اصولی‌تر پیش خواهد رفت.

 

 

 

بیشتر بخوانید: نقش عکسها در بازاریابی، برندسازی و فروش کسب و کارها

 

برای برندسازی اصولی چه مراحل و پروسه‌ای باید انجام شود؟

برای این که برندسازی به شکل اصولی و موفقیت‌آمیز انجام گیرد باید از مراحل آن آگاه باشید. در واقع این مراحل به شما کمک می‌کند تا گام‌های مطمئن‌تری در مسیر برند سازی بردارید و سریع‌تر به هدف برسید:

 

 

 

زیرساخت‌ها را مهیا کنید

 

یکی از مهمترین و اولین قدم‌ها در مسیر برندسازی، مهیا بودن زیرساخت‌های لازم است. ویژگی‌های برند را بررسی کنید، مثلاً مدرن بودن، لوکس بودن، ارزان بودن، رقابتی بودن و… از جمله ویژگی‌هایی است که می‌توانید برای برند خود در نظر بگیرید. نکته مهم توجه و تحقیق بازار است. بهتر است قبل از اقدام به برندینگ، وضعیت رقابت، تهدید‌ها و فرصت‌های بازار را نیز شناسایی کنید.

 

 

 

شخصیت‌سازی برند

 

این مسأله یکی از مهمترین گام‌های برندسازی است. باید برای برند خود شخصیتی قدرتمند و خاص طراحی کنید. باید ویژگی های منحصر بفردی برای هویت  برند خود در نظر بگیرید. مثلاً المان‌های بصری از جمله لوگو، بروشور، وب سایت، بنر‌های تبلیغاتی و… ، لحن گفتار متن کاتالوگ، نوشتار متن سایت، ‌ایمیل‌ها، آگهی‌ها و… ، نوع بسته‌بندی، طراحی بسته‌بندی، رنگ بسته‌بندی، محیط کار شامل لباس پرسنل، دکوراسیون داخلی، نوع ارتباط با مشتری، منشور سازمانی و… همگی از جمله مواردی هستند که در مورد شخصیت‌سازی برند باید به آن‌ها توجه خاص داشته باشید.

 

 سایت مالکیت معنوی ثبت برند : 

https://ipm.ssaa.ir/SignIn?Anonymous=Yes&StbValidator=636879836407911364&xss=No

 

 

برندسازی

 

 

بیشتر بخوانید: وب سایت چه نقشی در بازاریابی و برندسازی کسب و کارها دارد؟

 

 

 

چشم انداز واضح و مشخص

 

برای این که بتوانید برنامه‌ریزی خوب و دقیقی ارائه کنید نیاز است که چشم انداز واضحی داشته باشید. بررسی مواردی چون بازار‌های هدف، سهم برند از بازار، میزان درآمد و دارایی و… از جمله مواردی است که باید مشخص کنید. به این مسأله دقت داشته باشید که شما نمی‌توانید در همه زمینه‌ها برند باشید، پس بهتر است به دنبال نقاط قوت خود باشید، در این زمینه حتماً رقبا را از جهات مختلف بررسی کنید.

 

 

 

مراحل اصلی برندسازی

برندینگ یا برندسازی شامل سه مرحله مهم و اساسی است که باید به صورت استاندارد و اصولی پیاده‌سازی شود. این مراحل عبارتند از:

 

 

 

برندسازی استراتژیک:

 

در این مرحله از کار شما محصول یا خدمات خود را برای شناخته شدن بهتر وارد بازار می‌کنید. معمولاً برندینگ با پخش محصل در بازار نوعی برند سازی استراتژیک محسوب می‌شود.

 

 

 

برندسازی میانی:

 

در این مرحله شما سعی می‌کنید روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و وجه تمایز خود از رقبا را برجسته‌تر سازید. نوع ارتباط با مشتری، بسته‌بندی اصولی، ارائه خدمات با کیفیت، محصولات متمایز و… از جمله مواردی است که در این شکل از برند سازی مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

 

 

برندسازی عملیاتی:

 

در این مرحله شما با برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدت برای شناخته شدن پیش می‌روید، تبلیغات، بازاریابی و تلاش برای ماندگاری در ذهن مخاطب با روش‌های استراتژیک از جمله مواردی است که در این بخش جای می‌گیرد.