دنیایی از اطلاعات مفید و کاربردی

۳ مطلب در بهمن ۱۴۰۱ ثبت شده است

اهمیت برندسازی چیست؟

برند تجاری به دلیل تأثیر کلی بر شرکت شما بسیار مهم و حیاتی است. برند تجاری می‌تواند درک مردم از نام تجاری شما را تغییر دهد و علاوه بر ایجاد کسب و کاری جدید و کمک به رشد آن، باعث افزایش آگاهی از برند شما شود. یک برند منحصر به فرد می‌تواند با ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا و کمک به شما برای جذب و حفظ مشتری با هزینه بسیار کم، تأثیر زیادی در میزان درآمد شما بگذارد. مهم‌ترین دلایل اهمیت برندینگ در ادامه معرفی شده‌اند.

 

اهمیت برندینگ

برند شما شناخته می‌شود.

مهم‌ترین دلیل مهم بودن مارک تجاری برای یک کسب و کار، این است که چگونه یک شرکت شناخته شده و توسط مصرف‌کنندگان انتخاب می‌شود. لوگو مهم‌ترین بخش برند تجاری است، زیرا در اصل نشان دهنده چهره شرکت است. به همین دلیل است که یک لوگو باید به صورت حرفه‌ای و قدرتمند طراحی شود. همچنین به راحتی در ذهن ماندگار شده و در نگاه اول شخص را تحت تأثیر قرار دهد. محصولات تبلیغاتی چاپی، روشی برای این کار هستند.

 

با توجه به قانون هر کشوری، کسب و کارها باید برای ثبت برندشان از مراجع قانونی اقدام کنند شما نیز میتوانید برندتان را ثبت کنید برای مشاوره ثبت برند و یا خرید برند آماده به لینک زیر مراجعه کنید : 

https://boursebrand.com/

برندینگ ارزش تجاری را افزایش می‌دهد.

برندسازی هنگام تلاش برای ایجاد مشاغل آینده مهم است و با ایجاد یک اهرم فشار بر روی بخش‌های مختلف صنعت، ارزش تجارت شما را افزایش می‌دهد. این امر به دلیل جایگاه مستحکم و تاثیرگذار در بازار، آن را به یک فرصت سرمایه‌گذاری جذاب‌تر تبدیل می‌کند.

 

برندسازی، مشتریان جدید جذب می‌کند.

به طور کلی برند تجاری قوی به معنای وجود برداشت مثبت از شرکت در بین مصرف‌کنندگان است و آنها به دلیل آشنایی و اطمینان به نام برند، می‌توانند به آن اعتماد کنند و به سمت تجارت شما سوق داده می‌شوند. پس از تثبیت نام تجاری، تبلیغات دهان به دهان، بهترین و موثرترین روش تبلیغاتی شرکت خواهد بود.

 

غرور و رضایت‌مندی کارکنان را بهبود می‌بخشد.

وقتی کارمندی در یک شرکت کاملاً شناخته شده و دارای برند تجاری قوی کار می‌کند، از کار خود رضایت بیشتری خواهد داشت و تلاش و کوشش خود را برای انجام بهتر کارها به کار می‌گیرد. کار برای یک مارک معتبر و قابل توجه در بین مردم باعث لذت و رضایت خاطر بیشتر کارکنان آن شرکت می‌شود.

 

اعتماد را در بازار ایجاد می‌کند.

برندینگ و ظاهر حرفه‌ای برای هر شرکت و کسب و کار، باعث ایجاد حس اعتماد بین مشتریان شده و باعث می‌شود افراد و مشتریان بیشتری به سمت شما جذب شوند. با branding مناسب این احساس را ایجاد می‌کنید که متخصص این حوزه و صنعت هستید و مردم احساس می‌کنند که می‌توانند به شرکت شما، محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد و نحوه اداره تجارت آن اعتماد کنند.

 

به شما کمک می‌کند تا در رقابت متمایز شوید.

مهم نیست که چه نوع شرکتی دارید، در چه صنعتی فعالیت می‌کنید یا چه گروه از مشتری را دنبال می‌کنید. branding به شما کمک می‌کند راه‌های متفاوت‌، خاص و منحصر به فرد بودن را استفاده کنید و این به مشتریان شما نشان می‌دهد که چرا باید به جای رقبای شما، با شما کار کنند.

 

معرفی المان‌های برندینگ

برندسازی مراحلی دارد و برای انجام درست و اصولی آن باید از مهم‌ترین المان‌های تاثیرگذار آن استفاده کنید. تمام این المان‌ها بر نحوه انجام برندینگ تاثیر می‌گذارند.

 

المان های برندینگ

 

تعیین بیانیه ماموریت (Mission statement) و ارزش برند

بیانیه ماموریت (سندی که اهداف سازمان را نشان می‌دهد) و ارزش‌های تجاری شما پایه و اساس برندسازی شما هستند. بیانیه مأموریت خود را مهم‌ترین بخش عملیات بدانید زیرا بیانیه‌ای کوتاه و مختصر است که وضعیت و هدف فعلی سازمان شما را مشخص می‌کند. همچنین چشم‌انداز شرکت شما و آنچه در بلندمدت به دست می‌آورید ارائه می‌دهد.

 

دستورالعمل‌های برند

این دستورالعمل‌ها در یک سند ملموس گنجانده شده است که اهداف تجاری شما را منعکس و پشتیبانی کرده و شما را از رقبا متمایز می‌کند. همچنین الگویی را برای تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد و ایده‌هایی را برای فعالیت‌های آینده بازاریابی ایجاد می‌کند. این بخش همچنین شامل تمام عناصر برند تجاری شما، از جمله رنگ، فونت و طرح کلی آوای برند شما خواهد بود.

 

لوگو

لوگو شما چهره شرکت شماست و بدون شک طراحی لوگو مهم‌ترین کاری است که برای تجارت و برندسازی خود انجام می‌دهید. در طول فرایند طراحی، به این فکر کنید که شما به عنوان یک برند، دقیقاً چه ماهیتی دارید و چگونه می‌خواهید توسط مشتریان خود درک شوید و برای هدایت استراتژی طراحی خود از آن استفاده کنید.

 

وبسایت

طراحی وبسایت شما نیز یک مرحله کلیدی برای برندینگ است. وبسایت شما مهم‌ترین دارایی دیجیتالی برند شما است و هنگام مراجعه مشتریان باید از نظر بصری جذاب و استفاده از آن آسان باشد. مشابه لوگو خود، برای انتخاب عناصر طراحی وبسایت خود (مانند طرح و فونت) به راهنمای برند خود مراجعه کنید.

 

شعار برند

شعار برند، جمله‌ای کوتاه است که همسو با ماموریت، اهداف، ارزش‌ها و مزیت رقابتی برند طراحی می‌شود. شعار برند در لوگو، تبلیغات و هر نقطه تماس با مشتری استفاده می‌شود تا در ذهن مخاطب نقش ببندد.شرکت‌ها با شعار خود سعی دارند آن هویت و درک مطلوب خود را مستقیماً به ذهن مخاطب منتقل کنند.

 

سایر المان‌ها

هیچ رویکرد ثابتی متناسب با برند تجاری وجود ندارد. بسته به تجارت و صنعت خود، ممکن است به المان‌های اضافی مانند کارت ویزیت، بسته‌بندی محصول یا آگهی‌های تبلیغاتی نیاز داشته باشید. کسب و کار و نیازهای منحصر به فرد خود را ارزیابی کرده و سپس المان‌های تجاری بیشتری را بر این اساس توسعه دهید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

ثبت برند و یا خرید برند ؟

بت برند ( نام تجاری ) و لوگو (علامت تجاری) به عنوان یک اسم، لوگو، طرح گرافیکی و مواردی از این قبیل، است که به دلیل یکتا بودن آن، باعث ایجاد تفاوت بین سایر برندها می شود. با ثبت و اخذ برند و لوگو می توان علاوه بر ایجاد تمایز، باعث حفظ حقوق مالکیت معنوی یک کالا، خدمات یا کسب و کار شد. برای به ثبت رساندن علائم تجاری و لوگو در ایران باید قوانین، شرایط و مراحلی را بصورت دقیق و قانونی طی کرد تا به مدت 10 سال در مرحله اول، برند شما اعتبار داشته باشد که این مورد قابل تمدید نیز می باشد. سامانه و سایت ثبت برند آگاه ثبت، بصورت اینترنتی قابلیت ثبت، نام و علائم تجاری را برای شرکتها و افراد شخصی فراهم کرده است. در مواقعی که توانایی ثبت برند در طبقه ای خاص ندارید و یا زمان ثبت برند و شرایط انتخاب نام مناسب ندارید میتوانید از سایت بورس برند در طبقه مورد نظر برند آماده را انتخاب کنید

شرایط ثبت برند در ایران

برای ثبت برند تجاری و لوگو در ایران، توسط سامانه رسمی و قانونی شرایط و قوانین خاصی در نظر گرفته شده است. از اصلی ترین شرایط ثبت علامت تجاری و لوگو در سایت ثبت برند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

تهیه مدارک لازم

داشتن مجوز های مورد نیاز

انتخاب نوع برند ( بین المللی یا داخلی)

پرداخت هزینه ها

پیگیری مراحل ثبت علائم تجاری در سامانه و سایت رسمی

اگر متقاضی دریافت و ثبت قانونی لوگو یا نام تجاری در ایران هستید، مراحل کامل این فرآیند را در ادامه این صفحه می توانید مطالعه نمایید.

راهنمای ویدئویی ثبت برند تجاری

 

مراحل ثبت برند در ایران

آموزش ثبت برند

 

1-چاپ آگهی در روزنامه رسمی

انتشار آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری یا لوگو در روزنامه رسمی ایران، پس از پیگیری های لازم و بررسی اظهارنامه شما و عدم مشکل در پرونده، صورت می گیرد. با پرداخت هزینه تعیین شده برای روزنامه رسمی در آگهی نوبت اول بازه ای بین 5 تا 7 روز کاری زمان بر است.

 

دلیل انتشار این روزنامه این است که اگر شخص یا شرکتی نسبت به برند تجاری شما اعتراض داشته باشد، می تواند از طریق پیگیری های لازم ان را ابلاغ کند. در غیر این صورت نیز شما می توانید با پردات هزینه های مثل حق ثبت، روند نهایی ثبت برند خود را تکمیل نمایید.

 

۲-مراجعه به سامانه مالکیت معنوی شهر مورد نظر

با گذشت بازه زمانی 30 روزه از آگهی منتشر شده شما در روزنامه رسمی، در صورتی که هیچگونه اعتراضی نسبت به ثبت برند و لوگو شما وجود نداشته باشد، اظهارنامه شما تائید شده و از طریق پیامک به تلفن همراه شما اطلاع داده خواهد شد. شما پس از مشاهده پیامک ارسال شده می توانید با مراجعه به اداره مالکیت معنوی شهر یا استان خود، برای پیگیری تشکیل پرونده اعلام آمادگی کنید. پیش از مراجعه به این سامانه کلیه مدارک مورد نیاز را همراه داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید.

 

۳-پیگیری و پرداخت هزینه حق ثبت علامت تجاری

با مراجعه به اداره مالکیت معنوی و تحویل مدارک لازم، می توانید در سامانه ثبت برند هزینه حق ثبت را پرداخت نمایید که این هزینه بر اساس تعداد طبقات برند، حقیقی و حقوقی بودن مشخص می شود. برند حقیقی هزینه کم تری به نسبت حقوقی داشته و بصورت میانگین هر اضافه طبقه برند 10 هزار تومان در نظر گرفته شده است. البته این تعرفه ها ممکن است تغییر کند.

 

۴-پیگیری و پرداخت هزینه روزنامه رسمی در نوبت دوم

انتشار آگهی در روزنامه رسمی به یک نوبت خلاصه نمی شود و شما باید پس از پیگیری مراحل ذکر شده، اقدام به انتشار اگهی ثبت برند تجاری نمایید. در این آگهی اطلاعات تکمیلی در باره اسم برند، طبقات برند و مشخصات کلی ذکر می شود.

 

ثبت برند مادرید

سایت ثبت برند بین المللی

 

برند بین المللی یا مادرید، نوع دیگری از علائم تجاری می باشد که تفاوت آن با برند های فارسی، در به رسمیت شناخته شدن بین کشور های عضو پروتکل مادرید است. برای ثبت برند بین المللی می توانید از این لینک اقدام به مطالعه شرایط، هزینه ها و مراحل آن نمایید و در صورت نیاز، درخواست خود را درج کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

برند چیست و چرا اهمیت دارد ؟

معنی برند چیست؟

در ادامه متوجه می‌شوید معنی برند چیست. یک جستجوی سریع در گوگل طیف متنوعی از نتایج زیر را درمورد معنی برند برای شما فراهم می‌کند:

 

رابطه‌ای عاطفی و روانی که با مشتریان خود دارید؛

نوعی محصول که توسط یک شرکت خاص با نامی خاص تولید می‌شود؛

نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری که محصول یک فروشنده را از محصولات سایر فروشندگان متمایز می‌کند؛

انگاره یا تصویر محصول یا خدماتی خاص که مصرف‌کنندگان با شناسایی نام، لوگو، شعار یا طرح شرکت موردنظر با آن ارتباط برقرار می‌کنند؛

دیوید اوگیلوی (David Ogilvy)، کارشناس تبلیغات، واژه‌ی برند را به‌عنوان «مجموعه‌ی نامحسوسی از ویژگی‌های یک محصول» تعریف کرد.

برند شخصیت یک کسب‌وکار است، اولین چیزی است که با دیدن یک لوگو یا شنیدن نام آن شرکت، به آن فکر یا آن را احساس می‌کنید. در واقع، شما می‌توانید از کلمه‌ی «شخصیت» به‌عنوان جایگزین مستقیم برای کلمه‌ی «برند» استفاده کنید تا بلافاصله معنای آن را روشن کنید. در مواقعی که توانایی ثبت برند در طبقه ای خاص ندارید و یا زمان ثبت برند و شرایط انتخاب نام مناسب ندارید میتوانید از سایت بورس برند در طبقه مورد نظر برند آماده را انتخاب کنید. 

 

آلن دیب (Allan Dib)، ساکسزوایز (Succeswise)

 

اگر به شرکت یا برند خود به‌عنوان یک شخص فکر کنید، چه ویژگی‌هایی شخصیت آن را تشکیل می‌دهد؟

 

اسمش چیست؟

چه می‌پوشد؟ (یعنی هویت بصری برند و بنابراین طراحی آن. از چه تصاویری استفاده می‌کنید، و رنگ‌های مناسب برای برند شما چیست؟)؛

چگونه ارتباط برقرار می‌کند؟ (یعنی موقعیت‌یابی برند. فوایدی که می‌خواهید وقتی بازار هدف شما به برند شما فکر می‌کند، آن را مدنظر قرار دهد)؛

ارزش‌های اصلی آن چیست و چه چیزی را نشان می دهد؟ (یعنی تعهد برند، ارزش پیشنهادی)؛

با چه کسانی سروکار دارد؟ (یعنی بازار هدف)؛

آیا شناخته‌شده است؟ (یعنی آگاهی از برند؛ میزان آشنایی مصرف‌کنندگان با کیفیت یا تصویر برندی خاص از کالاها یا خدمات).

شخصیت برندها به‌طور چشمگیری در بین کسب وکارها متفاوت است. به‌عنوان مثال، مخاطبان هدف تویوتا با رولز رویس یکسان نیستند. بنابراین تجربه‌ی انواع برندها با هم تفاوت دارد.

 

 

 

چگونه آگاهی از برند را تعریف کنیم؟

برند - چگونه آگاهی از برند را تعریف کنیم؟

 

شناخته‌شده بودن برند، توانایی مصرف‌کنندگان برای تشخیص برند یا عناصر برند شما در محیط‌های مختلف است. به‌عنوان مثال، اگر لوگوی شما شامل نام تجاری و یک نماد باشد، می‌توانید نام شرکت را از آن حذف کنید. اگر مصرف‌کنندگان بتوانند تبلیغی را به‌عنوان معرف برند شما بدون نیاز به بیان آن برند شناسایی کنند، یعنی مشتریان برند شما را به نحو مطلوبی می‌شناسند.

 

برخی از کسب‌وکارهای کوچک به کمپین‌های تبلیغاتی پرزرق‌وبرق برندهای معروفی مانند اپل و کوکاکولا نگاه، و فکر می‌کنند باید برای شناخته شدن برندشان، زمان، پول و تلاش زیادی صرف کنند. اما این یعنی معکوس کردن رویه‌ی موردنیاز.

 

 مطلب مرتبط: ۵ گام برای تهیه‌ی دستورالعمل‌های برند (همراه با مثال‌)

تفاوت نام تجاری و برند چیست؟

اکنون وقت آن است برایتان توضیح دهیم تفاوت نام تجاری و برند چیست. درمورد برندسازی اصطلاحات بسیاری وجود دارد و می‌تواند پیچیده‌تر از آنچه هست به نظر برسد. به خصوص ازآنجاکه تعریف و معنی برند در طول زمان تغییر کرده، این موضوع حتی چالش‌برانگیزتر نیز شده است.

 

پس بیایید لحظه‌ای به کشتارگاه‌ها در اوایل دهه ۱۹۰۰ برگردیم تا ریشه‌های این موضوع را پیدا کنیم.

 

در آن زمان، گله‌داران گاو در ایالات متحده شروع به «علامت‌گذاری» حیوانات خود با اتوهای داغ کردند تا راحت‌تر تشخیص دهند هر حیوان به چه مزرعه‌ای تعلق دارد. و به همین سادگی واژه‌ی «برند» متولد شد.

 

اما بیش از ۱۰۰ سال پس از آن، معنی برند تغییر کرده است و اکنون علامت سوخته‌کاری‌شده‌ بر روی پوست گاو در دسته‌ی «نام تجاری» قرار می‌گیرد. چرا؟ به این دلیل که این نام در معرض دید مشتری قرار دارد و شما می‌توانید به سرعت آن را به‌عنوان یک محصول برآمده از شرکتی خاص شناسایی کنید. خواه در یک وب‌سایت یا روی یک بسته‌بندی نوشته شده باشد و خواه در یک خبرنامه، وبلاگ یا روی یک گاو نوشته‌ شده باشد.

 

این در حالی است که از «برند» برای اشاره به دیدگاه مشتریان درمورد یک محصول یا خدمت استفاده می‌شود و فقط در ذهن فرد وجود دارد. بنابراین، درست است که نام یک برند در چنین موضوعی نقش دارد، اما موارد بسیار بیشتری در این دیدگاه مؤثر هستند. شما همچنین می‌توانید از بخش روابط عمومی شرکت یا شرکت‌های فعال در این حوزه، برای برندینگ استفاده کنید.

 

همانطور که گفته شد ما برند را به‌عنوان شخصیت یک کسب‌وکار تعریف کردیم؛ یعنی اولین چیزی که با دیدن یک لوگو یا شنیدن نام شرکت به آن فکر یا درمورد آن احساس می‌کنید.

 

مثلا:

 

بسته‌بندی تیفانی (Tiffany): جعبه‌ای کوچک به‌رنگ کله‌غازی. عشق؟ لحظات خاص؟ ثروت؟

یوتیوب (YouTube): سرگرمی؟ کارآفرینی؟ شهرت؟

نایک (Nike): سرعت؟ مد؟ جنجال؟

کوکاکولا (Coca Cola): نوستالژی؟ جشن؟ لذت؟

بنابراین برند و نام تجاری کاملا از هم متفاوت هستند.

 

ارزش ویژه برند چیست؟

ارزش ویژه برند، حسن شهرتی است که شما ایجاد می‌کنید تا افراد با شما دادوستد کنند، نه با رقیب شما.

 

آلن دیب (Allen Dib)، ساکسزوایز (Succeswise)

 

برخی هم ارزش ویژه برند را این‌طور توصیف می‌کنند: مشتریانی که از خیابان عبور می‌کنند تا از محصول شما خرید کنند، حتی اگر یک عرضه‌کننده‌ی کالای مشابه آن در طرفی از خیابان که آن‌ها هستند، وجود داشته باشد.

 

در ادامه بیشتر برایتان توضیح می‌دهیم ارزش ویژه برند چیست. ارزش ویژه‌ انواع برندها ممکن است خود را در قالب‌های زیر نشان دهد:

 

وفاداری مشتری؛

تکرار دادوستد؛

حتی ارزش‌افزوده‌ای که می‌توانید برای محصول یا خدمات خود دریافت کنید.

هیچ چیز ارزش برند را بهتر از دیدن انبوهی از مردمی که برای آخرین گجت اپل یا سری محدود کفش‌های نایک صف می‌کشند، نشان نمی‌دهد. در حالی که رقبای آن‌ها موجودی‌های زیاد دارند و نه‌تنها هیچ صفی روبروی نمایندگی‌هایشان شکل نمی‌گیرد، که اساسا با تقضای بسیار کمتری هم مواجهند.

 

این نوع ارزش ویژه از تجربیات شگفت‌انگیز قبلی مشتریان به وجود می‌آید که مشتریان را به طرف‌داران پرشور و شوق تبدیل می‌کند. این ارزشی است که به‌سادگی نمی‌توان آن را با کمپین‌های پر از تبلیغات برای شناخته‌ شدن یک برند خرید.

 

بنابراین بهتر است هر کسب‌وکار کوچک تا متوسطی که می‌خواهد روی برندسازی کار کند، ابتدا روی فروش تمرکز کند و پس از فروش، مشتریانی به‌دست آورد که طرف‌داران مشتاقند، نه صرفا یک مشتری ساده.

 

 مطلب مرتبط: اثر هاله ای؛ بررسی کارکرد، مزایا و معایب خطای هاله ای

استخدام مهندس صنایع

جدیدترین فرصت‌های شغلی شرکت‌های معتبر را در صفحه آگهی استخدام ببینید.

 

هویت برند با تصویر برند چه تفاوتی دارد؟

به‌طور خلاصه:

 

هویت برند (شما می‌توانید آن را کنترل کنید): صدایی است که با آن محصول یا خدمات خود را ارائه می‌دهید؛

تصویر برند (شما نمی‌توانید آن را کنترل کنید): چیزی است که مشتریان شما آن را می‌شنوند.

ساده به‌ نظر می‌رسد، درست است؟ اما فقط روی فروش و ایجاد مشتریان هوادار و مشتاق تمرکز کنید.

 

استراتژی برند چیست؟

در ادامه شما را با استراتژی مناسب برای انواع برندها آشنا می‌کنیم.همه‌چیز در موفقیت در فروش و ایجاد مشتریان هوادار برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط خلاصه می‌شود، بنابراین نیازی به سختی کشیدن نیست. اما همیشه خوب است بتوانید تشخیص دهید برای چه چیزی نباید سختی بکشید.

 

بازاریابی شرکت‌های بزرگ که گاهی اوقات به‌عنوان بازاریابی انبوه نیز شناخته می‌شود، توسط برندهای بزرگی مانند کوکاکولا، گوگل و اپل که بودجه‌ی تبلیغاتی هنگفت و استراتژی لازم برای نحوه‌ی استفاده از آن پول دارند، استفاده می‌شود.

 

هدف از این نوع تبلیغات، یادآوری به مشتریان واقعی و مشتریان احتمالی درمورد برند شما و همچنین محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید. نقشه این است که هرچه تعداد دفعات بیشتری برای برند خود تبلیغ کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که افراد هنگام تصمیم‌گیری برای خرید، آن را در بالاترین سطح آگاهی خود داشته باشند.

 

این یک استراتژی مؤثر برای انواع برندها به حساب می‌آید. با این حال، انجام موفقیت‌آمیز آن بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است. شما باید انواع مختلف رسانه‌های تبلیغاتی مانند تلویزیون، چاپ، رادیو و اینترنت را به‌طور منظم و در مدت زمان طولانی را از برند خود پر کنید.

 

با این حال، زمانی که کسب‌وکارهای کوچک سعی می‌کنند از کوکاکولا، سامسونگ یا اپل تقلید کنند، یک مشکل بزرگ به وجود می‌آید. و آن اینکه، تعداد دفعات اندکی که برند خود را تبلیغ می‌کنند به قطره‌ای در اقیانوس شباهت دارد.

 

این کار برای دستیابی به آگاهی مخاطبان هدف آن‌ها که هر روز با هزاران پیام درمورد انواع برندها بمباران می‌شوند، کافی نیست. آن‌ها دیده نمی‌شوند و برای سرمایه‌گذاری خود به بازدهی نمی‌رسند. دنبال کردن روش سایر مشاغل موفق هوشمندانه است. به این شرط که بتوانید استراتژی کاملی را که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، درک، و آن را اجرا کنید.

 

استراتژی برند از دیدگاه یک بیننده‌ی بیرونی ممکن است بسیار متفاوت از واقعیت باشد. اگر استراتژی‌ای را دنبال کنید که اولویت‌های متفاوتی نسبت به شما دارد یا بودجه‌ی بسیار متفاوتی دارد، بسیار بعید است نتایج مورد نیاز شما را به همراه داشته باشد.

 

چرا برندسازی مهم است؟

معنی برند - چرا برندسازی مهم است؟

 

اکنون، می‌خواهیم کمی عمیق‌تر به چند موضوع دیگر در مورد برندسازی برای انواع برندها بپردازیم: دارایی‌ها، ارزش‌های پیشنهادی و نحوه‌ی ارتباط آن‌ها با ایجاد برند شما.

 

تفاوت دارایی‌های ملموس و ناملموس

برند یک شرکت جزو چه نوع دارایی آن است؟ دارایی‌ها اساسا همه‌ی چیزهایی هستند که یک شرکت در اختیار دارد و به دو دسته تقسیم می‌شوند:

 

دارایی‌های ملموس: فیزیکی هستند و شامل وجه نقد، موجودی انبار، اقلام خریداری‌شده مانند تجهیزات، ساختمان‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها می‌شوند؛

دارایی‌های ناملموس: غیرفیزیکی هستند از جمله حساب‌های بدهکاران (مبالغ بستانکار در مقابل دریافت کالا یا خدمات)، حق اختراع، مالکیت معنوی، حق چاپ، علائم تجاری، و نام شرکت شما.

برای تفکیک بهتر باید بگوییم دارایی‌های ناملموس ارزش بلندمدت بیشتری نسبت به دارایی‌های ملموس دارند، زیرا دارایی‌های ملموس مصرف‌کردنی هستند. به‌عنوان مثال، نام تجاری اپل (.Apple Inc) ارزش بلندمدت بیشتری نسبت به هزاران انبار پر از آخرین آیفون دارد. بنابراین ساخت نام تجاری، یک دارایی ارزشمند ناملموس برای شرکت شما به حساب می‌آید.

 

عناصر یک ارزش پیشنهادی مؤثر چیست؟

آیا به ایجاد وفاداری به برند کمک خواهد کرد؟ به زبان ساده، ارزش پیشنهادی بیانیه‌ای درباره‌ی ارزشی است که یک کسب‌وکار از طریق محصولات یا خدمات خود به مشتریانش ارائه می‌دهد. معمولا می‌توانید آن را در صفحه‌ی «درباره ما» یا در بیانیه‌ی مأموریت پیدا کنید.

 

وقتی به موارد زیر پاسخ دهید، یک ارزش پیشنهادی ایجاد کرده‌اید:

 

ارزش‌های اصلی شرکت شما چیست و معرف چه چیزی است؟ (یعنی تعهد برند و ارزش پیشنهادی)

به نظر ساده می‌رسد، درست است؟ برای تشریح بیشتر جزئیات این موضوع، می‌توانید ساعت‌ها درمورد ایجاد ارزش پیشنهادی انواع برندها مطالعه کنید، اما در اینجا عناصر کلیدی آن در موارد زیر خلاصه شده‌اند:

 

بازار هدف خود را درک کنید (چه‌چیزی برای آن‌ها لذت یا رنج می‌آورد)؛

با آن‌ها ارتباط برقرار کنید (با واقعی و غیرمصنوعی بودن)؛

ارزش زیادی به زندگی آن‌ها بیفزایید (این کار باعث ایجاد مشتریان هوادار و وفاداری به برند می‌شود).

 مطلب مرتبط: ثبت برند تجاری در ۷ مرحله (راهنمای جامع)

چگونه یک برند بسازیم؟

حال که دانستید معنی برند چیست و چرا اهمیت دارد، وقت آن است برایتان توضیح دهیم نحوه‌ی ساخت برند چیست. چه چیزی در مرحله‌ی اول قرار می‌گیرد، فروش یا آشنا بودن برند؟ البته که فروش.

 

درست است که با بزرگ‌تر شدن یک شرکت، شناخته‌ شدن برند آن باعث افزایش فروش می‌شود. اما به آنچه اکنون شرکت‌های بزرگ انجام می‌دهند نگاه نکنید. بلکه ببینید این کسب‌وکارها در وهله‌ی اول چه کردند تا بزرگ شدند.

 

این شرکت‌ها وقتی کوچک بودند، مطمئنا با تبلیغات پرزرق‌وبرق در رسانه‌های اجتماعی و کمپین‌هایی برای شناخته‌ شدن برند خود، پول زیادی برای تبلیغات صرف نکردند. آن‌ها سخت تلاش کردند و محصولات خود را در معاملات بزرگ فروختند. اگر اپل، داو (Dove) و نایک از ابتدا روی فروش تمرکز نمی‌کردند، امروز وجود نداشتند و مطمئنا کسی از وجود آن‌ها آگاه نمی‌شد.

 

  بنابراین به همین دلیل است که به صاحبان مشاغل کوچک توصیه می‌شود: «بهترین راه برای ساخت برندها، فروش است.» 

برای درک شخصیت برند شما توسط افراد، چه راهی بهتر از خرید از شما وجود دارد؟ درواقع برندسازی پس از خرید مشتریان اتفاق می‌افتد،‌ نه اینکه برای ترغیب مردم به خرید صورت گیرد. اگر معنی برند را دانسته باشید، اکنون می‌دانید که تلاش برای تقلید از شیوه‌های تبلیغاتی کسب‌وکارهای بزرگ اشتباهی بزرگ است. اگر کسب‌وکارتان تازه‌تأسیس است، بهتر است بر روی نتیجه‌ی مستقیم از ایجاد ابتکارعمل در فروش تمرکز کنید.

 

 مطلب مرتبط: برندسازی حسی چیست و چگونه حواس مشتری را تحریک می‌کند؟

چرا باید روی برندینگ سرمایه‌گذاری کنیم؟

برندها - چرا باید روی برندینگ سرمایه‌گذاری کنیم؟

 

اگر نایک، گوگل، مایکروسافت یا شرکت بزرگ دیگری با بودجه‌ی تبلیغاتی هنگفتی هستید، روی برندسازی سرمایه‌گذاری نکنید، چون پایگاه مشتریان شما به این موضوع اهمیت نمی‌دهد. برای کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط، بهترین شکل ایجاد برند، فروش است؛ زیرا همانطور که قبلا ذکر کردیم، برندسازی کاری است که شما باید پس از خرید کردن شخص از شما، آن را انجام دهید؛‌ نه اینکه کاری باشد برای متقاعد کردن او به خرید.

 

همانطور که پس از سروکار داشتن با یک شخص، می‌توانید درکی از شخصیت او به دست آورید، همین موضوع درمورد شرکت و برند آن نیز صدق می‌کند. به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار کوچک، تمرکز شما باید بر روی ایجاد مشتریان طرف‌دار و مشتاق باشد. اگر این کار را به‌درستی انجام دهید، برند شما خودبه‌خود ساخته می‌شود.

 

خلاصه

برندها جزو دارایی‌های ناملموس شرکت‌ها محسوب می‌شوند. اگر قصد دارید برند خود را بسازید آنچه اکنون شرکت‌های بزرگ انجام می‌دهند، تقلید نکنید. به این توجه کنید که این کسب‌وکارها در ابتدای کار چه کردند تا مشهور و بزرگ شدند. در این مطلب توضیح دادیم معنی برند چیست و شما را با استراتژی مناسب برای انواع برندها آشنا کردیم. اگر سؤالی در زمینه‌ی برندسازی دارید، می‌توانید با ما درمیان بگذارید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی