گوگل آنالیتیکس Google analytics از سرویس های رایگانی است که از جانب گوگل در دسترس وبمستران و مدیران وب سایت ها قرار گرفته و با ارائه ی اطلاعات مختلف از جمله موارد مرتبط با میزان بازدید ها و رفتارهای کاربران می توانند به یک تحلیلگر و یا سئو کار کمک نمایند تا با استفاده از این اطلاعات ، روش های جدیدی در جهت پیشرفت دادن وضعیت سئو و افزایش بازدید سایت انتخاب نماید .

در بحث مشاوره دیجیتال مارکتینگ، مشاوران ابتدا اطلاعات گوگل انالیتیکز را تحلیل میکنند و بعد از آن برای بهبود عملکرد به کارفرماها راه کار میدهند. از طریق لینک زیر میتوانید درخواست مشاوره دیجیتال مارکتینگ بدهید: 

https://sadeghbagheri.ir/digital-marketing-consultant/

 

گوگل آنالیتیکس به طور مستقیم به تحلیل و آنالیز موارد مرتبط با کاربرانی خواهد پرداخت که از سایت شما بازدید دارند و اطلاعات مختلفی مانند صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده ، فعالیت های کاربران، زمانی که حضور دارند و مسیر خروجی آنها را در اختیار ادمین قرار می دهد . به همین جهت این روش یک روش بسیار هوشمندانه به منظور نظارت بر میزان بازدید های انجام شده از صفحات داخلی و صفحه اصلی وب و نیز یک ابزار قدرتمند برای تحلیل بهینه سازی وب سایت است . شاید برای شما این سوال پیش بیاید که تحلیل و بررسی رفتار کاربران و بازدیدکنندگان از طریق سرویس گوگل آنالیتیکس چه فایده ای خواهد داشت ؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که هدف اصلی از راه اندازی یک وب سایت این است که شما بتوانید با ارائه ی اطلاعات و یا در معرض دید قرار دادن خدمات و محصولات خود نظر و توجه بازدیدکنندگان را جلب نمایید . هر کدام از کاربران اینترنتی به عنوان یک وضعیت مشتری در نظر گرفته می شود و نیز در بهترین حالت می توان متقاضی دریافت خدمات یا خرید محصولاتتان باشد وبه بهبود در وضعیت سود آوری اقتصادی کسب و کارتان کمک نماید، به این ترتیب زمانی که گوگل آنالیتیک به عنوان ابزار راهنمای کنترل و بررسی رفتار بازدید کنندگان و تحلیلگر آماری بازدیدهای تحت وب استفاده نمایید می توانید بفهمید که چه زمانی بیشترین بازدید از کدام یک از صفحات داخلی سایت صورت گرفته است و محبوب ترین اطلاعات و مطالب و یا محصولات شما از دید کاربران اینترنتی کدام است ؟ و نیز بازاریابان اینترنتی با بررسی این گزارشات می توانند تشخیص دهند که چه نوع تبلیغاتی در فضای مجازی موجب شده است تا بر تعداد بازدیدکنندگان سایت افزوده شده است . با این وجود شما می توانید با برخورداری از یک تحلیل درست، استراتژی و راهکارهای جدید را برای رسیدن به هدف خود در بازه ی زمانی مشخص تعیین نمایید و گوگل آنالیتیک با ارائه گزارشات تخصصی یک راهنما در جهت تحقق اهداف شما خواهد بود .

 

مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس

 

سرویس گوگل آنالیتیک چه اطلاعاتی را ارائه می دهد ؟

 

 

گوگل آنالیتیکس Google analytics تمام ویژگی هایی که مناسب برای یک برنامه قدرتمند تحلیلگر تحت وب لازم است را دارا می باشد و همچنین با برخورداری از امکانات گوناگون می توان به بهترین شکل ترافیکی که به یک وب سایت روانه می شود را تعیین کند . با توجه به اینکه این برنامه از طرف گوگل ارائه شده است به میزان زیادی میتواند به منظور تحلیل سایت هایی که به دنبال افزایش رتبه در موتور جستجوی گوگل هستند مناسب باشد . در جهت تحلیل جامع تر  و بررسی دقیق تر وضعیت صفحات وب، می توانید این سرویس را به صورت ترکیبی با یکی دیگر از مهم ترین ابزارهای گوگل به نام وب مستر تولز استفاده نمایید.

 

در ادامه این مقاله به بررسی برخی از امکاناتی که گوگل آنالیتیک در اختیار وب مستران قرار می دهد . مشاهده می نمایید :

 

محل و موقعیت جغرافیایی کاربران ( کشور و شهر )

 

تکنولوژی مورد استفاده و مرورگرهایی که کاربران برای بازدیدکننده از طریق آن صفحات وب را مشاهده نموده است .

 

اطلاعاتی راجع به بازدیدکنندگان سایت شما در قالب اعداد، جدول و گراف های نمایشی

 

رزولوشن صفحه نمایش دستگاهی که بازدیدکننده از طریق آن صفحات وب را مشاهده نموده است .

 

مشخص می کند که کاربران از چه منابعی به سایت شما وارد شده اند ؟ تبلیغات، انواع لینک های موجود در سایت های دیگر، ایمیل های تبلیغاتی، کلمات کلیدی، کانال ها، رسانه های اجتماعی و... )

 

مشاهده ی مدت زمانی که کاربران در صفحات وب گذرانده اند .

 

شناسایی قوی ترین و ضعیف ترین صفحات یک سایت بر اساس میزان جذابیتی که برای کاربران دارد .

 

اطلاعاتی در مورد تاثیر محتوای سایت بر بازدید کنندگان در اختیار مدیران سایت قرار می دهد

 

ارائه گزارش کاملا تصویری از تعداد بازدید های وب سایت شما

 

 

چگونه می توان از گوگل آنالیتیک استفاده کرد ؟

در ابتدا شما نیاز به یک حساب جیمیل دارید و در آن وارد شوید .

سپس آدرس google.com/Analytics را در مرورگر خود وارد نمایید .

سپس به این دلیل که از قبل وارد حساب جیمیل خود شده اید گزینه Access Analytics برای شما به نمایش در می آید، بر روی آن کلیک نمایید .

در این مرحله شما نیاز دارید که کد گوگل آنالیتیک که ترکیبی از جاوا اسکریپت و HTML می باشد را به سایت خود می توانید اضافه نمایید تا ربات ها بتوانند به آسانی وضعیت سایت شما را ردیابی نمایند .

 

https://sadeghbagheri.ir/digital-marketing/

 

بعد از آنکه مراحل نصب را به پایان رساندید، وقت آن می‌رسد که طریقۀ استفاده از این ابزار را فرا بگیرید. قبل از آنکه شروع کنیم و وارد جزئیات شویم، لازم است که شما با معنای کلمات و عبارات کلیدی برای استفاده از این ابزار آشنا شوید. شما بارها و بارها طی خواندن این مطلب و استفاده از اطلاعات گوگل با این واژه‌ها روبرو خواهید شد.

 

ابعاد (Dimensions): منظور از بعد (یا دایمنشن) یکی از خصوصیات و ویژگی‌های بارز وب‌سایت یا برنامۀ گوشی است که می‌تواند مقادیر مختلفی را بپذیرد. نوع مرورگر، صفحۀ خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر در وب‌سایت از نمونه ابعادی هستند که در گوگل آنالیز وجود دارد.

متریک‌ها (Metrics): متریک‌ها در واقع خصوصیات درونی یک دایمنشن هستند که می‌توانند به صورت مجموع یا نرخ اندازه‌گیری شوند. برای مثال تعداد بازدیدها از یک صفحه یا میانگین زمانی که کاربران در وب‌سایت گذرانده‌اند.

دوره‌ها (Sessions): دوره به مدت زمانی اطلاق می‌شود که کاربر به صورت فعال با وب‌سایت، برنامۀ گوشی یا سایر رسانه‌های شما در ارتباط است. تمام اطلاعات در مورد تعاملات کاربر (تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، میزان خرید و ...) در طی یک دوره حساب می‌شوند. دوره‌ها معمولاً بعد از 30 دقیقه عدم تعامل کاربر با وب‌سایت یا برنامۀ شما بسته می‌شوند و در صورت بازگشت کاربر، یک دورۀ جدید باز خواهد شد.

کاربران (Users): افرادی که حداقل برای یک دوره (Session) در وب‌سایت حضور داشته‌اند، جزو کاربران شما محسوب می‌شوند.

بازدیدکنندگان (Visitors): بازدیدکنندگانی که به وب‌سایت شما سر زده‌اند. اینها به دو دستۀ بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitors) تقسیم می‌شوند. بازدیدکنندگان تکراری، کاربرانی کسانی هستند که قبلاً یک دوره را در وب‌سایت شما گذرانده‌اند.

بازدید صفحات (Pageviews): منظور از این عبارت تعداد کل دفعاتی است که یک صفحه مشاهده شده است. توجه داشته باشید که بازدیدهای مکرر توسط یک کاربر تکراری نیز در این مقدار حساب می‌شود.

صفحات/دوره‌ها (Pages/Sessions): صفحات/دوره‌ها به میانگین تعداد صفحاتی اطلاق می‌شود که در طی یک دوره دیده می‌شود. بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز در این مورد حساب می‌شود.

میانگین زمانِ دوره (Avg. Session Duration): میانگین زمانی است که دوره‌های استفادۀ کاربران به طول انجامیده است.

نرخ پرش (Bounce Rate): منظور از نرخ پرش، درصد کسانی است که تنها یک صفحه از وب‌سایت شما را مشاهده کرده‌اند. (بازدیدی که در آن کاربر به وب‌سایت شما وارد شده و بدون آنکه هیچ تعاملی با آن داشته باشد، صفحه را بسته است) هر چقدر که نرخ پرش وب‌سایت شما کمتر باشد، یعنی وب‌سایت شما در حفظ کاربر موفق‌تر عمل کرده است.

دوره‌های جدید (New Sessions): یک تخمین از تعداد بازدیدهایی است که برای اولین بار و توسط کاربران جدید صورت می‌گیرند. دلیل تخمینی بودن این درصد این است که کاربر ممکن است با یک آی پی جدید به سایت شما وارد شود.

اهداف (Goals): شما می‌توانید در گوگل آنالیتیکس اهدافی برای خود تعیین کنید. اینکار به شما اجازه می‌دهد که میزان موفقیت سایت خود را اندازه‌گیری کنید و ببینید که چند درصد از کاربران یک فرآیند مشخص که برای شما مهم است را در وب‌سایت طی می‌کنند.

تبدیل‌ها (Conversions): تبدیل‌ها زمانی صورت می‌گیرند که یک کاربر اهداف شما را عملی می‌کند و در نتیجه تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری شما ‌شود. مثلاً وقتی یک کاربر در وب‌سایت شما ثبت نام می‌کند یا یک خرید را انجام می‌دهد.

کمپین‌ها (Campaigns): کمپین‌ها به شما اجازه می‌دهد که پارامترهای شخصی خود را برای هر صفحه‌ای که دوست دارید اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را از کاربران خود بدست آورید.

جذب (Acquisition): منظور از جذب، روشی است که کاربران خود را بدست آورده‌اید. مثلاً ممکن است طریقۀ جذب یک کاربر، موتور جستجوی گوگل باشد.

رفتار (Behavior): اطلاعات رفتاری کاربران به شما اجازه می‌دهد که محتوای خود را مطابق نیاز آنها تغییر دهید و آن را بهینه نمایید.