دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال و آنلاین یا اینترنتی) چیست و چرا اهمیت دارد؟ با نفوذی که اکنون اینترنت دارد، شاید باور کردن این که تعداد کاربران اینترنت هر روز بیشتر می‌شود، دشوار باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که در سه سال گذشته استفاده مرتب از اینترنت در میان بزرگسالان پنج درصد رشد داشته است و این موضوع رفتار خرید مشتریان را نیز با خود تغییر داده است. این بدان معنی است که بازاریابی سنتی دیگر به اندازه‌ی گذشته کارآمد نخواهد بودمارکتینگ همواره به این مسئله می‌پردازد که چگونه در زمان و مکان مناسب با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم. در دنیای امروز این موضوع به این معنی است که شما باید در جایی که مخاطبان زمان زیادی در آن صرف می‌کنند (یعنی اینترنت) به سراغ آن‌ها بروید. دیجیتال مارکتینگ به هر شکلی از بازاریابی اشاره دارد که در فضای اینترنت انجام می‌شود.

 

Post image

بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

اکنون می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که امروز بازاریابی دیجیتال به چه شکلی تعریف می‌شود؟ خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چه فعالیت هایی می شود.  دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) شامل تمامی فعالیت‌های بازاریابی‌ای می‌شود که از دستگاه‌های الکترونیک و یا بستر اینترنت استفاده می‌کنند. در این سبک از بازاریابی، کسب‌وکارها از کانال‌های دیجیتال نظیر موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و آتی خود استفاده می‌کنند.

 

بازاریابی درونگرا (اینباند مارکتینگ) نیز موضوعی است که این روزها توجه زیادی را به خود جلب کرده و به عنوان روشی کارآمد برای جذب، جلب تعامل و سرگرم کردن مشتریان در فضای آنلاین شناخته می‌شود. ولی با وجود جذابیت‌های دیجیتال مارکتینگ، سؤالات زیادی در مورد نحوه‌ی کارکرد روش‌های مربوط به آن وجود دارد. مدیران بسیاری درگیر جزئیات انتقال بودجه‌ی بازاریابی خود از فضای آفلاین به فضای آنلاین هستند. وجود چنین دغدغه‌هایی سبب شد که این متن را برای پاسخ به سؤالات فعالان حوزه‌ی بازاریابی آماده کنیم. در ادامه به پاسخ سوالاتی می‌پردازیم که ذهن افراد زیادی را به خود درگیر کرده‌اند.

 

بازاریابانی که در حوزه‌ی بازاریابی درونگرا فعالیت می‌کنند ممکن است بگویند این شکل بازاریابی و بازاریابی دیجیتال با تقریب خوبی یکسان هستند، بااین‌حال تفاوت‌های کوچکی میان این دو اصطلاح وجود دارد. در ادامه به بعضی از این تفاوت‌های کوچک می‌‎پردازیم.

نقش بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) برای شرکت‌ها به چه صورت است؟

به طور کلی بازاریابی سنتی به صورت تبلیغات چاپی، ارتباطات تلفنی یا بازاریابی در فضاهای فیزیکی تعریف می‌شود. در نقطه‌ی مقابل بازاریابی دیجیتال به صورت اینترنتی و الکترونیک رخ می‌دهد. این پدیده گزینه‌های زیادی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد از بسترهایی نظیر ایمیل، ویدئو، شبکه‌های اجتماعی یا فرصت‌های بازاریابی مبتنی بر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده کنند.

در جهان امروز، بازاریابی دیجیتال برای رقابت کسب‌وکارها و افزایش آگاهی از برند حیاتی محسوب می‌شود. اکنون به نظر می‌رسد تمامی برندها از وب‌سایت استفاده می‌کنند و اگر چنین کاری نکنند، حضور جدی در شبکه‌های اجتماعی دارند و یا با کمک استراتژی‌های تبلیغات آنلاین در چنین فضاهایی حاضر می‌شوند.

محتوا و دیجیتال مارکتینگ به شکلی گسترش یافته‌اند که مشتریان برای ایجاد شناخت از برندها حتماً به سراغ فضای دیجیتال می‌روند. به عبارت دیگر، برای این که یک کسب‌وکار بتواند رقابتی باقی بماند، باید بتواند دست کم بعضی از جنبه‌های بازاریابی دیجیتال را در خود ایجاد و از آن‌ها استفاده کند.

https://www.crunchbase.com/organization/ranginstore

به دلیل تنوع روش‌ها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ فضایی است که اجازه خلاقیت زیادی به افراد می‌دهد، همچنین به افراد این امکان را می‌دهد که با یک بودجه‌ی مشخص، از روش‌های بازاریابی مختلفی برای کار خود استفاده کنند.

در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی، مدیران قادرند از ابزارهایی نظیر داشبوردهای تحلیل برای نظارت بر موفقیت و نرخ بازگشت سرمایه‌ی کمپین تبلیغاتی خود استفاده کنند، این موضوع یکی از تفاوت‌های عمده‌ای است که دیجیتال مارکتینگ با روش‌های سنتی تبلیغات نظیر بیلبورد یا تبلیغات چاپی دارد. در ادامه با جزئیات بیشتری به صحبت در مورد روش‌های بازاریابی دیجیتال می‌پردازیم.

انواع خدمات بازاریابی دیجیتال

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا سئو

بازاریابی محتوا

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات دیجیتال

بازاریابی افیلیت یا همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

تبلیغات همسان (Native)

اتوماسیون بازاریابی

بازاریابی ایمیلی

مدیریت روابط عمومی آنلاین

 

بازاریابی درونگرا