برند تجاری به دلیل تأثیر کلی بر شرکت شما بسیار مهم و حیاتی است. برند تجاری میتواند درک مردم از نام تجاری شما را تغییر دهد و علاوه بر ایجاد کسب و کاری جدید و کمک به رشد آن، باعث افزایش آگاهی از برند شما شود. یک برند منحصر به فرد میتواند با ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا و کمک به شما برای جذب و حفظ مشتری با هزینه بسیار کم، تأثیر زیادی در میزان درآمد شما بگذارد. مهمترین دلایل اهمیت برندینگ در ادامه معرفی شدهاند.
اهمیت برندینگ
برند شما شناخته میشود.
مهمترین دلیل مهم بودن مارک تجاری برای یک کسب و کار، این است که چگونه یک شرکت شناخته شده و توسط مصرفکنندگان انتخاب میشود. لوگو مهمترین بخش برند تجاری است، زیرا در اصل نشان دهنده چهره شرکت است. به همین دلیل است که یک لوگو باید به صورت حرفهای و قدرتمند طراحی شود. همچنین به راحتی در ذهن ماندگار شده و در نگاه اول شخص را تحت تأثیر قرار دهد. محصولات تبلیغاتی چاپی، روشی برای این کار هستند.
با توجه به قانون هر کشوری، کسب و کارها باید برای ثبت برندشان از مراجع قانونی اقدام کنند شما نیز میتوانید برندتان را ثبت کنید برای مشاوره ثبت برند و یا خرید برند آماده به لینک زیر مراجعه کنید :
برندینگ ارزش تجاری را افزایش میدهد.
برندسازی هنگام تلاش برای ایجاد مشاغل آینده مهم است و با ایجاد یک اهرم فشار بر روی بخشهای مختلف صنعت، ارزش تجارت شما را افزایش میدهد. این امر به دلیل جایگاه مستحکم و تاثیرگذار در بازار، آن را به یک فرصت سرمایهگذاری جذابتر تبدیل میکند.
برندسازی، مشتریان جدید جذب میکند.
به طور کلی برند تجاری قوی به معنای وجود برداشت مثبت از شرکت در بین مصرفکنندگان است و آنها به دلیل آشنایی و اطمینان به نام برند، میتوانند به آن اعتماد کنند و به سمت تجارت شما سوق داده میشوند. پس از تثبیت نام تجاری، تبلیغات دهان به دهان، بهترین و موثرترین روش تبلیغاتی شرکت خواهد بود.
غرور و رضایتمندی کارکنان را بهبود میبخشد.
وقتی کارمندی در یک شرکت کاملاً شناخته شده و دارای برند تجاری قوی کار میکند، از کار خود رضایت بیشتری خواهد داشت و تلاش و کوشش خود را برای انجام بهتر کارها به کار میگیرد. کار برای یک مارک معتبر و قابل توجه در بین مردم باعث لذت و رضایت خاطر بیشتر کارکنان آن شرکت میشود.
اعتماد را در بازار ایجاد میکند.
برندینگ و ظاهر حرفهای برای هر شرکت و کسب و کار، باعث ایجاد حس اعتماد بین مشتریان شده و باعث میشود افراد و مشتریان بیشتری به سمت شما جذب شوند. با branding مناسب این احساس را ایجاد میکنید که متخصص این حوزه و صنعت هستید و مردم احساس میکنند که میتوانند به شرکت شما، محصولات و خدماتی که ارائه میدهد و نحوه اداره تجارت آن اعتماد کنند.
به شما کمک میکند تا در رقابت متمایز شوید.
مهم نیست که چه نوع شرکتی دارید، در چه صنعتی فعالیت میکنید یا چه گروه از مشتری را دنبال میکنید. branding به شما کمک میکند راههای متفاوت، خاص و منحصر به فرد بودن را استفاده کنید و این به مشتریان شما نشان میدهد که چرا باید به جای رقبای شما، با شما کار کنند.
معرفی المانهای برندینگ
برندسازی مراحلی دارد و برای انجام درست و اصولی آن باید از مهمترین المانهای تاثیرگذار آن استفاده کنید. تمام این المانها بر نحوه انجام برندینگ تاثیر میگذارند.
المان های برندینگ
تعیین بیانیه ماموریت (Mission statement) و ارزش برند
بیانیه ماموریت (سندی که اهداف سازمان را نشان میدهد) و ارزشهای تجاری شما پایه و اساس برندسازی شما هستند. بیانیه مأموریت خود را مهمترین بخش عملیات بدانید زیرا بیانیهای کوتاه و مختصر است که وضعیت و هدف فعلی سازمان شما را مشخص میکند. همچنین چشمانداز شرکت شما و آنچه در بلندمدت به دست میآورید ارائه میدهد.
دستورالعملهای برند
این دستورالعملها در یک سند ملموس گنجانده شده است که اهداف تجاری شما را منعکس و پشتیبانی کرده و شما را از رقبا متمایز میکند. همچنین الگویی را برای تصمیمگیری ارائه میدهد و ایدههایی را برای فعالیتهای آینده بازاریابی ایجاد میکند. این بخش همچنین شامل تمام عناصر برند تجاری شما، از جمله رنگ، فونت و طرح کلی آوای برند شما خواهد بود.
لوگو
لوگو شما چهره شرکت شماست و بدون شک طراحی لوگو مهمترین کاری است که برای تجارت و برندسازی خود انجام میدهید. در طول فرایند طراحی، به این فکر کنید که شما به عنوان یک برند، دقیقاً چه ماهیتی دارید و چگونه میخواهید توسط مشتریان خود درک شوید و برای هدایت استراتژی طراحی خود از آن استفاده کنید.
وبسایت
طراحی وبسایت شما نیز یک مرحله کلیدی برای برندینگ است. وبسایت شما مهمترین دارایی دیجیتالی برند شما است و هنگام مراجعه مشتریان باید از نظر بصری جذاب و استفاده از آن آسان باشد. مشابه لوگو خود، برای انتخاب عناصر طراحی وبسایت خود (مانند طرح و فونت) به راهنمای برند خود مراجعه کنید.
شعار برند
شعار برند، جملهای کوتاه است که همسو با ماموریت، اهداف، ارزشها و مزیت رقابتی برند طراحی میشود. شعار برند در لوگو، تبلیغات و هر نقطه تماس با مشتری استفاده میشود تا در ذهن مخاطب نقش ببندد.شرکتها با شعار خود سعی دارند آن هویت و درک مطلوب خود را مستقیماً به ذهن مخاطب منتقل کنند.
سایر المانها
هیچ رویکرد ثابتی متناسب با برند تجاری وجود ندارد. بسته به تجارت و صنعت خود، ممکن است به المانهای اضافی مانند کارت ویزیت، بستهبندی محصول یا آگهیهای تبلیغاتی نیاز داشته باشید. کسب و کار و نیازهای منحصر به فرد خود را ارزیابی کرده و سپس المانهای تجاری بیشتری را بر این اساس توسعه دهید.