اغلب تصور می‌شود که غذاهای کنسرو شده نسبت به غذاهای تازه یا منجمد مغذی کمتری دارند. برخی از افراد ادعا می‌کنند که حاوی مواد مضر هستند و باید از آن‌ها اجتناب شود. برخی دیگر می‌گویند غذاهای کنسرو شده می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد سوالی که برای بسیاری از افراد هنوز حل نشده است، این است که آیا غذای کنسروی و به‌طور کلی محصولات کنسروی مفید هستند یا برای سلامتی ضرر دارند. چه میزان مصرف غذای نیمه آماده می‌تواند به بدن آسیب نرساند. در این مطلب از غفاری دایت، می‌خواهیم طریقه تولید و فواید و مضرات غذای کنسروی را بررسی کنیم؛

بورس برند مرجع ثبت برند و فروش برند های آماده

کسانی که قصد فعالیت در حوزه ی غذاهای کنسروی را دارند باید برای بیزینس خود یک برند ثبت کنند و اگر زمان و شرایط ثبت برند را ندارند میتوانند از وبسایت بورس برند ، برند آماده پروتئنی و کنسروی خریداری کنند

غذای کنسروی یا غذای نیمه آماده چیست؟!

کنسرو کردن روشی برای نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانی با بسته بندی آن‌ها در ظروف دربسته است. کنسرو برای اولین بار در اواخر قرن هجدهم به‌عنوان راهی برای تامین یک منبع غذایی پایدار برای سربازان و ملوانان در جنگ توسعه یافت. فرآیند کنسرو کردن ممکن است بسته به محصول کمی متفاوت باشد، اما سه مرحله اصلی وجود دارد. این شامل:

در حال پردازش: غذا پوست کنده، ورقه شده، خرد شده، فاقد هسته‌ شده، بدون استخوان، پوست کنده یا پخته می‌شود.

بسته بندی: غذای فرآوری شده در قوطی‌ها بسته می‌شود.

گرمایش: قوطی‌ها برای از بین بردن باکتری‌های مضر و جلوگیری از فساد حرارت داده می‌شوند.

این اجازه می‌دهد تا غذا برای ۱ تا ۵ سال یا بیشتر در قفسه ماندگار و ایمن باشدلیست غذاهای کنسروی رایج عبارتند از میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، سوپ، گوشت و غذاهای دریایی.

 

غذای کنسروی چه تاثیری بر روی مواد مغذی غذاها دارد؟!

اغلب تصور می‌شود که غذاهای کنسرو شده نسبت به غذاهای تازه یا منجمد مغذی کمتری دارند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که این همیشه درست نیست. در واقع، کنسرو کردن بیشتر مواد مغذی یک غذا را حفظ می‌کند. پروتئین، کربوهیدرات و چربی تحت تأثیر این فرآیند قرار نمی‌گیرند. اکثر مواد معدنی و ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، D، E و K نیز حفظ می‌شوند.

به این ترتیب، مطالعات نشان می‌دهند که غذاهایی که دارای مواد مغذی خاصی هستند، پس از کنسرو کردن، سطوح بالای مواد مغذی خود را حفظ می‌کنند. با این‌حال، از آنجایی که کنسرو کردن معمولاً شامل حرارت زیاد است، ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین‌های C و B ممکن است آسیب ببینند. این ویتامین‌ها به‌طور کلی به گرما و هوا حساس هستند، بنابراین می‌توانند در طی روش‌های معمولی پردازش، پخت و پز و نگهداری در خانه نیز از بین بروند.

با این‌حال، در حالی که فرآیند کنسرو کردن ممکن است به ویتامین‌های خاصی آسیب برساند، مقادیر سایر ترکیبات سالم ممکن است افزایش یابد. به عنوان مثال، گوجه‌فرنگی و ذرت وقتی حرارت داده می‌شوند، آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری آزاد می‌کنند و انواع کنسرو شده این غذاها را به منبع بهتری از آنتی‌اکسیدان‌ها تبدیل می‌کنند. به غیر از تغییرات در سطوح مواد مغذی فردی، غذاهای کنسرو شده منابع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم هستند. در یک مطالعه، افرادی که ۶ یا بیشتر غذای کنسروی در هفته می‌خوردند، در مقایسه با افرادی که ۲ یا کمتر غذای کنسروی در هفته مصرف می‌کردند، ۱۷ ماده مغذی ضروری بیشتری دریافت کردند.

 

فواید غذای کنسروی

میوه‌ها و سبزیجاتی که برای کنسرو کردن استفاده می‌شوند، در اوج تازگی چیده می‌شوند و بهترین طعم و کیفیت مواد مغذی را تضمین می‌کنند. غذاهای کنسرو شده می‌توانند به اندازه غذاهای تازه و منجمد مغذی باشند؛ زیرا کنسرو کردن مواد مغذی زیادی را حفظ می‌کند. مقدار مواد معدنی، ویتامین‌های محلول در چربی، پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌ها در فرآیند کنسرو کردن نسبتاً بدون تغییر باقی می‌مانند؛ اما، از آنجایی که فرآیند کنسرو کردن به حرارت بالا نیاز دارد، محصولات کنسرو شده ممکن است ویتامین‌های محلول در آب کمتری مانند ویتامین C و ویتامین B داشته باشند. با این حال، فرآیند حرارت دادن که ممکن است به برخی ویتامین‌ها آسیب برساند، در واقع می‌تواند محتوای آنتی اکسیدانی را افزایش دهد. به عنوان مثال، کنسرو کردن باعث افزایش میزان لیکوپن در گوجه فرنگی می‌شود.

غذای کنسروی شده راهی مناسب و مقرون به صرفه برای گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی شما هستند. فرآیند کنسرو کردن، ماندگاری طولانی حداقل یک تا پنج سال را تضمین می‌کند. این ممکن است برای افرادی که اغلب محصولات تازه را به دلیل فساد دور می‌اندازند، مفید باشد.

 

مضرات غذای کنسروی

در حالی که بسیار نادر است، غذاهای کنسرو شده که به درستی فرآوری نشده‌اند، ممکن است حاوی باکتری‌های خطرناکی به نام کلستریدیوم بوتولینوم باشند. مصرف مواد غذایی آلوده می‌تواند باعث بوتولیسم شود، یک بیماری جدی که در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به فلج و مرگ شود. بیشتر موارد بوتولیسم ناشی از غذاهایی است که به درستی در خانه کنسرو نشده‌اند. بوتولیسم ناشی از کنسروهای تجاری نادر است. مهم است که هرگز از قوطی هایی که برآمده، فرورفته، ترک خورده یا نشتی دارند غذا نخورید.

نمک، شکر و مواد نگهدارنده گاهی اوقات در فرآیند کنسرو اضافه می‌شود. برخی از غذاهای کنسرو شده ممکن است سرشار از نمک باشند. در حالی که این برای اکثر افراد خطری برای سلامتی ندارد، ممکن است برای برخی از افراد مانند افرادی که فشار خون بالا دارند، مشکل ساز باشد. آن‌ها همچنین ممکن است حاوی قند اضافه شده باشند که می‌تواند اثرات مضری داشته باشد. قند اضافی با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، از جمله چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ مرتبط است. همچنین ممکن است انواع دیگری از نگهدارنده‌های طبیعی یا شیمیایی اضافه شود.

 

محصولات کنسروی در رژیم غذایی

ممکن است لیست غذاهای کنسروی که اغلب مصرف می‌کنید، طولانی نباشد؛ با این‌حال باید به نکاتی که گفته شد دقت کنید و از غذاهای کنسروی استفاده نمایید که مطمئن باشند و مواد نگهدارنده کمتری داشته باشند و هنگام استفاده از غذاهای کنسروی برای مسافرت نیز به شیوه نگهداری و حمل و نقل آن‌ها دقت کنید تا کمترین آسیب را ببینند. برای داشتن یک تغذیه سالم که هدف آن کاهش وزن، افزایش وزن یا تثبیت وزن باشد، لازم است از یک رژیم غذایی اصولی پیروی نمایید که بهاره غفاری، به‌عنوان یک متخصص در زمینه علوم تغذیه، به شما این رژیم را ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند بدون حذف مواد غذایی به وزن مناسب برسید.

 

لیست غذاهای کنسروی

غذاهای کنسروی برای مسافرت از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و شما به سادگی می توانید غذای مورد علاقه خود را به صورت کنسروی در قوطی های شیشه‌ای با در پوش آهنی به روش سنتی و خانگی تهیه و در سفر نوش جان‌کنید.

کنسرو

غذای نیمه آماده

غذای آماده

 

غذاهای کنسروی برای مسافرت- کنسرو ذرت

برای آماده‌سازی کنسرو ذرت به ذرت، نمک و مقداری شکر در صورت تمایل نیاز دارید. کافی است ذرت‌ها را به خوبی پخته کنید و در پایان به آن قدری شکر و نمک اضافه کنید. اگر می خواهید ذرت شما شیرین باشد باید مقدار شکر آن را افزایش دهید و سپس در ظرف‌های شیشه‌ای درب دار ریخته و با قابلمه‌ای که در آن آب جوش ریخته شده است به خوبی درب آن را پلمپ کرده و برای مسافرت‌های خود بعد از سرد شدن مورد استفاده قرار دهید.

ذرت

آب

نمک و شکر

 

غذاهای کنسروی برای مسافرت- کنسرو نخودفرنگی

برای آماده‌سازی کنسرو نخودفرنگی به‌غیراز نمک، آب و نخودفرنگی پاک‌شده به چیز دیگری نیاز ندارید. از این کنسرو می توانید برای آماده‌سازی سالادهای خوشمزه خود بهره بگیرید. کافی است نخودفرنگی‌ها را پخت کنید و بعد در ظرف‌های شیشه‌ای آن ها را پلمپ و برای مسافرت مد نظر قرار دهید. اگر طعم و مزه آن را می خواهید بازاری کنید باید از مقداری سرکه، آب‌لیمو، پودر خردل و فلفل در زمان آماده‌سازی استفاده کنید.

نخودفرنگی

آب و سرکه

پودر خردل و فلفل

 

غذاهای کنسروی برای مسافرت-کنسرو مخلوط سبزیجات

برای کسانی که به غذاهای گوشتی علاقه ندارند این کنسرو یک غذای ایده ال به شمار می آید. شما می توانید از ذرت، هویج، نخودفرنگی، سرکه، نمک و آب برای آماده‌سازی این غذای خوشمزه بهره بگیرید. کافی است تمام مواد را به صورت نگینی خردکنید سپس آن ها را داخل ظرف‌های شیشه‌ای ریخته و بانمک، سرکه و آب به خوبی شیشه‌ها را پرکنید. سپس آن ها را برای پخته شدن و پلمپ کردن به مدت نیم ساعت در قابلمه آب جوش قرار دهید.

ذرت و هویج

نخودفرنگی

سرکه و نمک

غذاهای کنسروی برای مسافرت- اسفناج پخته‌شده

اسفناج طعم بسیار خوبی دارد و شما به سادگی با مقداری برنج سفید می توانید یک وعده‌غذایی خود را بسازید. کافی است ابتدا با مقداری روغن نارگیل تمامی اسفناج‌ها را تف دهید اما نه آن‌قدر که آب آن کشیده شود. سپس دو قاشق غذاخوری گوجه خشک‌شده به همراه موسیر را به داخل ظرف شیشه‌ای خود بریزید و به آن به مدت یک ربع اجازه پخته شدن و پلمپ شدن بدهید اکنون کنسرو شما آماده است.

اسفناج پخته‌شده

روغن نارگیل

موسیر

 

غذاهای کنسروی برای مسافرت- کنسرو قارچ

برای آماده کردن کنسرو قارچ با مقداری آب و آب‌لیمو به آن اجازه پخته شدن بدهید. البته آب حدود یک قاشق غذاخوری باشد که در ابتدا سبب سوختن قارچ نشود وگرنه آب انداختن آن خود سبب پخته شدن آن می شود. اگر بخواهید می توانید قارچ‌ها را ریز کنید یا اینکه از آن ها به صورت کامل بهره بگیرید. بعد از پختن آن ها را داخل ظرف‌های شیشه‌ای بریزید و پلمپ کنید. نوش جان کنسرو قارچ شما آماده است. می توانید از ذرت یا لوبیاچیتی به صورت ترکیبی با قارچ بهره بگیرید.

قارچ

آب‌لیمو

آب

 

اگر می خواهید از کنسروهای سبزیجات برای سفرهای خود بهره بگیرید می توانید آن ها را به صورت تکی یا چندتایی آماده کنید. برفرض اگر کنسرو قارچ دوست دارید به صورت تکی و اگر آن را با لوبیاچیتی می‌پسندید با یکدیگر ترکیب و سپس آن را کنسروی کنید.

 

کنسرو گوشتی برای مسافرت

کنسروهای گوشتی عموماً برای وعدهای اصلی غذایی در نظر گرفته می شود تا بار مالی خانواده در سفر کاهش داده شود.

 

غذاهای کنسروی برای مسافرت- خوراک مرغ

اگر می خواهید برای خود خوراک مرغ تهیه کنید راه سختی را در پیش رو ندارید. شما می توانید خوراک مرغ را برای سس ماکارونی خود نیز مورد استفاده قرار دهید. کافی است مرغ را به صورت جداگانه با مقداری پیاز، میخک و زعفران پخته کنید. بعد از پخته شدن داخل ظرف‌های شیشه‌ای خود را با گوجه، سبزیجات و آب پرکنید. سپس آن را به مدت نیم ساعت روی شعله گاز در قابلمه‌ای که در آن آب جوش ریخته‌اید قرار دهید. بعد از پلمپ شدن درب قابلمه غذای شما آماده است.

مرغ

سبزیجات

آب

 

غذاهای کنسروی برای مسافرت- کنسرو ماهی

لیست غذاهای کنسروی و استفاده از کنسرو تن ماهی همیشه در اول لیست قرار دارد. برای این منظور شما می توانید کنسرو تن ماهی خانگی را تهیه کنید. ماهی، آب‌لیمو، آب و روغن‌زیتون موادی است که برای آماده‌سازی کنسرو تن ماهی به آن نیاز دارید. کافی است ماهی را با روغن‌زیتون و آب به خوبی پخته کنید و در پایان با تغییر رنگ دادن ماهی به آن آب‌لیمو و نمک را اضافه کنید. اکنون کنسرو ماهی خانگی شما آماده است اما برای سفر بهتر است کنسروهای آماده را خریداری کنید.

آب و روغن‌زیتون

ماهی

نمک و ادویه ماهی

 

نتیجه:

همان طور که در طی مقاله پیش رو مطالعه کردید غذاهای کنسروی از تنوع بسیار بالایی بهره گرفته‌اند و شما به سادگی می توانید متناسب با نیاز و ذائقه خود و اعضای خانواده‌تان از یکی از این محصولات بهره بگیرید. استفاده از کنسروهای گوشتی و خورشتی را برای میان وعده‌های اصلی و استفاده از کنسرو سبزیجات و حبوبات را برای میان وعده‌های بین‌راهی و عصرانه شما توصیه می کنیم.