دنیایی از اطلاعات مفید و کاربردی

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

طرز تهیه حمص یا نخود ـ ارده درجه یک

طرز تهیه حمص یا نخود ـ ارده انواع بسیاری دارد، اما حمص اصیل، به‌همراه کمی نان پیتا، هیچ‌وقت تکراری نمی‌شود. برای تهیه‌ی این غذا روش‌های بسیاری ذکر شده است که ممکن است اندکی با هم تفاوت داشته باشند. این روزها بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها هم از طرز تهیه حمص یا نخود ـ ارده پیروی کرده و این غذا را در منوی غذای خود جای داده‌اند. بااین‌حال اگر اهل غذاپختن هستید، ما در ادامه یکی از انواع طرز تهیه حمص یا نخود ـ ارده را برایتان شرح داده‌ایم.

حمص اصیل، یک غذای مدیترانه‌ای

حمص یک غذای مدیترانه‌ای‌ـ‌عربی است؛ شما می‌توانید سراغ این غذا را در لبنان یا حتی سوریه هم بگیرید. تلفظ دقیق نام این غذا «حمُّص» است، اما در فارسی گاهی به‌صورت «هوموس» هم نوشته می‌شود و همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، به آن «نخود ـ ارده» هم می‌گویند. حمص را به‌عنوان مزه و پیش‌غذا و حتی به‌صورت غذا مصرف می‌کنند.

نخود؛ غذا یا دارو

ماده‌‌ی اولیه‌ی اصلی در طرز تهیه حمص یا نخود ـ ارده (همان‌طور که از نام دوم پیداست) نخود است. اگر نگاهی به خواص نخود بیندازید، درمی‌یابید که این غذای مدیترانه‌ای را بیشتر می‌توان یک دارو محسوب کرد تا غذا؛ در نخود می‌توانید مقدار زیادی نشاسته، فسفر، مس، کلسیم، آهن، سدیم، اسیدآمینه‌های مختلف و البته ویتامین‌های B1 و B2 و A را پیدا کنید. با این اوصاف، اگر نخود را از وعده‌های غذایی خود حذف کرده‌اید، توصیه می‌کنیم در این کار تجدیدنظر کنید. علاوه بر طرز تهیه حمص یا نخود ـ ارده، ما پیش از این طرز تهیه نخودپلو را هم به توضیح داده‌ایم.

طرز تهیه حمص یا نخود ـ ارده

مواد لازم برای طرز تهیه‌ی حمص یا نخود ـ ارده

یک‌ونیم پیمانه نخود پخته (یا یک قوطی کنسرو نخود) آبکشی و آبگیری‌شده

قاشق غذاخوری ارده کنجد عطما

۳ قاشق غذاخوری آبلیمو

۱ حبه سیر له‌شده

یک‌چهارم قاشق غذاخوری نمک (می‌تواند بیشتر هم باشد)

۲ تا ۴ قاشق غذاخوری آب (یا اگر لازم شد بیشتر)

برای تزئین: روغن زیتون بکر و بودار، سماغ، پاپریکا، جعفری ریز‌شده یا دیگر سبزیجات و چند عدد نخود پخته‌شده‌ی کامل

 طرز تهیه حمص معروف لبنانی

آبلیمو و ارده را در غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید.

یکی دو قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید و برای چند ثانیه آن‌ها را مخلوط کنید.

سیر و نمک را به نخود‌های پخته اضافه کنید و آن را با آبلیمو و ارده مخلوط کنید.

مخلوط‌کردن را تا نرم و پوره‌ای‌شدن مایه ادامه دهید.

پوره‌ را با قاشق از جداره‌های مخلوط‌کن به‌سمت تیغه بتراشید و یکی‌دو بار دیگر روند مخلوط‌کردن را تکرار کنید.

وقتی مخلوط‌کن روشن است قاشق‌قاشق آب را به مخلوط اضافه کنید. این کار را تا وقتی ادامه دهید نرمی و بافت مطابق میل‌تان شود. معمولاً ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آب کفایت می‌کند. سرجمع مایه باید چند دقیقه در مخلوط‌کن هم زده‌ شود.

حمص را بچشید و مقدار نمک و آبلیموی آن را به‌ذائقه‌ی خود اصلاح کنید.

حمص را در کاسه‌ای بریزید و برای سرو روی آن روغن زیتون بریزید و آن را تزئین کنید.

آموزش تهیه ماهی سالمون کنجدی 

طرز تهیه حمص لبنانی ـ ۱۱ نکته:

برای پخت نخود خشک، از شب قبل نخودها را در آب بخیسانید. نخودها را مقداری بیش از حد معمول بپزید که حسابی نرم شوند. برای تهیه‌ی حمص نرم و خامه‌ای پخت بیشتر نخودها حیاتی‌است.

اگر فرصت نکردید شب قبل نخودها را بخیسانید، آن‌ها را چند بار بجوشانید. حتماً بعد از هر بار جوشاندن آب آن را عوض کنید.

برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر پوست نخودها را بگیرد. برای این کار قبل از آن که نخودها را از روی شعله بردارید با سرعت و شدت نخودها را هم بزنید که پوست اکثرشان جدا شود و سپس آن‌ها آبکشی و آبگیری کنید.

لازم نیست پوست تک تک نخود‌ها را جدا کنید. این کار بیشتر به ذائقه‌تان بستگی دارد.

بسیاری از افراد در طرز تهیه حمص یا نخود ـ ارده از کنسرو نخود استفاده می‌کنند،‌ اما تفاوت استفاده از نخود تازه با نخود کنسروشده از زمین تا آسمان است؛ بااین‌همه اگر وقت یا حوصله‌ی کافی ندارید، می‌توانید از نخود کنسروشده استفاده کنید.

اگر از کنسرو نخود استفاده می‌کنید، قبل از اضافه‌کردن آن‌ها به مخلوط‌کن بگذارید برای پنج تا ۱۰ دقیقه قل بزنند که حسابی پخته و نرم شوند.

اگر از طعم سیر خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید سیر را بپزید و سپس آن را با نمک و فلفل و روغن کنجد مخلوط کنید.

می‌توانید به‌جای آب شیر از آبی استفاده کنید که نخود را در آن پخته‌اید و آن را به مخلوط‌کن اضافه کنید.

به‌جای آب می‌توانید از ماست نیز برای نرم و لطیف‌کردن این غذا استفاده کنید.

در بعضی از دستورهای تهیه، روغن زیتون را هنگام مخلوط‌کردن به حمص اضافه می‌کنند.

برای تزئین می‌توانید از زیتون استفاده کنید.

 

منبع : https://blog.snappfood.ir/2018/07/26/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%AD%D9%85%D8%B5-%DB%8C%D8%A7-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D9%80-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87/

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

آموزش تهیه ماهی سالمون کنجدی خوشمزه برای 4 نفر

ماهی سالمون کنجدی یک غذای دریایی آسیای شرقی فوق‌العاده است. سالمون به خودی خود از ماهی‌های لذیذی است که در ضمن سرشار از پروتئین با کیفیت و امگا۳ هم هست. اگر این ماهی فوق‌العاده را با یک سس کنجد بی‌نظیر هم سرو کنید دیگر هیچ چیزی کم و کسر ندارد. این سس خوشمزه از تفت دادن عسل، آبلیمو و پودر کاری در روغن کنجد تهیه می‌شود و روی آن هم کنجد بوداده ریخته می‌شود که باعث می‌شود طعم کنجد را بیشتر در غذا حس کنید.

مواد لازم برای ماهی سالمون کنجدی

فیله ماهی سالمون 4 عدد

روغن کنجد 3 قاشق غذاخوری

عسل 1/4 پیمانه

آب لیموی تازه 2 قاشق غذاخوری

سس سویا 2 قاشق غذاخوری

پودر کاری 1 قاشق غذاخوری

کنجد بوداده 3 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به مقدار کافی

 

طرز تهیه: فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کنید. تابه‌ای را روی اجاق بگذارید. روغن کنجد، عسل، آب لیمو، سس سویا و پودر کاری را همراه با دو قاشق غذاخوری آب داخل تابه بریزید و تفت بدهید تا عسل شل شود و به خوبی با بقیه مواد مخلوط شود.

 

فیله‌های سالمون را داخل سینی فر بچینید به طوری که پوست آنها سمت کف سینی قرار بگیرید. نیمی از سس تهیه شده در مرحله قبل را روی سالمون‌ها بمالید. سینی را حدود ۱۲ دقیقه در فر قرار دهید. سپس شعله بالای فر را روشن کنید ۳–۷ دقیقه دیگر بگذارید در فر بماند. زمان دقیق بستگی به این دارد که شعله روی فر شما چقدر زیاد باشد. وقتی سس روی سالمون کاراملی رنگ شد وقت آن است که سالمون را از فر خارج کنید.

 

اگر چیزی از سس روی سینی ریخته آن را داخل تابه برگردانید (روی نیمی از سس که باقی مانده است). دوباره شعله زیر سس را روشن کنید و بگذارید سس کاملاً غلیظ شود.

 

سس غلیظ شده را روی ماهی‌ها بمالید و در آخر هم کنجد بوداده را روی آنها بپاشید. ماهی سالمون کنجدی آماده سرو است.

 

 

منبع : https://irancook.ir/

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

گیاه خواری خوب است یا نه؟

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رژیم غذایی وِگن اظهار کرد: افرادی که این رژیم غذایی را دارند از هیچ یک از محصولات حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، عسل، چرم و ابریشم استفاده نمی‌کنند به عبارتی وِگن به معنای گیاه خواری مطلق است.

بیشتر بخوانید محصول تراریخته چیست ؟ خوب است یا بد؟

او بیان کرد: وِگن‌ها از میوه‌ها و سبزی‌ها به مقدار زیاد و مواد غذایی دیگری همچون غلات کامل، حبوبات و مقدار کمی از انواع مغز‌ها، روغن کنجد استفاده می‌کنند. افرادی که این رژیم غذایی را دارند به کمبود ویتامین‌هایی مانند B ۱۲، D و املاحی مانند کلسیم، ید، پروتئین و روی دچار می‌شوند، بنابراین آنها مجبور هستند کمبود این ویتامین‌ها و املاح را از طریق مصرف مکمل‌ها جبران کنند.به طور کلی رژیم غذایی وگن، رژیم خوبی نیست، زیرا در این رژیم ما به مصرف مصرف مکمل‌ها احتیاج داریم.

 

فواید رژیم غذایی وِگن

جوزدانی درباره فواید رژیم غذایی وگن افزود: افرادی که رژیم غذایی وگن دارند به علت افزایش دریافت میوه‌ها و سبزی‌ها که سرشار از ویتامین C هستند، میزان انرژی آنها افزایش همچنین در این اشخاص احتمال ابتلا به دیابت و کلسترول خون کاهش پیدا می‌کند. وِگن‌ها دیرتر پیر می‌شوند، خلق‌وخوی بهتر، استرس کمتر، آرامش بیشتر و خواب راحت‌تری دارند. رژیم غذایی وگن، سمومی را که وارد بدن می‌شود، از بین می‌برد همچنین این رژیم احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: امروزه برخی افراد ناآگاه به مبتلایان به سرطان پیشنهاد می‌کنند که رژیم گیاه‌خواری بگیرند تا سرطان آنها بهبود پیدا کند در صورتی که رژیم‌های گیاه‌خواری به ویژه نوع وگن به علت کمبود دریافت پروتئین ممکن است سرطان را در مبتلایان به این عارضه تشدید کند.

او تصریح کرد: یک نوع رژیم گیاه‌خواری دیگر به نام لاکتو-اوو-وِجترین وجود دارد که افرادی که این نوع رژیم را رعایت می‌کنند، تخم مرغ و شیر را مصرف می‌کنند.

جوزدانی یادآوری کرد: وِگن‌ها محصولات سویا مانند توفو و تمپه را در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند به عبارتی توفو و تمپه جایگزین گوشت در این رژیم می‌شود. استفاده از ارده کنجد و همچنین افرادی که رژیم غذایی وگن را دارند اغلب از شیر سویا و شیر بادام ؛استفاده می‌کنند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

6 راه فوق العاده برای افزایش سلامتی بدن ما

یک نقل قول از چین باستان، که منسوب به فیلسوف «لائو تزو» است می‌گوید: «یک سفر چند هزار مایلی، تنها با یک قدم آغاز می شود

مطمئنا درست است. اما چند نفر از ما اهمیت تلاش‌های اولیه را فراموش می‌کنیم! ما اغلب بجای اینکه چیزهای امکان پذیر را بعنوان هدفمان انتخاب کنیم،  بیش از حد روی چیزهای بزرگ تمرکز می‌کنیم. ما به سرعت به جلو حرکت می‌کنیم، تصمیم می‌گیریم که بدن، شغل و روابطمان را تغییر دهیم و در نهایت،  هرگز به هدفمان نمی‌رسیم. اهداف بلند مدت و بزرگ را کنار بگذارید و چیزهای کمتر و کوچکتری انتخاب کنید.

کریستین کارتر،  دکتر و جامعه شناس مرکز علوم دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: موفقیت‌های کوچک، اغلب منجر به موفقیت‌های بزرگتر می‌شوند و می‌توانند پایه و اساس یک تغییر اساسی باشند.

بیشتر بخوانید  نکات مهم برای حفظ سلامت بدن ما   

دلایل آن می‌تواند مستقیم (بیشتر خوابیدن و رابطه جنسی بیشتر، هر دو می‌توانند برای سلامتی مفید باشند) یا غیر مستقیم (یک انتخاب مثبت می‌تواند برای انجام کارهای دیگر به ما انگیزه دهد) باشد. بنابراین به توصیه‌هایی که باعث افزایش سلامتی و شادی شما می‌شوند، توجه کنید: قدم‌های کوچک که می‌تواند در این سال و سال‌های دیگر، تاثیر بزرگی روی ذهن، بدن و روح شما داشته باشد.

۱. روند کاهش وزنتان را کامل کنید

آمار نشان می دهد که کاهش وزن در صدر فهرست تصمیماتی قرار دارد که مردم اتخاذ می‌کنند. اگر این کار، جزئی از لیست برنامه‌های امسال شما هم هست، یک یا چند گزینه‌ی گیاهی را که می‌تواند به افزایش شانس موفقیتتان کمک کند، بررسی کنید.

بعنوان مثال، معلوم شده که کتون موجود در تمشک (که یک ترکیب تولید شده توسط تمشک قرمز است) می‌تواند باعث افزایش از دست دادن چربی شود و همچنین جلوی تجمع چربی‌ها را بگیرد و مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که در برابر آسیب سلولی و بیماری هم از ما محافظت می‌کند.

همچنین مشخص شده که زعفران جلوی اشتها را می‌گیرد و باعث افزایش سطح سروتونین می‌شود هورمونی که خلق و خو، خواب و اشتها را کنترل می‌کند و اما قهوه! البته نه به شکلی که شما فکر می‌کنید. تحقیقات اخیر که در نشریه‌ی دیابت، سندرم متابولیک و چاقی منتشر شده است، نشان داده که افراد مورد آزمایشی که عصاره دانه‌ی قهوه مصرف کردند، در طول دوره‌ی مطالعه ۲۲هفته‌ای، بطور متوسط ۸کیلو وزن کم کرده‌اند.

لیندسی دانکن، پزشک و متخصص تغذیه مشهور در آستین تگزاس می‌گوید: یک ترکیب طبیعی بسیار فعال به نام «اسید کلروژنیک» با مهار ترشح گلوکز در بدن، اینکار را انجام می‌دهد، و باعث می‌شود که از چربی بعنوان سوخت استفاده شود (چربی سوزی). این دو مکانیزم ترکیبی، برای جلوگیری از جذب چربی و از بین بردن وزن اضافه باهم همکاری می‌کنند.

 

۲. به طبیعت نگاه کنید

تحقیق درباره‌ی اینکه گذراندن وقت در فضای طبیعی بیرون از خانه چه فوایدی برای سلامتی دارد، همچنان ادامه دارد، مخصوصا توسط پژوهشگران ژاپنی. بطوریکه بعضی از شرکت‌های ژاپنی شامل «جنگل تراپی» برای سلامتی کارکنانشان هستند و در جنگل‌های ژاپن برنامه‌های سلامتی با معاینات رایگان وجود دارد.

 

در یک مطالعه که توسط موسسه تحقیقات محصولات جنگلی و جنگلداری در ژاپن انجام شد، مشخص شد که گذراندن وقت در محیط‌های جنگلی باعث سطوح پایین‌تر از کورتیزول (هورمون استرس)، آهسته شدن ضربان قلب، کاهش فشار خون و احساس آرامش بیشتر می‌شود.

 

دیگر مطالعات ژاپنی نشان داده‌اند که پیاده روی در جنگل به کنترل سطح قند خون (نه فقط بخاطر اینکه نوعی ورزش است) و افزایش پروتئین‌های ضد سرطانی و همچنین تقویت ایمنی سلول‌های کشنده‌ی طبیعی کمک می‌کند. «سارا سیمپرمن» که یک پزشک درمان طبیعی در شهر نیویورک است، می‌گوید: توضیح کامل درباره‌ی مزایای جنگل تراپی سخت است اما مناظر سرسبز، صدای آرام رودخانه‌ها و آبشارها و رایحه‌ی چوب،گیاهان و گلها، همه در این اکوسیستم پیچیده نقشی ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید خواص روغن آفتابگردان

جنگل تراپی، مثال خوبی است از اینکه چطور سلامت ما به سلامت محیط طبیعی اطرافمان وابسته است، همچنین یک دلیل عالی برای پیاده روی در جنگل است. سیمپرمن می‌گوید: اگر نمی‌توانید به جنگل بروید، می‌توانید چنین محیطی را در خانه ایجاد کنید، از طریق نگهداری از گیاهان آپارتمانی، گوش دادن به سی‌دی‌های طبیعت و استفاده از روغن بکر آفتابگردان عطما با کیفیت و ۱۰۰درصد خالص درخت سرو، کاج، صنوبر یا سرو کوهی.

 

گیاهان آپارتمانی برای سلامتی ما نیز مفیدند زیرا به پاکسازی هوا و جداسازی مواد شیمیایی مضر مانند بنزن، فرمالدئید، تری کلرو اتیلن و تولوئن کمک می‌کنند. فهرستی از بهترین سم زداها: سرخس بوستون، پیچک انگلیسی، ارکیده پروانه‌ای، ارکیده دندروبیوم، درخت فیکوس، آفتابگردان ژربرا، شیپوری پیچی آمریکا، زنبق صلح، گیاه مار،گیاه عنکبوت و چندین گونه از گیاه خون سیاوشان.

۳. از جایتان بلند شوید

ایالات متحده، کشور مردم کم تحرک است و به این دلیل مردم در معرض خطر مشکلات سلامتی و حتی مرگ زودرس قرار دارند. استیون بلر، استاد علوم ورزشی و اپیدمیولوژی در دانشگاه کارولینای جنوبی می‌گوید: عدم فعالیت بدنی امریکایی‌ها،  بزرگترین مشکل بهداشت عمومی در قرن ۲۱است.

او به تحقیقاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهند حدود ۲۵تا ۳۵درصد از بزرگسالان آمریکایی، فعالیت بدنی ندارند ــ این بدین معنی است که آنها شغل کم تحرک دارند یا هیچ برنامه‌ای برای فعالیت بدنی منظم ندارند و بطور کلی در اطراف خانه یا حیاط تحرکی ندارند این ۴۰تا ۵۰میلیون نفر در معرض خطر بی تحرکی قرار دارند.

بر طبق مطالعات طولانی مدتی که در مورد تمرینات هوازی در مجله‌ی پزشکی بریتانیا منتشر شد، عدم تناسب اندام، حدود ۱۶درصد از مرگ و میرهای زنان و مردان را به خود اختصاص می‌دهد ( این عدد با تخمین تعداد مرگ و میرهایی که با ۳۰دقیقه پیاده روی قابل پیشگیری بودند، محاسبه شده است)

بلر می‌گوید: برای این مقایسه، چاقی بعنوان دلیل ۲تا ۳درصد از مرگ‌ها در نظر گرفته شد. فعالیت بدنی برای مغز و سلامت روانی نیز ضروری است. در واقع مطالعات نشان می‌دهد که ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی و زوال عقل را در فرد کاهش دهد.

بنابراین با خودتان قرار بگذارید که هرگز بیشتر از یک ساعت در یک جا ننشینید و هر از چند گاهی چند دقیقه بلند شوید. بر طبق یک تحقیق، ایجاد وقفه در بی تحرکی، می‌تواند به کاهش قند خون، تری گلیسیرید، شاخص توده‌ی بدنی و اندازه‌ی دور کمر کمک کند و همچنین متعهد شوید که هر روز حداقل ۳۰دقیقه را به فعالیت بدنی اختصاص دهید مانند پیاده روی.

 

۴. چیز جدیدی یاد بگیرید

فرا گیری علم و دانش، مغز شما را تحریک و از آن محافظت می‌کند، مخصوصا اگر چیزی مانند نواختن یک ساز یا یادگیری زبان دوم را انتخاب کنید. مطالعات متعددی ارتباط بین درس‌های موسیقی و افزایش توانایی‌های شناختی و هوش را نشان داده‌اند.

بر اساس تحقیقات دانشگاه نورث وسترن، کسانی که به دو زبان صحبت می‌کنند نسبت به کسانی که به یک زبان حرف می‌زنند، شاید راحت‌تر بتوانند تمرکز، الویت بندی و چند کار همزمان را انجام دهند. مطالعات دیگری نشان می‌دهند که صحبت کردن به دو زبان، خطر ابتلا به زوال عقل در سنین بالای ۶۵سال را کاهش می‌دهد.

علاوه بر مزایای عقلی، فواید عاطفی‌ای نیز در این رابطه وجود دارد. روانشناس «گری مارکوس» رئیس مرکز دانشگاهی زبان و موسیقی توضیح می‌دهد: دستیابی به یک مهارت جدید و با دوام ــ که می‌تواند نواختن گیتار یا صحبت به زبان فرانسه باشد ــ می‌تواند لذت مغز برای یادگیری چیزهای جدید را مهار کند و به شما ارزشی دائمی بدهد: یک حس رضایت و شادی که روانشناس پیشگام «آبراهام مزلو» آن را «خودشکوفایی» نامیده است.

مارکوس توضیح می‌دهد که دو نوع لذت وجود دارد: لذت لحظه‌ای و لذت طولانی مدتی که در جستجوی کمال در زندگی وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که احساس هدف و رشد شخصی بیشتر، به لذت نوع دوم مربوط است و باعث کاهش سطح کورتیزول، عملکرد بهتر سیستم ایمنی، و خواب با کیفیت می‌شود.

برای شروع، به دنبال کلاس‌های موسیقی یا زبان که در کالج یا مکان‌های دیگر برگزار می‌شود بروید، و در هر کدام که علاقمندید، ثبت نام کنید. مارکوس اشاره می‌کند: مهم‌ترین چیز بعد از نظم و انضباط خود شخص، داشتن یک معلم عالی است، اما بهترین معلم لزوما بهترین موسیقیدان یا زبان شناس نیست.

کسی را پیدا کنید که با شما بخوبی ارتباط برقرار کند، به آنچه که شما در آن نیاز به تمرین دارید، توجه کند و برای رفع نقاط ضعفتان، پیشنهادات خوبی داشته باشد. همچنین کتاب، دی وی دی و دیگر منابع آموزشی بسیاری در دسترس شما هستند. درباره‌ی چیزی که می‌خواهید یاد بگیرید، یک جستجوی سریع اینترنتی انجام دهید و اجازه دهید که تغییر و تحول آغاز شود.

 

۵. مقداری شاهدانه بخورید

شاهدانه گیاهی است که می‌تواند برای ساختن کاغذ، پلاستیک، طناب و پارچه مورد استفاده قرار گیرد و همچنین بعنوان یک غذای فوق العاده مغذی نیز مشهور است. «اشلی کوف» متخصص تغذیه در لس آنجلس می‌گوید: شاهدانه یکی از معدود منابع پروتئین کامل گیاهی است. بدین معنا که حاوی مقادیر کافی از همه نوع اسید آمینو است، از جمله آنهایی که برای سم زدایی سلولی، تولید آنزیم‌های حیاتی، رشد و بازسازی عضلات و حتی ترمیم DNA لازم هستند.

شاهدانه همچنین اسیدهای چرب ضروری‌تان را فراهم می‌کند از جمله  «اسید لینولئیک گاما» که کمیاب است اما برای خانم‌ها ضروری است ــ و باعث می‌شود که شاهدانه، یک بخش مهم از رژیم غذایی ضد التهاب را تشکیل دهد و برای تعادل هورمون‌ها موثر باشد.

اگر نمی‌دانید که چطور این ماده‌ی بسیار عالی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، مقداری شاهدانه روی سالادتان بپاشید یا شیره‌ی شاهدانه‌ی بدون شکر را درون چای یا قهوه‌تان بریزید. همچنین می‌توانید دستور غذاهای مختلفی در یک کتاب آشپزی با عنوان «آشپزی با شگفت انگیزترین مواد غذایی طبیعی» که بتازگی توسط جولی موریس منشر شده، پیدا کنید.

 

از جمله حموس شاهدانه و شاهدانه‌ی شکلاتی با جو دوسر و کوف اضافه می‌کند: من انواع آجیل و دانه‌ها را پیشنهاد می‌کنم، بنابراین مجبور نیستید که همیشه شاهدانه مصرف کنید. اما این ماده می‌تواند در ترکیب رژیم غذایی شما جایی داشته باشد.

 

۶. رابطه جنسی داشته باشید

کمی خوشگذرانی می‌تواند برای شما مفید باشد. «برایان کلمنت» و «ماریا کلمنت» متخصصان تغذیه، پزشکان درمان طبیعی و مشاوران سلامت در موسسه‌ی بهداشت بقراط در غرب پالم پیچ، می‌گویند: رابطه‌ی جنسی سالم، یک داروی قوی است. فعالیت جنسی، افسردگی، عصبانیت، اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد.

این کار، نوعی مواد شیمیایی در بدن آزاد می‌کند که سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند، حتی با تولید مواد شیمیایی که به ساخت دندریت‌های جدید کمک می‌کنند و ارتباط نورون‌ها در مغز را تسهیل می‌کنند، باعث بهبود حافظه می‌شود. در واقع محققان دانشگاه Wilkes متوجه شدند کسانی که در هفته یک یا دوبار رابطه جنسی دارند، نسبت به کسانی که رابطه جنسی کمتری دارند، به میزان ۳۰درصد بیشتر دارای ایمونوگلوبولین A ( یک آنتی بادی برای مبارزه با ویروس و باکتری) هستند.

اما کسانی که شریک زندگی ندارند چطور؟ مشکلی نیست! محققان مطالعه‌ی دیگری انجام دادند و دریافته اند که نوازش یک حیوان خانگی به مدت ۱۸دقیقه در روز، همان اثرات را دارد.

منبع : http://www.majalesalamat.com/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

آموزش تهیه قلیه ماهی برای 4 نفر

قلیه ماهی یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه جنوب کشورمان است که به خاطر طعم خوبش در سراسر کشور فراگیر شده است. این غذای خوشمزه با گوشت ماهی ، سبزیجات و ادویه های جنوبی طبخ می شود و از معروف ترین غذاهای جنوب کشورمان محسوب می شود.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر قلیه ماهی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری قلیه ماهی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم قلیه ماهی

سیر ۶ عدد

گشنیز ۳۰۰ گرم

شنبلیله ۵۰ گرم

فیله ماهی ۴ تکه

پیاز متوسط ۲ عدد

تمبر هندی ۲۰۰ گرم

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

 

https://sadeghbagheri.ir/linkedin-marketing/

 

طرز تهیه قلیه ماهی

 

یکی از مهمترین قسمت های درست کردن قلیه ماهی انتخاب ماهی مناسب برای این غذا است. توجه داشته باشید که ماهی هایی که گوشت خیلی نرمی دارند برای تهیه این غذا مناسب نیستند زیرا ممکن است له شوند و ظاهر خورش را خراب کنند.

بهترین نوع ماهی برای تهیه قلیه ماهی ماهی شیر ، ماهی شوریده و ماهی سنگسرهستند. ابتدا تکه های ماهی را در ظرفی میگذاریم و هر دو طرف ماهی ها را نمک و فلفل می پاشیم و کناری می گذاریم.گشنیز و شنبلیله را پاک می کنیم و میشوییم و روی تخته ساطوری خرد می کنیم.

 

مقالات دیکر این بلاگ را بخوانید مانند تکنیک های بازاریابی محتوایی که باید بدانید .

 

پیاز ها و سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و داخل قابلمه ای روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم،پس از اینکه کمی داغ شد سیر ها را داخل آن میریزیم تا سرخ شوند و سپس در بشقابی می ریزیم و پیازها را داخل تابه می ریزیم تا طلایی شوند و سیر های سرخ شده را به پیازهای سرخ شده در تابه می افزاییم و نمک،فلفل و زردچوبه را روی پیاز و سیر داغ می ریزیم و تفت می دهیم و گشنیز و شنبلیله خرد شده را نیز اضافه میکنیم به مواد  و تفت می دهیم تا جایی که رنگ آنها کمی تغییر کند و آب سبزی ها تبخیر شود سپس نصف لیوان آب اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا سبزیجات با حرارت کم خوب پخته شوند. سپس تمبرهندی را با ۳ لیوان آب رقیق می کنیم و به خوشت اضافه می کنیم و (اگر به تمبرهندی دسترسی ندارید به جای آن می توانیداز ۳ قاشق غذاخوری رب انار ترش استفاده کنید) تامل می کنیم تا خوب مواد خورشت خوب جا بیافتد.خورشت که تغییر رنگ داد ماهی ها را داخل آن می ریزیم و ۳۰دقیقه زمان می برد تا ماهی ها کاملا پخته شوند ( می توانید قبل از انداختن ماهی ها در خورشت ابتدا آنها را سرخ کنید ) در آخر خورشت که خوب پخت و جا افتاد در ظرف مورد نظر سرو کنید و با پلو نوش جان کنید.

 

منبع: https://parsiday.com/

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

محصول تراریخته چیست ؟ خوب است یا بد؟

بحث محصولات تراریخته (تراژن) بحث داغی است و البته حساس. مخالفان و موافقان هر دو به تحقیقاتی اشاره می‌کنند که نظرشان را ثابت می‌کند و هیچ یک از طرفین هم دستش خالی نیست، از بعضی جهات شبیه ماجرای گرم شدن آب و هوای زمین در سالهای اخیر است.

سازمان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، سعی می‌کند نه طرف مخالفان را بگیرد نه طرف موافقان را. این سازمان با اینکه قبول دارد که " این محصولات باعث افزایش تولید، تنوع و کیفیت محصولات غذایی و کاهش هزینه تولید و تخریب محیط زیست" می‌شود اما در همان حال به گزینه‌هایی مثل کشاورزی بوم شناختی و کشاورزی هوشمند اقلیم محور هم به عنوان گزینه‌هایی که باید مورد توجه قرار بگیرند اشاره می‌کند.

خوزه گراتسیانو داسیلوا دبیرکل فائو گفته با محصولات تراریخته مخالفتی ندارد اما با انحصار تولید بذر تراریخته در دست چند شرکت مخالف است و همچنین به "اقدامات مناسب" برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست هم اشاره می‌کند و می‌گوید برای رفع گرسنگی در دنیا این راه، نباید الویت داشته باشد. 

مرجع رسمی آمار در زمینه میزان کاشت و تولید این محصولات در دنیا، سازمان ملل یا سازمان بهداشت جهانی یا بانک جهانی نیستند، بلکه نهادی است غیر انتفاعی به نام "خدمات بین‌المللی برای استفاده از کاربردهای بیوتکنولوژی کشاورزی" (ISAAA) که مقر آن در آمریکا است و حامیان آن شرکتهای تولید کننده این محصولات و چند نهاد دانشگاهی و تحقیقاتی در آمریکا، آسیا و آفریقا هستند.

حال تکلیف ما چیست؟ تراریخته خوب است یا بد؟ بخوریم یا نخوریم؟ بکاریم یا نکاریم؟ پاسخ قطعی برای این سوال فعلا وجود ندارد، هر شهروند آگاه خود باید تصمیم بگیرد.

سعی می‌کنیم به این سوالات دشوار تا حد ممکن پاسخ دهیم. از این رو استدلالهای مخالفان و موافقان را مقایسه می‌کنیم.

ابتدا تعریف، سازمان بهداشت جهانی، تراریخته به "گیاهان، جانوران یا موجودات میکروسکوپی گفته می شود که ترکیب ژنتیکی آنها (DNA)به طریقی تغییر یافته که در طبیعت از راه جفتگیری یا نوترکیبی طبیعی اتفاق نمی‌افتد." 

آیا محصولات تراریخته به سم کشاورزی بینیازند؟

بر خلاف تصور جواب منفی است، محصول تراریخته به یک یا چند نوع آفت مقاوم است اما به آفات دیگر نه. علاوه بر این مقاومت به محصول تراریخته هم دیده شده که در این موارد باید از سم استفاده کرد. در برخی موارد محصولات تراریخته باعث کاهش نیاز به سم شده‌اند اما در کل دنیا مصرف سموم کشاورزی رو به افزایش است که برای فعالان محیط زیست دغدغه بزرگی است. در فهمیدن موضوع تراریخته، همیشه باید در کنار بذر سموم کشاورزی را هم مد نظر داشته باشیم.


دکتر مازیار اشرفیان بناب، متخصص ژنتیک پزشکی در دانشگاه لستر

با توجه به افزایش جمعیت بشر به حدود هشت میلیارد نفر و در نظر گرفتن این حقیقت که نزدیک به نهصد ملیون نفراز مردمان جهان، بویژه در کشورهای در حال توسعه دچار محرومیت و فقرغذایی هستند، استفاده از فناوری‌های جدید برای بهبود کیفیت و افزایش تولید مواد غذایی اجتناب ناپذیر است.

دستکاری ژنتیکی مواد غذایی مانند غلات، ذرت، سویا و غیره نه تنها به کشاورزان کمک خواهد کرد که با هزینه، نیروی کار، آب و سموم کمتر، مقادیر بیشتری مواد غذایی تولید کنند و به این ترتیب نیاز مردمان بسیاری را در جهان سوم رفع خواهند کرد. سهولت تولید، نیاز کشاورزان را به استفاده از سوخت‌های فسیلی کاهش داده و نقش مثبت و مهمی در کاهش گرم شدن آب و هوای زمین خواهد داشت.

فواید استفاده از مواد غذایی تراریخته بسیارند از جمله:

  • کاشت گیاهانی که به بیماری‌ها و آفات و حشرات مقاوم هستند تولید را در واحد سطح افزایش داده و بخشی مهمی از کمبود جهانی به مواد غذایی را رفع خواهد کرد.
  • با استفاده از این تکنولوژی می‌توان گیاهان خوراکی را به سمومی که بر علیه گیاهان هرز استفاده می‌شوند مقاوم کرد، هزینه‌های تولید را کاهش داد و تولید مواد غذایی را افزایش.
  • دستکاری ژنتیکی گیاهان این امکان را فراهم می‌کند که آنها را در شرایط نامساعد محیطی (خشکسالی، سرما و سیل) و همچنین زمین‌هایی که چندان برای کشاورزی مناسب نیستند (شوره زارها) پرورش داد.
  • با دستکاری ژنتیکی می‌توان مواد غذایی را بشکلی تولید کرد که حاوی مواد مغذی مناسب و لازم باشند (انواع اسید آمینه و پروتئین و ویتامین‌های ضروری. این علاوه بر رفع کمبود مواد غذایی، به بهبود سلامت نیز کمک کنند.
  • دستکاری ژنتیکی این امکان را فراهم می‌کند که مواد آلرژی زا را در مواد غذایی گیاهی و یا حیوانی کاهش داد.
  • دستکاری ژنتیکی با افزایش زمان بهره‌وری و تازه ماندن مواد غذایی، طعم و کیفیت را بهتر می‌کند.
  • دستکاری ژنتیکی گیاهان حتی می‌تواند در تولید واکسن بیماری‌ها (مانند وبا و حتی ایدز) مفید و سودمند باشد.

آیا خوردن محصولات تراریخته برای انسان ضرردارد؟

شواهدی در دست نیست که خوردن این محصولات به سلامت انسان لطمه می‌زند. این بزرگترین استدلال موافقان است. مخالفان اما این استدلال را کافی نمی‌دانند. آنها می‌گویند با توجه به اینکه تقریبا حدود بیست سال است این محصولات در سطح تجاری کاشته شده‌اند، تحقیقات آنقدر طولانی نبوده که از سلامت و تاثیر این محصولات در دراز مدت بر سلامت انسان روشن نیست، آنها ددت و پی‌سی‌بی و تالیدومید. برخی متخصصان این نگرانی را مطرح کرده‌اند که این محصولات ممکن است آلرژی و بیماری‌های سیستم ایمنی ایجاد کند. شرکت عصاره طلایی مفید با استفاده از دانه‌های گیاهی غیرتراریخته، روغنی بکر و خالص با بالاترین خواص غذایی و با بهترین کیفیت را خدمت هموطنان عزیز عرضه داشته است تا سهم کوچکی در سلامت خانواده ایرانی داشته باشد.

منبع : BBC فارسی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

چطوری یه قرمه سبزی درجه یک درست کنیم؟

خورش قورمه سبزی غذای اصیل ایرانی

قورمه سبزی غذای که به جرات می توان گفت بیشتر مردم ایران آن را دوست دارند و در بین مردم طوری جا افتاده است که هر زنی که بتواند قورمه سبزی را به خوبی بپزد یک آشپز کامل و ماهر است . یعنی به عبارتی این غذا نقطه سنجش مهارت آشپزی بانوان ایرانی است . جالب است بدانید که در تمام دنیا نیز اصلالت لیران غذا را منتسب به ایرانی ها می دانند.

تاریخچه قرمه سبزی

قورمه سبزی از معدود غذاهایی است که در طول تاریخ به شکل دست نخورده ای از مادر به دختر و از نسل به نسل دیگر منتقل شده است . یعنی قورمه سبزی که صد سال پیش طبخ می شد با قورمه سبزی که این روزها در خانه های ایرانیان طبخ می شود تفاوت چندانی ندارد . می توان گفت این خورشت ابتدا در بین عشایری که به کار دامپروری مشغول بودند شکل گرفت ؛ آنها با ذبح گوسفندان و خرد کردن گوشت و جداسازی چربی آن (برای تهیه روغن حیوانی) مراحل اولیه پخت قرمه سبزی را طی میکردند و با اضافه کردن سبزیجات کوهی و گرد لیمو آن غذا را تهیه می کردند.

 

بیشتر بخوانید آموزش تهیه قلیه ماهی برای 4 نفر

مواد لازم برای قورمه سبزی

گوشت سر دست با مغز ران بدون استخوان نیم کیلو گرم

پیاز سرخ کرده 3 قاشق سوپخوری

روغن بکر آفتابگردان عطما (حیوانی یا نباتی) 250 گرم

لیمو عمانی(یا گرد لیمو) 5 تا 6 عدد

لوبیا قرمز یا لوبیای چیتی (بسته به سلیقه) نیم لیوان

سبزی خورش (تره ، جعفری ، گشنیز ، شنبلیله و نعناع ) 1 کیلو گرم

نمک به مقدار لازم

زردچوبه به مقدار لازم

فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه و دستور پخت قورمه سبزی

ابتدا پس از تمیز کردن گوشت و بعد از خرد کردن پیاز این دو را با هم در یک جا تفت میدهیم . در مرحله بعدی زردچوبه را به این گوشت و پیاز افزوده و همراه با آب و لوبیا قرمز مخلوط کرده و آن را حرارت میدهیم. این حرارت را تا جایی ادامه می دهیم که گوشت نیم پز شود .

حال سبزیجات خود که شامل تره ، جعفری ، گشنیز ، شنبلیله و چند پر نعناع میباشد را تمیز کرده و پس از شستشو دادن آنها را خرد میکنیم

وقت آن رسیده است که این سبزی ها را نیز به غذای خود اضافه کنیم . در مرحله بعد ادویه های خود را به آن اضافه کنیم . به صورت پیشفرض فلفل و نمک برای قورمه سبزی کافیست . اما شما بر حسب تجربه می توانید از ادویه های دیگر استفاده کنید .

بعد از اینکه غذای ما چند بار جوش خورد ، وقت آن می رسد که لیمو عمانی را به غذا اضافه کنیم . دقت داشته باشید که بر روی لیمو عمانی چند سوراخ کوچک ایجاد کنید تا غذا پخش شود . به یاد داشته باشید که اگر لیمو عمانی شما تلخ باشد تمام قرمه سبزی شما تر خواهد شد .

پس اگر از کیفیت لیمو عمانی خود اطمینان ندارید سعی کنید از گرد لیمو استفاده کنید . شما می توانید یک سوم پیمانه آب غوره هم به خورشت اضافه کنید البته این دلبخواهی و بستگی به مزاج شما دارد . حال منتظر می مانیم تا غذا پخته شود . به یاد داشته باشید زمانی متوجه می شویم که غذا پخته است که یک سطح روغنی روی غذا به وجود بیاید

نکات و ترفندهای پخت قورمه سبزی

به خاطر اینکه در قرمه سبزی از لوبیا استفاده می شود ممکن است این غذا نفاخ باشد . اما برای جلوگیری از این مشکل شما می توانید لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا کامل نفخ آن گرفته شود.

در انتخاب لوبیا اینکه لوبیا قرمز باشد یا چیتی بیشتر ذائقه شما مهم است زیرا برخی ها با لوبیا قرمز قورمه سبزی را می پسندند و برخی دیگر با لوبیا چیتی ، حتی در برخی از مناطق ایران از لوبیای چشم بلبلی نیز استفاده می کنند.

در انتخاب نوع گوشت گوسفندی یا گوساله بهتر است از گوسفندی استفاده کنید که کمی هم با خود چربی داشته باشد.

سعی کنید برای سرخ کردن و تفت دادن از روغن کمی استفاده کنید.

اگر زمانی که غذا را سر می کنید متوجه شوید که غذا خوب جا نیفتاده است وسطح روغنی روی آن شکل نگرفته است 10 دقیقه قبل از کشیدن خورشت 3 یا 4 قالب کوچک یخ به آن اضافه کنید این عمل باعث می شود که روغن خورشت جذب شده و به روی خورشت بالا بیاید

در مورد سبزی ها شما میتوانید با توجه به ذائقه خود یا تجربه ؛ قبل از آنکه سبزی ها را به غذا اضافه کنید آنها را سرخ کنید این یک عمل کاملاً سلیقه ای است .

همچنین شما می توانید برای خوشمزه تر شدن و یا چرب تر شدن قرمه سبزی خود از عصاره قلم نیز استفاده کنید .

خاطر نشان می کنم که تمام مواردی که در بالا ذکر شد موارد تجربی بوده و به منظور استفاده از دستور تهیه به صورت حتمی نمی باشد

نکات تکمیلی در مورد قورمه سبزی

قورمه سبزی جزو انواع خورش میباشد

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 4 ساعت میباشد .

قورمه سبزی را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید .

همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - میل کرد .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .

منبع : نمناک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی

خواص روغن آفتابگردان

خواص روغن آفتابگردان برای سلامتی:


روغن آفتابگردان، خواص زیادی دارد که به حفظ سلامت و توان بدن کمک‌می‌کند. اگرچه این روغن، در فهرست مواد پرچرب جای‌دارد، اما به‌دلیل مواد مغذی مناسب برای سلامتی، روغنی محبوب است. تعادل کامل چربی‌های تک‌غیراشباع و چندغیراشباع، این روغن را برای کاهش سطح کلسترول بد، عالی کرده است. بنابراین، هرروز به تعداد افرادی که این روغن را در رژیم غذایی خود می‌گنجانند، اضافه‌می‌شود. برخی از خواص روغن آفتابگردان برای سلامتی، در زیر آمده است:

۱. فواید قلبی‌عروقی


روغن بکر آفتابگردان، سرشار از ویتامین E است و چربی اشباع پایینی دارد. همچنین، سرشار از مواد شیمیایی گیاهی خاص مانند کولین و اسیدفنولیک است که برای قلب مفیدند. به علاوه، این روغن شامل چربی‌های تک‌غیراشباع و چندغیراشباع است که در کنار ویتامین‌ها، آن را به یکی از سالم‌ترین روغن‌های خوراکی تبدیل‌می‌کنند. روغن آفتابگردان با اولئیک بالا، حاوی ۸۰ درصد یا بیشتر چربی تک‌غیراشباع است. بنابراین، روغن آفتابگردان به کاهش بیماری‌های قلبی‌عروقی و احتمال حمله قلبی کمک‌می‌کند.

۲. از آرتریت جلوگیری‌می‌کند:


روغن آفتابگردان، راه‌حلی کامل برای افرادی است که نگران پیشرفت آرتریت هستند. روغن آفتابگردان به جلوگیری از آرتریت روماتوئیدی کمک‌می‌کند.

۳. جلوگیری از آسم و سرطان روده بزرگ:


روغن آفتابگردان، ویتامین E بیشتری نسبت به دیگر روغن‌های پخت وپز دارد. بنابراین، گنجاندن این روغن در رژیم غذایی‌، درمقابل آسم و سرطان روده بزرگ از شما محافظت‌می‌کند.

۴. جلوگیری از دیگر سرطان‌ها


کارتنوئیدهای موجود در روغن آفتابگردان به جلوگیری از سرطان‌های رحم، ریه و پوست کمک‌می‌کنند. به‌علاوه، منبع خوبی از ویتامین A را تامین‌کرده و به جلوگیری از آب‌مروارید کمک‌می‌کند.

۵. کلسترول را کاهش‌می‌دهد
چربی‌های اشباع موجود در دیگر روغن‌ها، به‌آسانی درطول متابولیسم شکسته نمی‌شوند. درنتیجه، این چربی‌ها، ازطریق خون به دیگر قسمت‌های بدن رفته و ته‌نشین می‌شوند و درنتیجه، سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را افزایش‌می دهند. این، باعث مشکلات قلبی مانند آمبولی، تصلب شرایین، دردهای مفصلی و نقص‌های مادرزادی می‌شود.

روغن آفتابگردان، سرشار از چربی‌های تک‌غیراشباع و چندغیراشباع است که انرژی را تامین‌کرده و نسبت HDL/LDL (کلسترول خوب) بدن را در سطح ایده‌آلی نگه‌می‌دارد. زیرا، به عصب و دیواره‌های سلولی می‌چسبد و از ورود چربی و کلسترول به درون سلول جلوگیری‌می‌کند.

مطلب مرتبط: خواص روغن زیتون: ۱۰۲ فایده روغن زیتون برای سلامتی و زیبایی

۶. با رادیکال‌های آزاد مبارزه‌می‌کند:


روغن آفتابگردان مانند یک آنتی‌اکسیدان عمل‌می‌کند زیرا سرشار از ویتامین E و تکوفرول است که به مهار رادیکال‌های آزاد عامل سرطان کمک‌می‌کند. رادیکال‌های آزاد، به سلول‌ها و سیستم ایمنی آسیب می‌رسانند.

۷. بدن را ترمیم‌می‌کند
روغن آفتابگردان، حاوی پروتئین نیز هست که برای ساخت و ترمیم بافت‌ها و تولید هورمون‌ها و آنزیم‌ها حیاتی است. بدن ما به مقادیر بالای پروتئین نیازدارد. چون بدن، پروتئین را ذخیره‌نمی‌کند، پروتئین باید مصرف‌شود و روغن آفتابگردان این نیاز را برطرف‌می‌کند.

مطلب مرتبط : خواص تخم شربتی: ۱۳ فایده تخم شربتی که حتما باید بدانید

۸. جلوگیری از عفونت نوزاد
روغن آفتابگردان برای کاهش خطر عفونت در نوزادان نارسی که وزن کمی دارند، مفید است. این نوزادان احتمال بیشتری دارد که به عفونت مبتلا شوند زیرا سیستم ایمنی و اجزائی مثل پوست‌شان، رشد نکرده است. روغن آفتابگردان، مانند یک سد محافظتی عمل‌کرده و از این گونه عفونت جلوگیری‌می‌کند.

۹. سیستم عصبی سالم
ویتامین B موجود در روغن آفتابگردان، باعث افزایش سلامت سیستم عصبی و گوارش مناسب می‌شود و منبعی عالی از انرژی است.

۱۰. کاهش مشکلات قلبی
روغن آفتابگردان حاوی سلنیوم است که برای کاهش خطر مشکلات قلبی و دژنراسیون کبد مفید است. میزان بالای سلنیوم در خون نیز در کاهش خطر سرطان‌های ریه و پوست نقش‌دارد.

خواص دیگر:
فولات یا اسیدفولیک موجود در روغن آفتابگردان به ساخت سلول‌های جدید کمک‌می‌کند. منیزیم از گرفتگی عضلات جلوگیری‌کرده و تریپتوفان با کمک به تولید پیام‌رسان عصبی سروتونین، مغز را آرام کرده و به خواب کمک‌می‌کند. سعی کنید روغن درجه یک آفتابگردان را از تولید کننده روغن بکر آفتابگردان خریداری کنید.

 

خواص روغن آفتابگردان برای پوست:
روغن آفتابگردان، به‌دلیل خواص آرامبخش و نرم‌کننده (مرطوب‌کننده) راهی طبیعی و سالم برای داشتن پوستی عالی است. این روغن، به‌دلیل سرشار بودن از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان، به طور گسترده‌ای برای اهداف دارویی و زیبایی به‌کاررفته و برای آکنه، اگزما، التهاب، قرمزی و خارش پوست مفید است. برخی از خواص روغن آفتابگردان برای پوست در زیر آمده است.

۱۱. عامل مرطوب‌کننده موثر:
روغن آفتابگردان به‌دلیل خواص نرم‌کنندگی، به بازگرداندن رطوبت پوست کمک‌می‌کند. استفاده از روغن آفتابگردان به‌عنوان لوسیون بر پوست نوزادان نارس، مانند یک سد محاظتی عمل‌کرده و ماساژ آنها با این روغن به کاهش عفونت پوستی تا ۱۴ درصد کمک‌می‌کند. بنابراین، روغن آفتابگردان را می‌توان برای محافظت روزانه پوست آنها به‌کاربرد.

۱۲. سلامت پوست را افزایش‌می‌دهد
روغن آفتابگردان نسبت به دیگر محصولات مراقبت پوست مانند روغن بادام و کره شی ( شی‌باتر)، ویتامین E بسیار بالایی دارد. ویتامین E برای جلوگیری از آسیب ناشی از نور فرابنفش یا اشعه فرابنفش آفتاب به سلول‌های پوستی، ضروری است. ویتامین E، با جلوگیری از ماندن جای زخم و کاهش چین‌وچروک، ظاهر و سلامت پوست‌تان را بهبودمی‌بخشد.

 

 

۱۳. روغن آفتابگردان برای آکنه
روغن آفتابگردان، سرشار از ویتامین‌های A، C و D و کارتنوئیدها و موم‌هایی است که سدی محافظتی را برای پوست می‌سازند. بنابراین، این روغن در درمان آکنه مفید است. به‌دلیل سبک و غیرچرب بودن، این روغن، بدون این‌که منافذ پوست را ببندد، به‌آسانی جذب پوست می‌شود. ویتامین‌ها و اسیدهای چرب آن برای بازسازی پوست، مانند آنتی‌اکسیدان عمل‌کرده و به خلاصی پوست از باکتری‌های عامل آکنه کمک‌می‌کند.

۱۴. سرشار از بتاکاروتن
بتاکاروتن، یک ترکیب غنی رنگ‌دار و محلول در چربی است که می‌تواند به ویتامین A تبدیل‌شود و خواص آنتی‌اکسیدان آن برای ظاهر و سلامت پوست مفیدند. روغن آفتابگردان، منبعی عالی از بتاکاروتن است. مصرف این ترکیب، حساسیت پوست را نسب به آفتاب، کاهش‌می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های آن، رادیکال‌های آزاد که در پوست نفوذکرده و باعث آفتاب‌سوختگی و دیگر آسیب‌های ناشی از آفتاب مانند سرطان پوست می‌شوند را خنثی‌می‌کند.

۱۵. علائم پیری زودرس را کاهش‌می‌دهد
خواص آنتی‌اکسیدانی روغن آفتاب گردان به جلوگیری از علائم پیری زودرس کمک می‌کند. مواجهه با رادیکال‌های آزاد و نور خورشید، سرعت پیری پوست را افزایش‌داده و باعث بروز چین‌وچروک و خطوط در سنین پایین می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن آفتابگردان، خطر پیشرفت علائم پیری زودرس را کاهش‌می‌دهد.

۱۶. خشکی پوست را درمان‌می‌کند:
روغن آفتابگردان، به‌دلیل نرم‌کنندگی طبیعی، توانایی بازگرداندن رطوبت پوست را افزایش‌می‌دهد و برای افرادی با پوست خشک، دهیدراته و حساس مفید است. ترکیبی از روغن آفتابگردان و روغن کرچک برای انعطاف‌پذیری و رفع سلول‌های مرده و آلودگی‌های پوست موثر است. این ترکیب، می‌تواند به‌عنوان یک پاک‌کننده به‌کاربرود و دیگر برای مرطوب‌کردن پوست، به استفاده از مرطوب‌کننده‌هایی مانند روغن‌های حاوی اسیدهای چرب و ویتامین، نیازی نیست.

۱۷. مشکلات پوستی را درمان‌می‌کند
روغن آفتابگردان، روغن باکیفیتی است زیرا بافت سبکی دارد و برای مراقبت از پوست و چشم بسیار مفید است. این روغن، برای پوست‌های معمولی تا خشک مناسب است و در بودرمانی به‌کارمی‌رود زیرا بویی ملایم و بافتی سبک دارد. این روغن، در محصولات پوستی به‌کاررفته و پوست را نرم‌می‌کند.

خواص روغن آفتابگردان برای مو:
درست مانند پوست، روغن آفتابگردان برای مو نیز تاثیر مرطوب‌کنندگی دارد. وجود طیف وسیعی از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب، این روغن را برای مو عالی می‌کند. خواص روغن آفتابگردان برای مو در پایین آمده است.

۱۸. وزی مو را کنترل‌می‌کند
روغن آفتابگردان، به‌دلیل داشتن بافتی سبک و طعمی ملایم، مو را نرم کرده و به آن جلا می‌دهد. روغن آفتابگردان به کنترل وزی مو کمک کرده، خشکی و آسیب را مهار و مو را انعطاف‌پذیر می‌کند. این روغن همه فن‌حریف، جلا و حجم موی شما را حفظ‌کرده و می‌تواند به‌عنوان یک نرم‌کننده طبیعی به‌کاررود. روغن آفتابگردان را می‌توان برای ماساژ پوست سر، قبل از حمام و به‌صورت یک‌بار در هفته به‌کاربرد تا از حداکثر خواص آن بهره‌‌مند شد.

۱۹. مو را حالت می‌دهد
روغن آفتابگردان، به‌دلیل سبکی، به حالت دادن موی چرب کمک‌می‌کند. این روغن، مو را تغذیه‌کرده و از شکنندگی جلوگیری می‌کند.

۲۰. از نازک‌شدن مو جلوگیری‌می‌کند
روغن آفتابگردان، منبعی مهم از اسیدلینولئیک گاما آلفا (GLA) است که به جلوگیری از نازک‌شدن مو کمک‌می‌کند. این، در درمان ریزش مو، طاسی و آلوپسیا آره‌آتا (طاسی منطقه‌ای) که به صورت مناطق دایره‌مانند بدون مو است، موثر است.

اطلاعات تغذیه‌ای روغن آفتابگردان:
روغن آفتابگردان، به‌دلیل داشتن مواد مغذی مناسب برای سلامتی، یکی از سالم‌ترین روغن‌ها محسوب‌می‌شود. این روغن، سرشار از ویتامین‌های E، B۱، B۵، B۶ و C و همچنین مواد معدنی مانند مس، فسفر، روی و منیزیم است. فولات، پتاسیم، کلسیم، ریبوفلاوین، آهن و نیاسین موجود در روغن آفتابگردان، آن را به روغنی عالی با خواص زیادی برای سلامتی، تبدیل‌می‌کند.

منبع : وبسایت بازده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صادقی