یک دلیل ساده برای شروع کسب و کار، کسب سود است

تجارت مواد غذایی شاید یکی از کسب و کارهایی باشد که یک کارآفرین می‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی به سودآوری برسد. به عنوان مثال، اگر شخصی قرارداد مدیریت رستوران با یک سازمان را ببندد، ممکن است به سختی ضرر کند چرا که یک بازار دردسترس برای او وجود دارد.

صنعت مواد غذایی می‌تواند به سه قسمت فرآوری موادغذایی ، خدمات غذایی، و خرده‌فروشی غذا طبقه‌بندی شود 

برای خرید برند آماده پروتئینی کنسروی به سایت بورس برند مرجع ثبت و فروش برند های آماده مراجعه فرمایید

یافتن و انتخاب یک ایده کسب و کار صحیح اولین و مهمترین گام برای این منظور است

انتخاب نوع ماده غذایی با نیازهای زندگی روزانه و سلیقه افراد ارتباط مستقیم دارد؛ اما نوع فرهنگ معیشتی یک جامعه هم می تواند تأثیر زیادی روی این مسئله داشته باشد. مثلاً پرفروش ترین مواد غذایی در ایران نمونه های خاصی را دربرمی گیرد؛ بر این اساس برندهای پرفروش یک سری شرکت های مشخص هستند که به احتمال زیاد همه با آن ها آشنایی داریم

کسانی که قصد فعالیت در حوزه ی مواد غذایی را دارند باید برای بیزینس خود یک برند ثبت کنند و اگر زمان و شرایط ثبت برند را ندارند میتوانند از وبسایت بورس برند، برند آماده مواد غذایی خریداری کنند

مراحل ساخت یک کسب و کار صنایع غذایی

 

تحقیق و توسعه

     اولین قدم در ایجاد یک کسب و کار صنایع غذایی، ایده پردازی و تحقیق برای تولید یک محصول جدید یا توسعه و بهبود محصولی دیگر است. این محصول میتواند هرچیزی باشد؛ از یک خوراکی مضر گرفته تا یک میان وعده سلامت محور. برای شروع، در بازار تحقیق کنید تا ببینید در حال حاضر چه نیازهایی در بازار مواد غذایی وجود دارد و چه محصولاتی در دسترس هستند،  هنگامی که ایده یک محصول کاملا ساخته و پرداخته شد، وقت آن است که برای خود یک مسیر و دستورالعمل طراحی کنید. این مسیر می تواند شامل تولید آزمایشی نمونه های مختلف و روش های تولید برای دستیابی به یک فرمول عالی باشد. تولید محصولی که هم کیفیت و ویژگی های حسی مطلوب و هم ماندگاری طولانی داشته باشد بسیار مهم است. همچنین باید برای به طراحی و نوع بسته بندی محصول خود نیز فکر کنید.

بودجه و سرمایه اولیه

     هنگامی که یک ایده دارید، باید میزان سرمایه اولیه کسب و کار خود را تعیین کنید. این بودجه می تواند شامل هزینه تجهیزات، مواد اولیه، نیروی انسانی و هزینه های تبلیغات و بازاریابی باشد. درگام بعد به قیمت محصول خود توجه کنید و حاشیه سود و ارزش افزوده محصولات خود را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که باید واقع بین بود و طرحی ایجاد کرد که چشم انداز مالی و تجاری کسب و کار شما را مشخص کند.

 

موقعیت یابی

     پیدا کردن مکان مناسب برای کسب و کار شما بسیار مهم است. شما به فضایی برای تولیدی خود نیاز دارید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا تجهیزات و نیازهای تولیدی شما را برآورده کند. عواملی مانند قوانین دولتی، دسترسی به خدمات شهری و نزدیکی به تامین کنندگان و مشتریان را در نظر بگیرید.

مجوزها

    قبل از شروع تولید، باید مجوزها و پروانه های لازم را دریافت کنید. این مجوزها ممکن است شامل پروانه تاسیس، پروانه تولید، پروانه بهداشتی، مجوز اداره صنعت و معدن و تجارت، مجوز غذا و دارو و نشان ملی استاندارد باشد. همچنین در برخی موقعیت های مکانی و برای تولید برخی محصولات خاص ممکن است نیاز به دریافت مجوزها و پروانه های خاصی باشد

 

خرید تجهیزات و استخدام نیروی انسانی

     هنگامی که مسئله موقعیت یابی و مجوزها حل شد، نوبت به خرید تجهیزات و استخدام کارکنان می رسد. این تجهیزات میتواند شامل همه چیز از تجهیزات تولید گرفته تا دستگاه های بسته بندی و لیبل زنی باشد. سرمایه گذاری بر روی تجهیزات باکیفیت که تا سال های سال دوام می آورد بسیار مهم است. هنگام استخدام کارکنان نیز تلاش کنید به دنبال افراد با تجربه در تولید مواد غذایی و کنترل کیفیت باشید.

کنترل کیفیت

     تحقیق  درباره روش های کنترل کیفیت برای اطمینان از سازگاری محصول شما و مطابقت با استانداردهای ملی و بین المللی مواد غذایی ضروری است. این کنترل ها شامل آزمایش مواد اولیه، نظارت بر فرآیندهای تولید و اطمینان از دقیق بودن بسته بندی و برچسب گذاری می شود. همچنین پیشنهاد میشود برنامه HACCP (تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی) را اجرا کنید تا مطمئن شوید که محصول شما برای مصرف سالم و ایمن است

ارتباط با تامین کنندگان و توزیع کنندگان

     ایجاد روابط با تامین کنندگان و توزیع کنندگان برای موفقیت کسب و کار صنایع غذایی شما بسیار مهم است. به دنبال تامین کنندگانی باشید که مواد اولیه با کیفیت بالا را با قیمت هایی مناسب و رقابتی ارائه می دهند. هنگام انتخاب توزیع کنندگان، شهرت و خوشنامی، قابلیت اطمینان و توانایی آنها برای دستیابی به مشتریان خود را در نظر بگیرید. تلاش کنید روابط قوی با تامین کنندگان و توزیع کنندگان خود ایجاد کنید تا اطمینان حاصل کنید که زنجیره تامین ثابت و قابل اتکایی دارید.

 

استراتژی بازاریابی

     توسعه یک استراتژی بازاریابی برای معرفی و ارتقای محصول شما و ایجاد شناخت و آگاهی از برند شما بسیار مهم است. ایجاد یک وبسایت و حضور در رسانه های اجتماعی و همچنین تبلیغات محیطی برای نمایش محصول و تعامل با مشتریان پای ثابت یک استراتژی بازاریابی خوب است. تلاش کنید در نمایشگاه ها و رویدادها شرکت کنید تا با مشتریان و توزیع کنندگان بالقوه ارتباط برقرار کنید. برای تشویق مشتریان به امتحان محصول خود سعی کنید کمپین های تبلیغاتی و تخفیفی طراحی و اجرا کنید.

 

راه اندازی و نظارت

     حالا زمان شروع تولید و نظارت بر عملکرد کسب و کار فرا رسیده است. سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) کسب و کار خود را فعال کرده و فروش و بازخورد مشتری را پیگیری کنید تا مشخص کنید چه چیزی مناسب است و چه چیزی می تواند بهبود یابد. به طور مداوم محصول و استراتژی بازاریابی خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که اهداف مالی و تجاری خود را برآورده می کنید.

در هرکسب وکاری خرید به اندازه فروش اهمیت دارد

هرچه کالاهای با کیفیت بیشتری تهیه کنید و بتوانید با قیمت مناسب آنها را بخرید ، سود بیشتری کسب خواهید کرد

از پایه گذاری کل تجارت خود بر روی یک محصول جداً خودداری کنید. انحصاری بودن یک محصول تا زمانی ارزشمند است که رشد بازار خود را در جامعه حفظ کند .علاوه برآن باید موارد پیش بینی نشده را نیز در نظر داشته باشید . گاهی یک محصول رقابتی جدید به یکباره بازار محصول موفق دیروزی را از بین می برد

عوامل موثر بر انتخاب محل فروشگاه

 

انتخاب مکان درست

مکانی که برای شروع راه اندازی فروشگاه انتخاب می نمایید ، بسیار اهمیت دارد و دقیقا مانند حرکت بر روی مرز موفقیت و شکست کسب کار شماست .

در انتخاب محل فروشگاه عواملی مانند حضور مشتریان ( پاخور ) ، طرح بندی درست شکل آن ، فضای انبار ، فضای اداری ، پارکینگ و فضای نمایگاهی محصول حایز اهمیت می باشد  

گزینش یک نام مناسب برای یک کسب و کار نقش مهمی در برندسازی و دریاد ماندن آن تجارت در ذهن مشتریان دارد . یکی از نکات مهم قبل از راه اندازی فروشگاه ، فرایند انتخاب نام و برندسازی فروشگاه است . روش صحیح در این فرایند به ماندگاری ، استحکام و شکل گیری شخصیت تجاری برند شما کمک زیادی خواهد کرد

 

انتخاب نام مناسب در فروشگاه

نام باید دارای تلفظ آسان و به یاد ماندنی باشد.

مشتری باید به راحتی نام مجموعه شما را به خاطر بیاورد .منحصر به فرد بودن خوب است اما نه به قیمت به دردسر افتادن مشتری.

نام موفق باید تداعی ذهنی بصری هم داشته باشد یعنی با شنیدن آن مشتریان به یاد تصویر خاص و ماندگاری بیفتند .

اسمی که انتخاب می کنید بهتر است معنای ضمنی مرتبط هم داشته باشد .این کار باعث می شود تا تصویر ذهنی و ماندگاری بیشتری در نزد مشتریان داشته باشید .

هرچقدر نام ساده تر و کوتاهتر باشد ، اثر روانی بهتری دارد . در ضمن در دنیای تبلیغات رسانه ها نیز نام کوتاه بازخورد بیشتری دارد .

اگر نام انتخابی به حرفه و شغل شما ارجاع داشته باشد شما از سوی کسانی که بدنبال شما هستند با راحتی بیشتری یافت می شوید و در دسترس خواهید بود

 

نتیجه

برای اینکه یک کسب وکار مناسب آغاز کنید بدنبال محصولی باشید که در بازار تک بی رقیب باشد و فرصت خوبی برای ارایه و فروش در بازار داشته باشد